חיפוש טיולים ומסלולים
בחר סוג פעילות
חיפוש פעילות בטקסט חופשי

חבל עדולם - גבעות ירוקות ובורות מים

מפלים שוצפים, הרים גבוהים, נהרות סואנים הם טבע שכולם מחפשים. אבל לעיתים הפשטות של הגבעות הירוקות, השמיים הבהירים והאבנים המרשימות הם כל מה שצריך האדם בשבת כדי להרגיע את הנפש. אז אחרי שהשבוע נגמר, לחצי היומיום מתפוגגים והשבת מתקרבת, הגיעה ההזדמנות לצאת לטבע במרכז הארץ לתצפית שהיא אחת המרהיבות באזור שפלת יהודה, ואולי אף בישראל כולה. ביום של ראות טובה ניתן לראות לקילומטרים רבים מכל צד והמראה הוא כה מרשים, עד כי קשה לדמיין כי אנחנו כמה דקות בלבד מבית שמש ומיישובים נוספים רבים, הנמצאים בסמוך. אנחנו מדברים על התצפית של חורבת בורגין, שבחבל עדולם

סיפור דרך: חבל עדולם שבשפלת יהודה הגבוהה, משתרע מעמק האלה שבצפון ועד עמק נחל גוברין בדרום. חבל זה ושכנו מדרום, חבל לכיש, הם ממרחבי השטחים הפתוחים הרצופים והיפים ביותר בישראל, בעלי חשיבות אקולוגית עצומה ועתירים באתרים ארכיאולוגיים, הקשורים לתולדות עם ישראל ולקיומה של התיישבות חקלאית משגשגת באזור, עוד מימי התנ"ך. מרחב זה גם היה לא מכבר מהמרחבים השמורים ביותר בארץ, שלא הופרו בעקבות פיתוח מאסיבי. רציפותו ושימורו, לצד איכויותיו הנופיות, הטבעיות, האקולוגיות, ההיסטוריות והארכיאולוגיות יוצאות הדופן, הוכרו במסגרת תכניות תכנון לשימור קפדני ולפיתוח זהיר ובר קיימא. חבל עדולם מהווה מוקד לפעילות מתרחבת והולכת של נופש, טיילות ותיירות מסוגים שונים, כולל תיירות חקלאית מתפתחת, עם דגש גובר והולך על הפיכת התיירות וערכי המקום למרכיב חשוב בכלכלת תושבי האזור.

החברה להגנת הטבע ניהלה מאבק ארוך ועיקש להצלת חבל עדולם. סופו בניצחון גדול - חבל עדולם לא יהפוך לאתר ניסויים של תעשיית נפש מזהמת. לקריאה >>

איך מגיעים? נוסעים על כביש 38 מבית שמש דרומה. כ – 2-3 ק"מ אחרי צומת האלה, פונים שמאלה לכיוון צפרירים וגבעת ישעיהו ומיד אחר כך ימינה, לדרך עפר סלולה ומסודרת של קק"ל. ממשיכים לנסוע באיטיות ובנחת, על פי השילוט, לכיוון חורבת בורגין. השילוט אמנם הוא שילוט קטן מעץ, אך הוא ברור וקשה לטעות בדרך. בסוף הכביש מגיעים לשלט גדול של קק"ל, המבשר כי הגענו לחורבת בורגין. אפשר לעשות את המסלול הארוך יותר, שאורכו כ – 2 ק"מ והוא ייארך כ-3 שעות, ואפשר רק לעלות לתצפית.

מסלול קצר, תצפית: מחנים את הרכב והולכים ברגל, מצד ימין של השלט, כמה מאות מטרים, בעלייה קשה ומלאה באבק, אבל כאשר תגיעו למעלה, לתצפית, ותביטו מזרחה, מערבה, צפונה ודרומה, לא יהיה אכפת לכם מכלום, לא שהיה קשה לעלות, לא שאתם מלוכלכים, רק זה שהגעתם.

מסלול ארוך דרך בורות מים: נתחיל את המסלול ברחבת כורכר עם עצי חרוב, שניתן לשבת בצילם ולאכול ארוחת בוקר. נלך במעלה הגבעה אל חירבת פיטם, שם ניכנס אל בור מים חצוב מתחת לבית (ירידה זהירה במדרגות), לאחר הביקור בבור מים, נמשיך על השביל השחור, עד שנגיע אל מערת קבורה (עמודים) מן התקופה הביזנטית. נמשיך אל מערת קבורה מתקופת בית שני, שם ניתן לראות בור מים נוסף ששימש את המבקרים, נגיע לפיצול שבילים שחור עם ירוק, נמשיך על המסלול הירוק אל מערת פעמון שעץ תאנה צמח מתוכה, נעלה על התל וניכנס לווילה הצופה על הגבעות בסביבה. נרד אל מחילת המסתור ומשם לגת עתיקה.

ביום שבת יתקיים טיול "פירמידה בשפלה" באותו אזור - שפלת יהודה, בהדרכת מדריכי החברה להגנת הטבע