תוצאות חיפוש

הסכנות שעלולות להרוס את הטבע הפראי של הגולן

הסיפור ב-100 מילים

ברמת הגולן היפהפייה יש שפע של מרחבי טבע פתוחים, נדירים ופראיים שכמעט אי אפשר למצוא בישראל הצפופה.

רבבות מטיילים מבלים מדי שנה בין הפסגות המושלגות של החרמון, הנחלים המלאים מים במשך כל השנה, מרבדי העשב הגדולים והיערות הטבעיים.

אבל זהירות! הגולן הוא האזור המאוים ביותר בצפון הארץ. אם לא נשים לב לכך - אנחנו עלולים לאבד אותו.

יש לכם רגע? תמצאו כאן הסבר פשוט וברור על הסכנות שמאיימות על הנופים עוצרי הנשימה, הצמחים הנדירים וחיות הבר המיוחדות בגולן - ואיך החברה להגנת הטבע נאבקת כדי לשמור עליהם.

רמת הגולן במספרים

מיליון

דונם

השטח של רמת הגולן

160

טורבינות רוח

בגולן יש אישורים ותוכניות להקמת מספר עצום של טורבינות רוח - שיסכנו את הציפורים הרבות, ובראשן הנשרים הנמצאים בסכנת הכחדה חמורה - אבל יתרמו פחות מאלפית מהצרכים של משק החשמל הישראלי

1,200

צבי ארץ ישראלי

הצבי הארץ ישראלי, שחי רק כאן והוא מהסמלים הבולטים של הטבע המקומי, נמצא בסכנת הכחדה. בישראל נותרו רק 5,000 פרטים, ואחד מכל חמישה חי בגולן

  • עגורים בחרמון
    עגורים בחרמון. צילום: לירון שפירא
  • נוף רמת הגולן
    נוף רמת הגולן. צילום: דב גרינבלט
  • צבי ברמת הגולן
    צבי ברמת הגולן. צילום: לירון שפירא
  • נשר מקראי
    נשר מקראי. צילום: לירון שפירא
  • חתול בר ברמת הגולן
    חתול בר ברמת הגולן. צילום: לירון שפירא
  • חזירי בר ברמת הגולן
    חזירי בר ברמת הגולן. צילום: לירון שפירא
  • גולשים בסדנת שלג בחרמון
    לבן בעיניים - סדנת השלג של החברה להגנת הטבע בחרמון. צילום: יואב אבייב
  • סוסים בשלג ליד צומת וואסט בגולן
    סוסים בשלג ליד צומת וואסט בגולן. צילום: לירון שפירא
  • חוגלה בשלג ברמת הגולן
    חוגלה בשלג ברמת הגולן. צילום: לירון שפירא
  • זריחה מעל רמת הגולן
    זריחה בגולן. צילום: לירון שפירא
  • זריחה בצפון הגולן
    זריחה בגולן. צילום: לירון שפירא
  • שועל בלילה ברמת הגולן
    שועל בלילה ברמת הגולן. צילום: לירון שפירא

הסיפור המלא על רמת הגולן

רמת הגולן היא מרחב טבע וטיולים גדול, עשיר ופראי – מבין החשובים ביותר בישראל. רבבות מטיילים נהנים ממרחבים פתוחים נרחבים בהיקף שכמוהו קשה למצוא בארץ, יש בה נופים, חיות בר וצמחים במגוון אדיר ונפלא והתיישבות כפרית מיוחדת.

הגולן הוא ״אי ירוק״ לכל הישראלים, שחיים בארץ שהופכת צפופה ובנויה יותר ויותר מדי שנה. זהו מרחב מחייה למערכת אקולוגית שלמה וייחודית, שיש בה נשרים, צבאים וזאבים, מפלים ומעיינות, שטחי עשב ירוקים ויערות טבעיים.

ברמת הגולן תמצאו הכל מהכל: מים, עצים, סלעים ושלג, חיות בר, פרחים נדירים ועוד ועוד. כל אלה מרכיבים את הפנינה הצפונית של הטבע הישראלי.

הייחוד של רמת הגולן מתגלה גם בכך שכמעט אין בה זיהום אור – אחת הבעיות החמורות ברוב שטחי ישראל. זיהום אור מתאר את הנזקים שנגרמים לטבע בגלל תאורת חוץ מלאכותית בלילה או תאורת פנים שזולגת החוצה. בחלקים גדולים מישראל חיות הבר סובלות מאוד מזיהום אור, ולבני האדם יש מעט מאוד הזדמנויות לצפות בכוכבים בלי הפרעה. למרבה השמחה, הגולן הוא דווקא ״שמורת חושך״ – מרחב פתוח שבו אפשר לצפות בשמי הלילה ללא זיהום אור.

