תוצאות חיפוש
הסיפור ב-100 מילים
הם מפחידים את המטיילים, פוגעים בחיות הבר ובכל הטבע בסביבה - ומשאירים אחריהם רעש, אבק ונזקים שיורגשו בשטח למשך זמן רב מאוד, לעיתים אפילו שנים רבות.
חשוב לנו להבהיר, אנחנו לא נגד ספורט מוטורי. אבל אופנועים ורכבי שטח חייבים לסוע רק באזורים מתאימים, בלי לפגוע במרחבי הטבע או בשטחים חקלאיים.
עכשיו אנחנו עושים את הרעש כדי לעצור את הפגיעה בטבע!
המאבק לשמירה על הטבע מפני האופנועים ורכבי השטח
רכבי שטח, אופנועי שטח, טרקטורונים וג׳יפים חורשים ודורסים את הטבע – ולא מתחשבים באף אחד. זה מזעזע: בשנים האחרונות, התופעה הזו רק גוברת.
רכבי השטח גורמים לאינספור נזקים במרחבים טבעיים. הם מסכנים מטיילים ברגל או על אופניים, ודוהרים בנסיעה פרועה שקורעת את מרחבי הטבע הפתוחים ורומסת שטחים חקלאיים.
נסיעה פרועה של כמה דקות יוצרת מפגעים שנשארים בשטח למשך שנים רבות. המקומות שאותם האופנועים והטרקטורונים דרסו משתקמים לאט מאוד, אם בכלל.
רכבי השטח גורמים נזקים אדירים לטבע
יש מי שאומר ״מה בסך הכל קרה? קצת אבק״ – אבל מאחורי ענני האבק מסתתר סיפור גדול ומדאיג.
בטווח המיידי, רכבי השטח יוצרים רעש, מחרידים ומבריחים חיות הבר. הם עלולים לדרוס בעלי חיים קטנים ולהרוס קינים של עופות ופתחי מאורות של חיות שמתחפרות בקרקע. הם שוחקים את הקרקע ומכסים באבק מזיק את הצמחייה.
בטווח הארוך, רכבי השטח מסירים ושוחקים את הקרום הביולוגי המכסה קרקע מדברית, בנגב ובמדבר יהודה. הם חושפים את הקרקע לבלייה מואצת ומסוכנת לסביבה, לחיות הבר ולצמחים.
הסביבה המדברית של הנגב ומדבר יהודה מושכת את רכבי השטח – ונפגעת מהם במיוחד. זו סביבה שמשתנה לאט מאוד, ולכן תהליכי השיקום שלה איטיים מאוד. נזק של נסיעה קצרה עלול להישאר בשטח למשך שנים רבות.
כמה זמן זה שנים רבות? תהליך ההיווצרות מחדש של שכבת קרקע עשוי להימשך אלפי עד עשרות אלפי שנים!
ככל שההפרעות לשטח מתרחשות בתכיפות רבה יותר, היכולת של הטבע להשתקם מהנזקים האדירים נחלשת משמעותית.
זיהום מים, מוות של צמחים ושיבוש המערכת האקולוגית
וזה עוד לא הכל: סימני הצמיגים של רכבי השטח (קוליסים) מכערים ומשנים את פני הקרקע הטבעיים ויוצרים צלקות בנוף. בטווח הארוך, הם משבשים את ערוצי הזרימה של המים, עלולים לייבש אזורים שבעבר זכו לקבל מי שטפונות ונחלים – ולגרום למוות של צמחים.
רכבי השטח משאירים אחריהם גם זיהום וחומרים רעילים, מדליפות שמן או מחלקיקי מתכות כבדות שהם מפזרים סביבם. התוצאה: זיהום מים, כולל מאגרים קטנים או גדולים שמהם שותות החיות השונות.
מאגר מים (גב) שיכול להיראות לנו סתם שלולית ״חסרת חיים״ – הוא חלק ממערכת אקולוגית שמספקת מי שתייה וסביבת מחייה לחיות קטנות, כמו חסרי חוליות. אם המים מזוהמים – הם פשוט לא יכולים לחיות.
מבהילים את המטיילים ועולים ביוקר לחקלאים
כולנו מכירים את החוויה המטרידה והמכעיסה הזו: הליכה רגועה בטבע שקט ורגוע – נקטעת לפתע ברעש מחריד של רכב שטח שדוהר בפראות ומשאיר אחריו אבק ולכלוך.
