תוצאות חיפוש

מכניסים את הטבע הביתה 🌳 מפגשים והרצאות בזום לכל המשפחה 🤍

מערכת החברה להגנת הטבע

אנחנו מזמינים אתכם לסדרת הרצאות ומפגשים בזום, עם שפע הזדמנויות ליהנות מהטבע הישראלי – גם כשאנחנו מתקשים לצאת מהבית. 🌳 בימים המתוחים והמאתגרים האלה, קחו לעצמכם שעה, שעתיים או שלוש, ותנו לעצמכם ולילדיכם הזדמנות להפוגה, לחוויה מהנה ולהיכרות עם דברים חדשים. 💡

יחד עם מומחים לשמירת טבע, לחינוך, לטיילות ועוד מהחברה להגנת הטבע וממקומות נוספים – ניפגש להרצאות, שיחות וסדנאות מקוונים (וובינרים).

🎦 הצטרפו למפגשים הבאים, או צפו במבחר הגדול של עשרות הקלטות מהמפגשים שערכנו בחודשים האחרונים – על חיות הבר, הציפורים, הנופים והחוויות של הטבע, בישראל וגם בעולם. 

מאחלים לכולנו ימים שקטים ורגועים יותר. 🙏

צבי קטן מקפץ בתוך בריכת מים מוקף בשיחים חומים
צבי בעמק הצבאים בירושלים. צילום: לירון שפירא

🌳 הצטרפו למפגשים הבאים 🌳

יום שני, 8.4.24, 19:00 | פארק הוד השרון – סיפור הצלתו של הירקון, עם הצפרית יהודית קאופמן

⬅️ סיפורו של הפארק האקולוגי הוד השרון כפנינת טבע וצפרות יוצאת דופן במזרח גוש דן.

🎦 להצטרפות למפגש בזום

שועל בגלבוע
שועל בגלבוע. צילום: לירון שפירא
שקנאים מעל עמק החולה
שקנאים מעל עמק החולה. צילום: יובל דקס

🦌שומרים על הטבע בכל הארץ

🎦 הטבע להגנת החברה, עם דן אלון, מנכ"ל החברה להגנת הטבע
הטבע ידוע זה מכבר כגורם מרפא שיכול לתמוך ולעזור לנו ליצור חוסן כיחידים וכחברה בזמנים קשים של לחץ וטראומה. מוזמנים להצטרף למפגש ולשמוע איך החברה להגנת הטבע משתמשת ביכולות המשקמות והמרפאות של הטבע על מנת לתמוך בקהילות של המפונים מהדרום ומהצפון ולעזור לחוסן הלאומי של החברה הישראלית בחודשים האחרונים. דן אלון ישתף אותנו דרך סיפורים שונים על העשייה של החברה מאז אירועי ה-7 באוקטובר.
לצפייה
💡בבלוג ״על טבעי״, דן מספר על פעילויות החברה להגנת הטבע שנועדו להעניק לנו אפשרות לצאת לטבע דווקא עכשיו – לטייל, לנשום ולהירגע.
💡תרופת הסבתא של הטבע – אלון רוטשילד מסביר איך ולמה הטבע כל כך הכרחי לבריאות שלנו.

🎦 מחברות ישנות לא משקרות, עם דן אלון, מנכ״ל החברה להגנת הטבע ולשעבר מנהל מרכז הצפרות של החברה להגנת הטבע – מיועד למבוגרים
דן אלון חזר למחברות הצפרות הישנות שלו משנות ה-80 וה-90, ומצא שם הרבה מאוד חוויות שהיום לא ניתן לחוות – בגלל השינויים שעברו על הטבע הישראלי מאז. למשל, מינים שנעלמו מישראל, תופעות טבע שהיו ואינן ועוד. במפגש יציג דן חלק מ-30 הפרקים שעליהם כתב בבלוג ״מחברות ישנות לא משקרות״.
לצפייה

