תוצאות חיפוש

בנחל זאכי

כנרת

נחל הזאכי

טיול בשפך היפהפה של נחל משושים, שמאט את זרימתו בתוך בקעת בית ציידה בדרכו אל הכנרת. הזאכי הוא מסלול אתגרי העובר כולו בתוך המים הקרירים, שהם לעיתים עמוקים מאוד ומחייבים שחייה! השפך מוקף בצמחיית נחלים עשירה וירוקה, מפטל ועד לגפן.

חשוב לדעת

• ההליכה בנחל בין הסלעים אינה פשוטה וישנן בריכות עמוקות המחייבות שחייה.
  • חשוב לארגן בתיק את כל הציוד החשוב בשקיות/קופסאות אטומות.

תיאור המסלול

מצומת מעלה גמלא פונים מערבה, לפי השילוט. בפיצול עם שביל בסימון ירוק פונים ימינה (צפונה). כעבור 250 מטר, יש חניון אוטובוסים משמאל. שם המסלול מתחיל.

קראו עוד

שימו לב: במהלך ההליכה בנחל, הולכים בין ומעל סלעים מחליקים וחוצים בשחייה בריכות עמוקות.

מחניון האקליפטוסים הולכים כ-800 מטרים על השביל בסימון הירוק לכיוון צפון לנחל הזאכי. בדרך עוברים במפגש שבילים עם השביל בסימון השחור, זכרו אותו – עוברים דרכו גם בחזרה מהמסלול.
במהלך ההליכה במים, יהיו דרכי יציאה מצד שמאל, המובילים לשביל השחור.
ממשיכים ללכת בשביל הירוק עד לשלט האוסר על המשך ההליכה בנחל, שם יוצאים שמאלה (דרומה) בשביל השחור. חוזרים עם השביל השחור לכיוון מזרח ולאורך הנחל, עד שמגיעים שוב לפיצול עם השביל הירוק. מהפיצול פונים ימינה (דרומה) על שביל הג'יפים עד לחניון האוטובוסים שבו התחיל המסלול.

בשמורת הבטיחה-בקעת בית ציידה, שבה נמצא הזאכי, התפתח עולם חי עשיר, מגוון ומיוחד. השילוב בין בתי גידול ייחודיים הנושקים זה לזה, הביא למגוון רחב מאוד של מיני בעלי חיים, מחרקים ועד ליונקים, מבעלי חיים ימיים ועד עופות שחיים באותו השטח.

שפע המים בשמורת הטבע מושך אורגניזמים רבים, משום שהם מוצאים בה מזון, מחסה ומקומות קינון. בין פלגי המים חיים דגים ודו-חיים, וכן סרטנים ורכיכות, ובהם שחרירים, המעידים על איכות המים. צבי ביצות מציצים מהמים  ומודדי מים (חרקים) מהלכים על קרום המים.

ביבשה חיים בצוותא יונקים וזוחלים, ובאוויר- שלל עופות, ובהם ציפורי שיר, עופות לילה, דורסים ובעיקר עופות מים. עופות המים הם הבולטים ביותר בשמורה ובאזור כולו, ומספרם עומד על כ-135 מינים.

ביבשה נוכל למצוא 21 מיני יונקים מוכרים, ובהם דרבן, חזיר בר וחתול ביצות, אבל גם נוטרייה (מין פולש), לוטרה, דלק וצבי ארץ-ישראלי. מן הזוחלים אפשר לראות מיני לטאות וצבים, וגם נחשים, כמו זעמן שחור וצפע ארץ-ישראלי.

את החי במים קשה לראות, אך יש לו ערך חשוב לא פחות. בשטח השמורה יש אזור רבייה של דגי האמנון – התורמים לשימור האיזון האקולוגי של הכינרת. במים אפשר למצוא כמה מיני אמנון, וכן דגים נוספים, כמו לבנונית הגליל, בינון כינרתי וטברנון לבנון – 19 מיני דגים בסך הכול. בין המים ליבשה מנתרות להן אילניות, קרפדות וצפרדעי הנחלים, ונוכחותן מעידה אף היא על איכות המים.

כתב: עומר שפירא

הדרכה באזור: בי"ס שדה גולן

• נקודת התחלה חניון עם עצי אקליפטוסים (בווייז: חניון עם עצי אקליפטוסים)
  • נקודת סיום חניון עם עצי אקליפטוסים (בווייז: חניון עם עצי אקליפטוסים)
  • קהל יעד חובבי לכת
  • אורך מסלול כ-3 ק"מ, מעגלי
  • משך הליכה כ-3 שעות
  • רמת קושי בינונית
  • עונה מומלצת קיץ

רוצות לשמור יחד על הטבע בגליל?