תוצאות חיפוש

המכתש הגדול
המכתש הגדול. צילום: יובל דקס

רכבת לאילת מיותרת, יקרה ומזיקה לסביבה

הסיפור ב-100 מילים

לנסוע ברכבת לאילת - נשמע נחמד, לא? אנחנו תמיד בעד תחבורה ציבורית.

הבעיה היא שהקו הארוך לאילת, שההקמה שלו מסובכת ותעלה עשרות מיליארדי שקלים - יהיה כנראה השקעה ענקית עם מעט מאוד תועלת.

רכבת כזו תהיה מסוכנת לסביבה ובזבזנית, ולכן אנחנו מזהירים: ממש לא כדאי לנסוע בכיוון הזה.

הסיפור המלא - בהמשך העמוד.

המספרים של הרכבת לאילת

40

מיליארד שקל

העלות הצפויה של הקמת רכבת לאילת - יותר מהתקציב השנתי של משרד התחבורה כולו

260

ק״מ

האורך המתוכנן של מסילת רכבת לאילת

5

מיליון נוסעים בשנה

מספר הנוסעים שמופיע בתוכניות הרכבת לאילת - שנערכו כנראה באופן חפוז ולא מעמיק. לשם השוואה, בקו הרכבת בין לונדון לפריז משתמשים 10 מיליון נוסעים בשנה

  • חולות סמר
    חולות סמר. צילום: דב גרינבלט
  • המכתש הגדול
    המכתש הגדול. צילום: יובל דקס
  • מטיילים בהר גמל בנגב
    מטיילים בהר גמל בנגב. צילום: תומר אבני
  • יעלים ליד עין גדי
    יעלים ליד עין גדי. צילום: אילת היינבך
  • צבי הנגב עומד בלב שדה
    צבי הנגב. צילום: נועם וייס
  • שונית האלמוגים באילת
    שונית האלמוגים באילת. צילום: ארז עתיר
  • נחל סיף
    נחל סיף. צילום: דב גרינבלט
  • שמורת טבע מדבר יהודה
    שמורת טבע מדבר יהודה. צילום: דב גרינבלט

הסיפור המלא של המאבק נגד הרכבת לאילת

בתקופה האחרונה, שוב עולה הרעיון לבנות רכבת לאילת – אחת מתוכניות התחבורה הגדולות והיקרות ביותר שהוצעו אי פעם בישראל, שתשפיע באופן חסר תקדים, ובעייתי מאוד, על כל הנגב ומפרץ אילת.

הרעיון הזה עלה ונפל בעבר, אבל בכל פעם מחדש יש מי שמתלהב ממנו ודוחף את המדינה לחזור ולבדוק אותו. הרי לצאת לחופשה באילת ברכבת, נשמע כמו משהו נוח ומזמין, ממש כמו בחו״ל.

הבעיה היא שבניגוד להרבה פרויקטים חשובים של תחבורה ציבורית שחסרים בארץ, הפרויקט הזה הוא ממש רעיון רע ומהמון סיבות – שאת כולן תיכף נסביר.

1. רכבת לאילת – יקרה ובזבזנית

התוכניות להקמת רכבת לאילת התחילו להתגלגל כבר בשנות ה-50. מאוחר יותר, בשנים שבהן תעלת סואץ הייתה סגורה, עלה הרעיון שקו רכבת כזה יכול להוות גשר יבשתי שימשוך חברות בינלאומיות שמעבירות מטענים בין אסיה לאירופה.

אבל לאורך כל השנים, בכל פעם מחדש, המגה-פרויקט הזה נפל: כי הוא מסובך, מזיק מאוד לסביבה, יקר ולא שווה את ההשקעה.

למרות זאת, ראש עיריית אילת, אלי לנקרי, שוב מקדם את הרעיון. הוא מדבר על קיצור משך הנסיעה ועל מימוש הבטחות שניתנו בעבר, ולוחץ על הממשלה להמשיך ולקדם את הפרויקט.

זה נשמע משכנע, אך האם זה נכון?

קודם כל, הקמת רכבת לאילת היא עסק יקר. מאוד מאוד יקר.

עד היום, הושקעו כבר 100 מיליון שקל רק בתכנון. עכשיו יש דרישה להוציא עוד 30 מיליון שקל להמשך התכנון. זה כבר הרבה, וזו רק ההתחלה: ההערכות לעלות הפרויקט הן כ-40 מיליארד שקל – יותר מתקציב התחבורה של המדינה כולה למשך שנה!

והבלגן הכלכלי גדול עוד יותר. 40 מיליארד שקל אפילו לא מכסים את כל המרכיבים של המגה-פרויקט, כמו הקמת נמל חדש למטענים. כל זה, כמובן, עוד לפני העיכובים וההסתבכויות שתמיד קורים בתוכניות מסובכות כאלה.