🎦 טבע, עיר ומה שביניהם, עם הצפר והצלם אבנר רינות, מיחידת סקרי הטבע של החברה להגנת הטבע
מדוע חשוב לנו לשמור על הטבע בעיר ובכפר? חוויות מצולמות מ-15 שנות סקרי טבע בערי ישראל. הסקרים ממפים את אוצרות הטבע בערים: מרחבים ירוקים ופתוחים, צמחים ובעלי חיים ייחודיים ועוד, והם המפתח לשמירה על הטבע בתוך העיר או בסביבתה. הנה כמה דוגמאות לאוצרות טבע עירוני ברחבי הארץ: חוף הים של תל אביב-יפו, הוואדיות של חיפה, יער ירושלים ועמק הצבאים בלב העיר, גבעת הכורכר של נס ציונה, חולות חולון ובריכות החורף של חדרה או נתניה.
לצפייה
💡איך שומרים על הטבע בעיר?
💡אבנר רינות לוקח אותנו למסע מצולם עדין ומרגש בסתיו הירושלמי

🎦 איך מקדמים מהפכה במדיניות שמירת הטבע בים בישראל, עם הדס גן-פרנקל ממיזם ״החצי הכחול״ להגנה על הים התיכון – מיועד לבני נוער ולמבוגרים
התוכנית לשמורות ימיות שיגנו על הטבע בים בדומה לשמורת הטבע על היבשה, ניהול הדיג ומניעת סיכון לדגים, לצומח בים ולמתחרצים והתמודדות עם הקמה של תשתיות וקידוחי גז – במפגש תספר הדס גן-פרנקל ממיזם ״החצי הכחול״ של החברה להגנת הטבע איך שומרים על שטחי הים בישראל, שמשתרעים עשרות קילומטרים מחופי המדינה ומגיעים לעומקים של מאות מטרים – ושווים בגודלם לכל השטח היבשתי של ישראל. נספר גם על הדרכים שבהם אתם יכולים לקחת חלק בהגנה על הטבע הפראי והייחודי בים.
לצפייה
💡איך שומרים על הים והחופים

🎦  מפרץ אילת והחיים ביקום, מהמפץ הגדול ועד היום, עם גל איצקוביץ, מדריכה בבית ספר שדה אילת
הזדמנות לשמוע על החיים המרתקים מתחת למים במפרץ אילת וכיצד התפתחו – מהיווצרות טיפת המים הראשונה על כדור הארץ, דרך יתושי ענק ודינוזאורים, ועד לימינו אנו.
לצפייה

🎦 כי האדם עץ השדה – ביקור וירטואלי אצל עצים בוגרים בישראל, עם ישראל גלון אגרונום מומחה לגינון, לשעבר פקיד היערות הממשלתי וכיום פעיל סביבתי – מיועד לבני נוער ומבוגרים

במפגש נכיר את סקר העצים הבוגרים שהתקיים בשנים 1990 עד 2020 ונפגוש בעצים בוגרים היסטוריים ברחבי הארץ.

ֿלצפייה

🎦 שיקום טבע בחצר הבית, עם ליאב שלם, אדריכל נוף ואקולוג – מיועד למבוגרים ולכל המשפחה
לצפייה

🎦 הטבע המופלא של ישראל – מבט מעבד לעדשה עם יובל דקס
לצפייה

🎦 צבי ים, כרישים ודגים אחרים: בעלי החיים שמתחת למים, עם הדס גן-פרנקל מ״החצי הכחול״, המיזם לשמירה על הים התיכון של החברה להגנת הטבע – מיועד לילדים ולמבוגרים
לצפייה

🎦 הצצה אל מאחורי הקלעים של כתיבת ספר טבע, עם מירי לשם-פלאי, סופרת ומאיירת של 10 ספרי ילדים על טבע (לאתר של מירי) – מיועד למבוגרים
מפגש על תהליך העבודה של הסופרת והמאיירת מירי לשם-פלאי, בכתיבת ספרי טבע לילדים. מירי תספר סיפורים על פגישות עם חוקרי הטבע וגם עם בעלי החיים עצמם.
לצפייה

