תוצאות חיפוש

מערה מרשימה בכרמל

כרמל

מערת אצבע

מנחל אורן עולה מסלול אל מערת אצבע, שלפי האגדה נוצרה על ידי דוב גרגרן. המערה המרשימה היא בעלת 3 חללים, ויש ממנה תצפית רחבה ומרהיבה לכיוון חוף הכרמל והים ושרידים פרהיסטוריים והיסטוריים מתרבויות שונות, רחוקות וקרובות.

חשוב לדעת

• בשל לינת עטלפים, הכניסה למערה אסורה בחורף, מתחילת נובמבר ועד סוף מרץ.
  • יש להיכנס למערה עם פנס.
  • אחרי גשם יש סכנת החלקה.

תיאור המסלול

בצומת אורן בכביש 4 פונים מזרחה (ימינה לבאים מדרום) לכביש 721. אחרי כקילומטר פונים ימינה (דרומה), לחניון הגדול והמסודר של פתחת נחל אורן, בתוך כרם זיתים. נגישות לתחבורה ציבורית: צומת אורן על כביש 4, חצי ק"מ מהחניון.

קראו עוד

מחניון נחל אורן יוצאים מערבה לאורך שביל בסימון שחור (שבו עובר גם שביל ישראל). לאחר מבנה השירותים, מתחילים לטפס בעלייה מעט תלולה במדרגות, עוברים שרידי מבנה הקשור לתוכנית "מצדה בכרמל- המבצר האחרון" (ראו הרחבה בהמשך העמוד) ועולים עד לפתח מערת אצבע. ניתן להכנס לשלושת חדרי המערה (עם פנס כמובן, ולא מתחילת נובמבר עד לסוף מרץ בשל לינת עטלפים במקום בחודשי החורף) ולצפות מהפתח אל נחל אורן.

המערה נוצרה על ידי חלחול והמסה של מי גשם דרך סדקים והרחבתם לשלושה חללים גדולים המחוברים ביניהם. תהליך זה נקרא "קרסט".

בחללי המערה נמצאו שרידים של נטיפים וכן שרידים פרהיסטורים מתקופות שונות. המערה היום היא ביתם של עטלפים, שחלקם נדירים. לכן, אסור להיכנס אל המערה בחורף – דבר שמהווה הפרעה ואף סכנה לחיי העטלפים.

האגדה מספרת על דוב רעב שעקב אחרי דבורה שנכנסה אל פתח קטן בקיר המצוק. הוא דחף את אצבעו פנימה בתקווה למצוא דבש, אך הדבורים המבוהלות עקצו אותו. האצבע התנפחה כל כך, עד שהרחיבה את הסדק למערה גדולה שצורתה אצבע.

ממשיכים לטפס בשביל על שלוחת רכס אצבע עד לנקודת תצפית מרהיבה לכיוון מערב.

בהמשך, קרוב לפסגת הרכס, במפגש עם שביל בסימון אדום מדרום, ממשיכים בשביל השחור בירידה מעט תלולה לעתים, עם כמה מדרגות סלע. לקראת סוף הירידה מתחברים לסימון כחול, ושוב פונים שמאלה לשחור חזרה לחניון נחל אורן.

למסלול שאינו מעגלי- מתחילים בחניון נחל אורן ומסיימים בעין הוד. מתחילים בשביל השחור ושביל ישראל שעולה לכיוון מערת האצבע, בראש הרכס פונים עם שביל ישראל דרומה כקילומטר בירידה מתונה לכיוון עין הוד.

לינה והדרכה באזור: בית ספר שדה חוף כרמל

• משך הליכה 2-3 שעות
  • רמת קושי בינונית
  • עונה מומלצת כל השנה
  • מפת סימון שבילים כרמל (4) - לחצו לרכישה!

רוצות גם לטייל וגם לשמור יחד על הטבע?