צריך גם לומר למי שחושבים לסוע ברכבת לאילת, שהפרויקט הזה מתוכנן קודם כל בתור רכבת מטענים, ברוח התוכנית הישנה שנולדה בימים הרחוקים שבהם תעלת סואץ הייתה סגורה.

אבל היום נראה שאין מספיק ביקוש להעברת מטענים במסלול הארוך הזה. למעשה, ככל הנראה אין שום סיבה שמישהו ירצה לעשות את זה, ומיד נסביר למה. כמו כן, בעולם מקובל להפריד בין רכבות נוסעים לרכבות משא – זה יעיל, זול ושימושי יותר.

2. רכבת לאילת – הרבה השקעה, מעט תועלת

כבר הבנו שהקמת רכבת לאילת היא תוכנית גדולה ומסורבלת. היא אמורה לכלול יותר מ-60 גשרים ו-5 מנהרות, כולל מנהרה ארוכה מאוד בין דימונה לערבה, בלב אזור פופולרי ומיוחד לטיולים עם מאות אלפי מטיילים בשנה.

כמו שהסברנו למעלה, ההשקעה היקרה לא ממש תתאים לנוסעים, שגם מספרם לא צפוי להיות גבוה. בתוכניות החפוזות לרכבת לאילת נזרק המספר 5 מיליון נוסעים בשנה – אבל זה ממש לא סביר. לשם השוואה, באחד מקווי הרכבת המרכזיים באירופה, בין לונדון לפריז, נוסעים כ-10 מיליון איש בשנה.

אז אולי התוכנית לרכבת משא ותחרות לתעלת סואץ היא הגיונית? ממש לא.

ההסבר מאוד פשוט: רכבת משא לא יכולה להיכנס לתוך העיר אילת, כי היא תהרוס את האופי המיוחד של העיר התיירותית המובילה בישראל. הפתרון שאותו מציעים הוא שמסילת הרכבת תסתיים כמה קילומטרים צפונית לאילת.

אוקי, ומה הלאה? בין התחנה הסופית של הרכבת לנמל, המטענים יעברו במשאיות. וכך מכולה שהגיעה באונייה מים סוף, תעבור תחילה למשאית, שתיסע למסוף הרכבת. שם יהיה צריך להניף את המכולה אל הרכבת.

זהו תהליך ארוך ומסורבל: 12 תחנות בדרך בסך הכל לעומת מעבר רצוף, חלק ונוח של אוניות גדולות יותר בתעלת סואץ. זה ייקח כמעט חודשיים של מסע לעומת 21 יום דרך מצרים.

בהתאם, המחיר יהיה יקר מאוד: לפי הערכות, מדובר בעד 800 דולר למכולה – לעומת עשרות דולרים בודדים בתעלת סואץ. אז למה שמישהו ירצה להשתמש ברכבת הזאת?

זו עוד סיבה שבגללה אנשי מקצוע מאוד מתנגדים לתוכנית הזו, שעלולה גם לשבש את הקשרים הרגישים עם מצרים.

לעיתים עולה גם טענה שהרכבת יכולה להועיל לפיתוח הנגב. אבל רכבת מהירה היא הדבר האחרון שהאזור הזה צריך. בחלק הבא נסביר על כך עוד.

3. רכבת לאילת – מסוכנת לסביבה

ההתנגדות לתוכנית המגלומנית של רכבת לאילת נשמעת מאנשי מקצוע ומומחים בכל התחומים – כלכלה, ביטחון ותחבורה.

אנחנו בחברה להגנת הטבע מוסיפים עוד בעיה מדאיגה מאוד שהפרויקט הבעייתי הזה מעורר: הנזקים הקשים שייגרמו לחיות הבר, לצמחים ולנופים המיוחדים של הנגב, שייפגעו מאוד.

רכבת לאילת תחצה את הנופים המדבריים המיוחדים של הנגב, המכונים ארץ הבראשית – ותשנה אותם לתמיד. אם זה יקרה, אנחנו כבר לא נוכל לתקן את הנזק לנופים ולאתרים שנשמרו ללא פגע במשך מאות ואלפי שנים.

מסילת רכבת עם שורה אינסופית של עמודי חשמל תהרוס מרחב יפה ועוצמתי שמאות אלפי אנשים מטיילים בו מדי שנה. תוכנית הרכבת כוללת גם מנהרה ענקית שתאפשר לה לסוע בירידה התלולה מדימונה לערבה – בליבו של אזור טיולים פופולרי מאוד, כנראה הכי מתויר בנגב, שנמצא בין המכתשים, עם מקומות מיוחדים כמו מעלה עקרבים.

הנגב הוא אתר תיירות חשוב והמדינה משקיעה ורוצה להשקיע אפילו יותר בהנגשת האזור למטיילים. משרד התיירות מוביל את תוכנית ״המוצר הדרומי״ – הכוללת פארקים, שבילים ואתרים נוספים שנועדו לפתח את התיירות מים המלח עד לאילת. אבל רכבת תעשה בדיוק להיפך, ותפגע בטבע ובנופים במרחבים האלה. וזו רק חלק מהבעיה.