המועצה האזורית גולן הבינה את העניין וקבעה חזון לפיתוח בר-קיימא – מתוך הבנה ודאגה עמוקים כי יש לפעול בחרדת קודש לשמירת חבל הארץ הייחודי, ולמנוע הריסה שלו בשל פיתוח דורסני ומופרז.

אבל חגיגת הטבע בגולן עלולה להיקטע.

הגולן הוא כיום חבל הארץ המאוים ביותר בצפון. מרחב הטבע הזה משתנה והולך לנגד עינינו – ואם לא נמהר לשמור עליו הוא עלול להיעלם.

תוכניות להקמת מתקני אנרגיה מתועשים, בנייה מחוץ ליישובים קיימים, פרישה של קווי מתח וטורבינות רוח וכוונה לבנות יישובים חדשים וליצור גידול אוכלוסייה מואץ הם "חזון בלהות" שעלול להפוך את הגולן מריאה ירוקה לאזור בנוי ופרברי, שכמוהו יש כבר יותר מדי בארץ.

סיכמנו את האיומים המרכזיים על הטבע של רמת הגולן – ואת הדברים שאנחנו חייבים לעשות כדי לשמור עליו.

1. טורבינות רוח – תועלת קטנה לאדם ואיום גדול על הציפורים

מה קורה? ברחבי הגולן יש 3 תוכניות מאושרות גדולות להקמה של 110 טורבינות רוח ענקיות. טורבינות רוח אמנם לא פולטות פחמן מסוכן לאוויר – אבל מסכנות את הציפורים הרבות שעפות בשמי הגולן. למרבה הדאגה, במקביל לתוכניות המאושרות בהר פרס, בעמק הבכא ובמסעדה, תושבי הגולן מקדמים תוכניות נוספות שעלולות להוביל להקמתן של עוד 50 טורבינות.

בזמן שהטורבינות מעמידות בסכנה מיידית את הציפורים והעופות – התרומה שלהן למשק החשמל בארץ היא אפסית. אם הטורבינות יוקמו, הן יספקו רק 0.065%, כלומר פחות מאלפית, מכמות החשמל שדרושה בישראל.

למה זה מסוכן לטבע בגולן? טורבינות רוח וקווי חשמל גדולים מסכנים עופות, בהם נשרים, עטלפים ויונקים אחרים. הם יוצרים גם מטרדי רעש לאדם ומשנים לחלוטין את הנוף.

וזה עוד לא הכל. כדי לשרת את הטורבינות, נבנה בצפון קו מתח עליון, שעלול להיות רק חלק משרשרת של עמודי ענק וחוטי חשמל – שמהווים סכנה נוספת לנשרים ולציפורים נוספות.

מה אנחנו מציעים לעשות? החברה להגנת הטבע מתנגדת לקידום תוכניות הטורבינות שטרם קודמו ואושרו. אנחנו ממליצים להמשיך בתוכנית הניטור שנעשית בשיתוף מכון שמיר למחקר ברמת הגולן. זו הדרך המתאימה להבין את ההשפעה הכוללת של הטורבינות על הטבע והאדם – למשל העובדה שתרומתן למשק החשמל זניחה, לעומת הסכנות החמורות שהן יוצרות לנשרים ולעטלפים. אנחנו נמשיך להיאבק לשמירת השמים של הגולן נקיים מטורבינות ונעשה זאת בוועדות התכנון, בפעילות בשטח, בתקשורת ובפניות לבית המשפט בעת הצורך.

2. שדות סולאריים – איום מרכזי על מרחבי הטבע בגולן

מה קורה? בגולן ישנה תוכנית אחת מאושרת להקמה של שדה סולארי ממזרח לעמק הבכא, בצד גדר הגבול עם סוריה. בנוסף, המועצה האזורית גולן יוזמת עוד שני שדות סולאריים – מחוץ ליישובים ולשטחים הבנויים הקיימים, כלומר על חשבון מרחבי טבע פתוחים. ואולם סביר שהמועצה לא תצליח לקבל לכך אישור, מכיוון שהתוכנית הזו מנוגדת לתוכניות המתאר הארציות.

למה זה מסוכן לטבע בגולן? שדה סולארי הוא כמו פצע עמוק במרחבי הטבע. יש סביבו גדרות, הוא חוסם את אזורי המחיה והמעבר של חיות הבר (שמכונים מסדרונות אקולוגיים). שדות סולאריים עלולים לחסל שטחים של בתות עשבוניות – עשבים נמוכים האופיניים מאוד לישראל, שהם בית למינים רבים של חיות בר וצמחים ייחודיים, אך למרבה הצער נעלמים ממקומות רבים בארץ.