ישראל צפופה מאוד באנשים, ערים וכבישים, וצפויה להיות הצפופה ביותר בין מדינות המערב. אנחנו חייבים להגן על מרחבי הטבע שלנו – כדי שנוכל להמשיך ולטייל בנופים שנותרו שלמים ולא מופרים, מהצהוב של המדבר ועד הירוק של הגליל.
לא מדובר רק בפגיעה בחווית הטיול, אלא גם בסיכון בטיחותי של ממש. אופנוע או טרקטורן הדוהר בשביל להולכי רגל עלול לדרוס את מי שמטייל בו.
נסיעה בשטחים חקלאיים גורמת נזקים נוספים: פגיעה בקרקע וביבול, דריסה של מערכות השקיה וציוד אחר. מי שמשלם על הנזקים הם כמובן החקלאים, ולא הרוכבים על אופנוע השטח.
פוגעים בהיסטוריה עתיקה
הנזק של רכבי השטח ממשיך להדהד מאות ואלפי שנים קדימה – וגם מוחק סימנים לעבר, כולל העבר הרחוק מאוד.
חלק ממרחבי הטבע שבהם דוהרים רכבי השטח הם בעלי חשיבות תרבותית וארכיאולוגית. הנסיעה הפרועה של רכבי השטח עלולה למחוק את החותם של היסטוריה בת אלפי שנים.
למשל, בנגב ובמדבר יהודה, יש סימנים רבים ועדינים לנוכחות האנושית באזור – מסלולים של דרכים מדבריות ושרידים של מבנים ויישובים עתיקים. כל אלה כמעט לא השתנו לאורך עשרות אלפי שנים – ועכשיו הם נדרסים ונעלמים.
עושים רעש, ומשנים את המסלול של רכבי השטח
חשוב להבהיר, החברה להגנת הטבע אינה נגד ספורט מוטורי. אבל חייבים להבטיח שרכבי השטח ייסעו רק במקומות מתאימים, כמו מחצבות או דרכי עפר (אתרים המכונים ״שטחים מופרים״).
באפריל 2022 נערך מרוץ האופנועים ״מינוס 400״ של הליגה הבינלאומית Hard Enduro – שממוקדת ברכיבה של אופנועי שטח בתנאים קיצוניים. המרוץ נערך באחד ממרחבי הטבע המיוחדים ביותר בישראל: באזורים ההרריים של דרום מדבר יהודה, בין ערד לים המלח.
בזכות מאבק בהובלת החברה להגנת הטבע, יחד עם פעילים מקומיים של ארגון מדבר קיימא, מנענו מעבר של המרוץ בשטחים טבעיים, הכוללים קטעי אקסטרים שעלולים להרוס אפיקי נחלים, גבעות, רכסים צרים או ואדיות עמוקים.
הפעלנו לחץ ציבורי, יחד עם עשרות מדענים וארכיאולוגים שהצטרפו לקריאה לתכנן את האירוע כך שלא יפגע בטבע. ברגע האחרון, משרד התרבות והספורט, שאף נתן חסות לאירוע, שינה את המסלול של המרוץ.
למרות זאת, בשטח נרשמה פגיעה קשה וכואבת בקרקע שהייתה עד למירוץ טבעית לגמרי. הסביבה המדברית הייחודית שילמה ביוקר בגלל רוכבים שלא עמדו בסיכומים המוקדמים.
חבל שזה האירוע שבו משרד התרבות והספורט בחר להשקיע מיליוני שקלים. חשוב שבעתיד נמנע פגיעות דומות בגלל נסיעה פרועה ודרוסנית.
לקריאה נוספת
מדענים מזהירים מהסכנות של מרוץ מינוס 400 במדבר יהודה וים המלח עשרות ארכיאולוגים מזהירים מפגיעה באתרים חשובים דו״ח אקולוגי מפורט של החברה להגנת הטבע על הנזק הצפוי בשל מרוץ האופנועים במדבר יהודה וים המלחמצב המאבק הנוכחי
אנחנו קוראים לעצור לרגע, להסתכל מסביב - ולא לדרוס את הטבע הישראלי הרגיש.
חייבים לקבוע כללים שידאגו שרכבי שטח, אופנועים וטרקטורונים לא ירמסו וישחקו את הנופים, הטבע וההיסטוריה שלנו, המופלאים בקנה מידה עולמי.
להרוס את הטבע הישראלי – זה לא ספורט.