חתול ביצה בעמק החולה
חתול ביצה בעמק החולה. צילום: לירון שפירא

🕊️ חוגגים עם חיות הבר ושומרים עליהן

🎦 החיים הסודיים של הצבאים, עם אפרת יגור, מנהלת העדר בעמק הצבאים בירושלים – מיועד לבני נוער ולמבוגרים
הזדמנות להצית וללמוד מקרוב על אורחות החיים של הצבאים ממצלמות המעקב בעמק הצבאים – פארק הטבע העירוני הגדול ביותר בארץ. הפארק הפתוח לציבור בכל ימות השנה הוקם על ידי עיריית ירושלים בזכות מאבק ארוך של התושבים בסביבה, ומנוהל על ידי החברה להגנת הטבע. פרט לצבאים הרבים שמתרוצצים בעמק, יש בו עוד חיות בר רבות, וביניהם ציפורים מקומיות ונודדות ועופות דורסים.
לצפייה
💡איך עברו 54 צבאים בדקה מול המצלמה? הסיפור המלא כאן

🎦 רותי הצבועה מצילה את גבעות מודיעין, עם אביטל יוגב, מנהלת פרויקט מרימים לישראל נקיה של החברה להגנת הטבע – מיועד לכל המשפחה.
בהרצאה תוכלו לשמוע כיצד צבועה צעירה הזניקה מסוק לשמיים, נשפטה בבית משפט בישראל (שלא בפניה יש לומר), הגיעה לפרסום בינלאומי ו….הצילה את הגבעות הדרומיות של מודיעין מפרויקט בנייה אימתני שאיים לחסום את המסדרון האקולוגי הראשי של מדינת ישראל – רצף המרחבים הפתוחים שחיוני להישרדותם של חיות הבר והצמחים.
אז איך הפכה רותי הצבועה לסמל של מודיעין? מי נתן לה את שמה ומדוע היה לה בלוג משלה? על הכל נספר במפגש.
לצפייה
💡לסיפור המלא על איך החברה להגנת הטבע עזרה להציל את הגבעות של מודיעין – היכנסו לכאן
💡מה זה מסדרון אקולוגי ואיך הוא עוזר לשמור על הטבע? כל הפרטים כאן

🎦 הנמרים במדבר יהודה – מפגשים אינטימיים, עם יוסי אוד שניהל בעבר את שמורת עין גדי – מיועד לכל המשפחה
הזדמנות יוצאת דופן לשמוע מקרוב על חיי הנמרים במדבר יהודה, עם סיפורים וחוויות ממפגשי עבר משעשעים עם הטורף המדברי, ועל מחקר הנמרים שערך הזיאולוג גיורא אילני ז"ל. המפגש ייערך עם יוסי אוד, איש סביבה וחינוך ותיק, שניהל את שמורת עין גדי בין השנים 1982 -1987. כיום הוא מוביל בישראל את המיזם להשבת הדבורים וכלל החרקים המאביקים לערים ולטבע.
לצפייה

🎦 סוד הקסם והמסתורין של הדבורים, עם יוסי אוד שניהל בעבר את שמורת עין גדי – מיועד לכל המשפחה
מדינת ישראל נחשבת ל-Hot Spot עולמי של דבורים, בשל המגוון הגדול של מיני דבורים שיש אצלנו, ביחס לשטח הקטן יחסית. בהרצאה נדבר על דבורים שחיות לבד ואלה שחיות בכוורת ועל דרך החיים הייחודית והמרתקת שלהן. המפגש ייערך עם יוסי אוד, איש סביבה וחינוך ותיק, שניהל את שמורת עין גדי בין השנים 1982 -1987. כיום הוא מוביל בישראל את המיזם להשבת הדבורים וכלל החרקים המאביקים לערים ולטבע.
לצפייה
💡5 דברים שכדאי לדעת על דבורים לסיפור המלא