חשוב להבין, מסילת רכבת היא תשתית ״כבדה״ מאוד. זה מתחיל בסוללה שעליה מניחים את המסילה, מסביב מוצבים עמודי חשמל וגדרות, ובדרך נכרות מנהרות ונבנים גשרים. ההשפעה של כל המרכיבים האלה על הטבע המיוחד של הנגב תהיה עצומה ותתפרש על פני שטחים גדולים מאוד.

פגיעה קשה במיוחד תהיה במקום הכי רגיש במדבר – המים.

באזור הנגב יש כמובן מעט מאוד גשמים, ולכן חיות הבר והצמחים שלמדו לשרוד בסביבה המיוחדת הזו תלויים בערוצים הבודדים שבהם זורמים מים. רכבת לא יכולה לנסוע בתוך ערוצים כאלה, אבל להקים גשר בכל ערוץ זה עסק יקר מדי.

הפתרון שנמצא לכך הם סכרים – שפשוט יסגרו את הברז לחיות ולצמחים שלמדו לשרוד במדבר. יעלים, צבאים, עצי שיטה ועוד רבים אחרים – יתייבשו וימותו בגלל הרכבת שתקרע את ערוצי החיים של הנגב לכל אורכו, מצפון לדרום.

מסילת הרכבת תחסום גם את המעבר של חיות הבר – וזו בעיה רצינית. חיות הבר תלויות במרחבים הפתוחים. הטבע לא יכול להתקיים באיים של אדמה פנויה שכבישים, בתים או רכבות קורעים אותם לחתיכות. הטבע הוא מערכת שלמה שזקוקה לשטחים גדולים ומשוחררים מהפרעה שלנו, בני האדם, כדי לשגשג.

4. רכבת לאילת – סכנה לשוניות האלמוגים

אם כל זה לא מספיק כדי להבין שרכבת לאילת היא רעיון בעייתי מאוד – נוספת עוד פגיעה בתחנה הסופית של הרכבת באחד מאוצרות הטבע המיוחדים ביותר של ישראל – שוניות האלמוגים במפרץ אילת.

הסיבה לכך קשורה בבלגן של ההובלה של מכולות במשאיות בין הנמל לרכבת, שעליו סיפרנו קודם. פתרון אפשרי להובלה המסורבלת הזו הוא הקמה של נמל חדש – שהוא כמובן גם פרויקט יקר נוסף, הנמל הזה מכונה נמל התעלה, כי הוא ימוקם בסופה של תעלה באורך 4.5 ק״מ וברוחב של 70 מטר שתיכנס מהחוף הצפוני של העיר אל תוך היבשה.

עבודות החפירה והתפעול השוטף של נמל כזה מסכנים מאוד את שוניות האלמוגים, אתר תיירות וצלילה יפהפה ונכס טבע שאין לו תחליף. חפירה של תעלה תיצור סחף אדיר לתוך הים, איכות המים תיפגע והם יהפכו עכורים יותר – ואז האלמוגים שזקוקים לאור שחודר דרך המים ימותו.

השונית באילת חשובה לא רק לנו, אלא לעולם כולו. זו השונית הצפונית בעולם, ולכן מדענים מעריכים שהיא עשויה להיות בין היחידות שישרדו את משבר האקלים. בכל העולם, שוניות אלמוגים סובלות מתופעה שמכונה הלבנה – שעלולה להוביל למותם. ככל הנראה, הגורם העיקרי להלבנה הוא משבר האקלים והתחממות מי הים. מסיבות שעדיין לא ברורות לגמרי, השוניות בים האדום – בעקבה, באילת ובסיני – פיתחו עמידות לתופעה.

תוכנית מסוכנת נוספת לאילת ולכל הנגב היא להרחבה חסרת תקדים של כמויות הנפט שיגיעו למפרץ אילת – ומשם להזרים אותן בצינור ארוך, ישן ורעוע עד לים התיכון, שבו כבר אירעו תקלות חמורות שגרמו לנזקים כבדים לסביבה ולאדם. עוד פרטים כאן.

 

צילומים: דב גרינבלט, יובל דקס, אילת היינבך, נועם וייס

לקריאה נוספת

הדו״ח של החברה להגנת הטבע על הסכנות ברכבת לאילת (2013) תקציר הדו״ח של החברה להגנת הטבע פנייה לממשלה בקריאה לעצור את קידום התוכנית (2021)

מצב המאבק

הרעיון של הקמת רכבת לאילת מסתיר מאחוריו תוכנית חפיפניקית ויקרה ביותר, שהתקדמה עד היום במסלול משובש וללא דיון ציבורי מעמיק בכל ההשלכות שלה.

חייבים לעצור עכשיו את הרכבת לאילת, כדי שהילדים שלנו לא יחשבו שירדנו מהפסים.

רוצות לשמור יחד על אילת והנגב?

בואו להיות חברות להגנת הטבע

הצטרפו עכשיו