מה אנחנו מציעים לעשות? החברה להגנת הטבע מתנגדת לכל התוכניות להקמה של שדות סולאריים. הן מנוגדות לתוכניות הארציות והאזוריות, והן עלולות לגרום לנזקים משמעותיים לטבע.

3. הקמת יישובים חדשים – איום חמור על הסביבה

מה קורה? ב-2022 החליטה הממשלה על הקמה של 2 יישובים חדשים בגולן (יישובים חדשים הם רעיון גרוע ומיותר בישראל, שבה יש המוני יישובים שאפשר לחזק ולהגדיל בלי לפגוע בסביבה. כאן תמצאו את הסיפור המלא על הדרך הנכונה והחכמה לבנות בישראל).

לצד זאת, נשמעות מדי פעם כוונות להכפלת מספר התושבים בגולן. מדובר ברעיון מרחיק לכת, שספק אם יוכל להתממש. אבל מהלך של הכפלת כמות האוכלוסייה בשטח כלשהו, ובוודאי בגולן המיוחד והרגיש, עלול לשבש את כל תחומי החיים ובמיוחד את מצבם של המרחבים הפתוחים. בין השאר, מקודמת תוכנית בנייה שעלולה לפגוע בטבע מיוחד ליד החרמון.

למה זה מסוכן לטבע בגולן? להקמה של יישובים חדשים יהיו השפעות סביבתיות משמעותיות מאוד: הרס של שטחי העשב החשובים, פיתוח באזור שנשמר נקי מבנייה – ואינספור השפעות סביבתיות שמתפרשות על מרחבים גדולים הרבה יותר משטח היישוב עצמו, ויגרמו לרעש, אור, הקמה של קווי חשמל ותשתיות ביוב, עומס על מאגרי המים ועוד מכשולים שיעכבו את התנועה הטבעית של חיות וצמחים.

מה אנחנו מציעים לעשות? הרעיון של הכפלת האוכלוסייה בגולן הוא כנראה לא ריאלי. גם יישובי הגולן שרוצים לשמור על אופיים המיוחד מתנגדים לו. לכן, הנושא המרכזי שבו אנחנו מטפלים הוא התוכניות להקמת יישובים חדשים. אם רוצים להגדיל את האוכלוסייה בגולן, חייבים לעשות זאת על ידי בנייה לגובה ביישובים קיימים, כך שהפגיעה במרחבים הפתוחים תהיה קטנה ככל האפשר. פיתוח מואץ מנוגד לעקרונות התכנון המקובלים בארץ ובעולם, ולכן עדיף להתמקד בגידול הדרגתי של היישובים הקיימים.

כמו כן, אנחנו פועלים לשיתוף פעולה עם ראשי רשויות באזור, כמו בקריית שמונה, צפת וטבריה – שבה רבים מבינים כי עדיף לחזק את היישובים הקיימים במקום לבנות יישובים חדשים ומיותרים.

4. הצבי הארץ ישראלי והנשרים – חיות בר בסכנה

מה קורה? הצבי הארץ ישראלי הוא אחד הסמלים של הטבע המקומי. אבל הצבי נמצא בסכנת הכחדה, והדעיכה שלו נחשבת על ידי אנשי מקצוע כסימן להידרדרות של כל המערכות האקולוגיות. בכל העולם יש כ-5,000 צבאים מהמין הארץ ישראלי, שכולם חיים בישראל ו-20% מהם – בגולן.

בשנים האחרונות, הצבאים זוכים להגנה יחסית, אבל האיומים עליהם נמשכים ללא הפסקה: בגלל בנייה שקוטעת את מרחבי המחיה שלהם, דריסות וטריפות.

לעומת מאות ואלפי נשרים שחיו בישראל בעבר, כיום ישנם רק כ-200 נשרים, והגולן הוא אחד מאזורי המחיה המרכזיים של המלך של העופות הדורסים, שנמצא כיום בסכנת הכחדה חמורה (בין השאר בשל הרעלות).

למה זה מסוכן לטבע בגולן? ככל הנראה, אוכלוסיית הצבאים בגולן אינה מצליחה לגדול. בנייה של יישובים חדשים או הקמה של שדות סולאריים יחסמו ויגבילו את התנועה החופשית החיונית לצבאים. כתוצאה מכך, אוכלוסיית הצבאים עלולה שוב לקטון וחיית הבר הכל כך ישראלית הזו תעמוד בפני סכנת קיומית חמורה עוד יותר מהיום.