🎦 ניטור ושמירה על סלמנדרות בישראל, עם אולגה ריבק, מנהלת מיזם הסלמנדרות בחיפה
לקראת היום הבינלאומי לשמירה על סביבות מחיה בקרבת מים, כמו נחלים וביצות (בתי גידול לחים), נספר על הטבע הייחודי שמתפתח באתרים כאלה, על החשיבות הרבה שלו ועל האיומים הרבים עליו. נתמקד באחת החיות המעניינות ביותר שמתפתחות בסביבות מים: הסלמנדרות, דו-חי יפהפה שנמצא בסכנת הכחדה. עוד נציג את הפרויקט לשמירה על הסלמנדרות, על ידי מעקב אחריהן במסגרת המיזמים של מדע אזרחי, לשיתוף הציבור במחקר שנועד להגן על חיות בר.
לצפייה
💡מצילים את הסלמנדרות איך מדווחים ושומרים על החיה הייחודית

🎦 הרואים את הקולות, עם שמוליק ידוב, מנהל תחום בעלי חיים, הספארי רמת גן
היכרות עם סדרת יונקים מופלאה שמעטים באמת מכירים.
לצפייה

צוקית בודדת מאכילה גוזל
צוקית בודדת מאכילה גוזל. צילום: אבי צודקביץ

🕊️ כל מה שכדאי לדעת על הציפורים

🎦 איך 20 אלף עגורים הפכו את הנחס לנכס- סיפור ההקמה של אגמון החולה, עם דן אלון, מנכ״ל החברה להגנת הטבע
20 אלף עגורים יכולים לשנות מציאות: אגמון החולה, שהוא אחד מאתרי הטבע והצפרות המוכרים בישראל, חוגג בימים אלה יום הולדת 20. האגמון בכלל לא היה אמור להיות פארק טבע, והעגורים היו אלה שסייעו באחד ממאבקי שמירת הטבע הכי מוצלחים שהיו בארץ. דן אלון, שהיה אז מנהל מרכז הצפרות ואחד מהשותפים למאבק, יספר בהרצאתו את הסיפור המופלא של הקמת אגמון החולה.
לצפייה
💡דן אלון כותב על עונת הנדידה שבה עוברים מעלינו מאות מיליוני ציפורים ועופות, בכל אביב וסתיו לקריאת הכתבה

🎦 בדאון ממונע עם רבע מיליון איות צרעים – כנף אל כנף, עם פרופ׳ יוסי לשם מאוניברסיטת תל אביב, החוקר עופות דורסים ונדידת ציפורים ב-50 השנים האחרונות, ולשעבר מנכ״ל החברה להגנת הטבע
לשם הוא מהחוקרים המובילים של נדידת הציפורים מעל ישראל. בין השאר, הוא ערך מחקר מקיף במימון חיל האוויר, משרד המדע, החברה להגנת הטבע ואוניברסיטת תל אביב, שהפך לעבודת הדוקטורט שלו. לשם בנה מפת נדידה בעזרת דאונים, מכ"מים, רשת צופים ומזל"טים, וגם הוא דאה בדאון במשך 270 יום על מנת להשלים את המעקב אחרי מסלולי התעופה של הציפורים.
לצפייה
💡רוצים לדעת עוד על נדידת ציפורים העצומה מעל ישראל, שמתרחשת בכל סתיו ואביב? היכנסו לכאן

🎦 עמק החולה, לא רק עגורים! עם הצפר יהונתן מירב – מיועד לכל המשפחה
עמק החולה הוא אחד מאתרי הצפרות המעניינים והחשובים ביותר בכל רחבי המזרח התיכון. העמק מפורסם בעיקר בגלל עשרות אלפי העגורים שמגיעים אליו בימי החורף, אך יש בו עוד הרבה יותר מכך: החולה הוא גן עדן למינים רבים של ציפורים ולבעלי חיים נוספים. במפגש נספר על חשיבות העמק לציפורים ועל מגוון המינים המתארחים בו בעונת החורף.
לצפייה
💡צלם הטבע יובל דקס מתעד ומספר על הנדידה המשוגעת של הציפורים בעמק החולה לסיפור המלא