מצבם של הנשרים גרוע עוד יותר. בשנים האחרונות קרסה אוכלוסיית הנשרים בגולן, ואסור לסכן אותה עוד יותר על ידי הקמה של טורבינות רוח.

5. איומים נוספים

רמת הגולן המיוחדת מתמודדת עם שורה של איומים נוספים. נסביר אותם בקצרה כדי לא להעמיס, אך בפועל הם חמורים ומדאיגים לא פחות מהסכנות שעליהן כבר דיברנו:
– סמוך לכביש העולה אל החרמון נמצא עין פית – מעיין קטן בתוך עמק ציורי, עם בוסתנים, עצים ארץ ישראליים וחיות בר. טבע מופלא ושופע מים המושך אליו המוני חיות בר ומטיילים. אבל גן העדן הנדיר נמצא בסכנה מיידית – הצבא מתכנן להקים דווקא שם אתר אימונים סואן, עם עשרות רבות של מבנים ותשתיות לכלי רכב, שייצור רעש וזיהום. אם התוכנית תתממש, הצבאים, הדורבנים והשועלים שזה הבית שלהם יימלטו – והעמק המיוחד יתחסל. כאן תוכלו לקרוא את הסיפור המלא על עין פית – גן עדן בגולן.

– אחד האיומים החמורים בגולן הוא ההחלטה הפוליטית והמסוכנת, שהתקבלה בהליך לא חוקי, להקים ועדה מיוחדת שעלולה לגרום להרס נרחב בכל האזור. לכן, הגשנו עתירה לבג״ץ כדי לעצור את המהלך ההרסני. כל הפרטים כאן.

המעיינות והנחלים שופעי המים של רמת הגולן, שאין כמוהם בשום מקום אחר בישראל – כמו משושים, יהודיה או אל על – הם אחת האטרקציות הבולטות ביותר עבור רבבות המטיילים שמגיעים מדי שנה לאזור. אבל בשנים הקרובות הטבע הפראי והכיפי הזה עלול להיפגע. עוד פרטים תוכלו למצוא כאן.

– רמת הגולן אינה נהנית כיום מחיבור למערכות המים הארציות, כלומר למוביל הארצי או למתקני ההתפלה על החופים. התוצאה היא הקמה של קידוחי מים, שנועדו לתמוך בהפיכת קרקעות מרעה לקרקעות חקלאיות בהיקף של עד אלפי דונמים, ויש תוכניות לעשרות אלפי דונמים נוספים. קידוחי המים משפיעים כמובן על מצב המים בכל האזור (ראו לדוגמה את הסיפור של המעיינות בין הגולן לעמק החולה). כתוצאה מכך, הסביבה של חיות הבר עלולה לצאת מאיזון ומרחבי המחיה שלהם עלולים להצטמצם. 

– קק״ל מקדמת ייעור בגולן, אף כי עדיין לא ידוע באילו מקומות הוא יבוצע. הייעור עלול לפגוע בשטחים הייחודיים והחשובים של בתות עשבוניות. השם הזה אולי אינו מוכר לרבים, אך שטחי העשב – שהם בית למינים רבים של חיות בר וצמחים ייחודיים – היו בעבר נפוצים מאוד בטבע הישראלי ופיתוח מופרז חיסל את רובם.

 

סרטון: יובל דקס

צילומים: לירון שפירא, דב גרינבלט

לקריאה נוספת

דו״ח האיומים על רמת הגולן (מרץ 2023) מפת ההשפעות הסביבתיות ברמת הגולן (2022) מפת היישובים החדשים המתוכננים בצפון

מצב המאבק

רמת הגולן היא אוצר טבע אמיתי - עם נשרים, צבאים, זאבים, נחלים מלאי מים ונופים עוצרי נשימה. למרבה השמחה, המוני מטיילים נהנים מהגולן מדי שנה ויכולים להרגיש בעצמם כי זהו אזור שאין כמוהו בישראל.

כדי שכולנו נוכל להמשיך ליהנות מהגולן גם בעתיד, וכדי שחיות הבר והצמחים יוכלו לפרוח ולשגשג - חייבים לשמור על הטבע המיוחד של הגולן מהאיומים שמסכנים אותו.

הצטרפו אלינו במסע לשמירה על הגולן - חגיגת הטבע הפראי של ישראל.

רוצים להנות מהגולן ולשמור עליו?

בואו להיות חברים להגנת הטבע

הצטרפו עכשיו