🎦 האם חיי האהבה של הנשרים בשבי יסייעו למנוע את הכחדתם בטבע? עם אוהד הצופה, אקולוג העופות בחטיבת מדע, רשות הטבע והגנים
סיפורו של גרעין הרבייה של נשרים בשבי, שנועד לאפשר את גידולם של נשרים שיוכלו לשוב אל הטבע ולקנן במצוקי הכרמל, הגליל והגולן – במסגרת מאמץ ולהציל את אוכלוסיית הנשרים שנמצאים בסכנת הכחדה. במפגש נדון בשאלה אם גרעין הרבייה אכן מצליח לפצות על התמותה הרבה בטבע, ומה עוד צריך לעשות כדי למזערה.
גרעין הרבייה של הנשרים בשבי הוקם במסגרת פרויקט ״פורשים כנף״, מיזם שהחל ב-1996 בשיתוף בין רשות הטבע והגנים לחברה להגנת הטבע ולחברה להגנת הטבע במטרה להגן על אוכלוסיית הנשרים בישראל, בין השאר על ידי מניעת ההתחשמלות שלהם.
לצפייה
💡הקמפיין של החברה להגנת הטבע לעצירת ההרעלות של הנשרים – לסיפור המלא

🎦 הציפור שקשה לזהות: איך אפשר להכיר את הפיפיונים, עם ד״ר יואב פרלמן, מנהל מרכז צפרות הישראלי – המפגש מיועד לכל המשפחה
מינים רבים של ציפור השיר פיפיון נמצאים בישראל, במיוחד בחורף. הפיפיונים הם אחת מקבוצות הציפורים הקשות ביותר לזיהוי. במפגש נדבר על הפיפיונים השונים בהם ניתן לפגוש בעונה זו, ונלמד יחד על סימני הזיהוי – בתצפית ובקול.
לצפייה

🎦 איך מזהים את החופמאים – ציפורי המים והביצה שקשה לאתר, עם הצפר יהונתן מירב – המפגש מיועד לכל המשפחה
חופמאים הם קבוצה מגוונת של ציפורי מים וביצה שעושים להרבה צפרים כאב ראש – איך לעזאזל מזהים אותם? בהרצאה ננסה לעשות סדר במשפחות ובמינים של החופמאים, שחלקם מאריכי ימים יחסית לעופות אחרים, וחיים עד 40 שנה.
לצפייה בחלק הראשון
לצפייה בחלק השני

🎦 טיבוע ציפורים LIVE בתחנה לחקר ציפורי ירושלים ע״ש נילי ודוד ובמרכז הצפרות באילת, בעברית, ערבית ואנגלית – מיועד לכל המשפחה
בואו לקחת חלק בעונת הנדידה של הציפורים מעל ישראל, שנמצאת עכשיו בשיא (כאן תוכלו לקרוא על כך עוד). במפגש נצטרף לצוותי המטבעים ממש בזמן הפעילות שלהם – במרכז לחקר ציפורי ירושלים ע״ש נילי ודוד ובמרכז הצפרות באילת. זו ההזדמנות ללמוד מה זה בכלל טיבוע ציפורים, מיהן הציפורים שחיות בארצנו או חולפות מעליה בדרך הארוכה בין אירופה לאפריקה ואיך כל זה הופך את ישראל למעצמת טבע. ומעל לכל, נצפה יחד בציפורים השונות שיגיעו במהלך הטיבוע!

לצפייה במפגש לייב בירושלים 12.10.23
לצפייה במפגש לייב בירושלים 15.10.23
לצפייה במפגש לייב בירושלים 17.10.23
לצפייה במפגש לייב באילת 23.10.23
לצפייה במפגש לייב בירושלים 25.10.23
לצפייה במפגש לייב בירושלים 2.11.23
לצפייה במפגש לייב באילת 6.11.23
לצפייה במפגש לייב בירושלים 13.11.23
לצפייה במפגש לייב באילת 26.11.23

لقاء تحجيل الطيور ببث حي ومباشر من مركز ابحاث الطيور في القدس مع الدكتور منير محاميد وضياء الطوري
ندعوكم للانضمام إلى ورشة شيقة حول أبحاث الطيور. في لقاء مخصص لجميع الأجيال، سوف نتعلم ما هو التحجيل وسنتناول مفاهيم علم الطيور والحفاظ على الطبيعة. وبالإضافة إلى ذلك، سوف نشاهد معًا الطيور المختلفة والمنوعة وكيفية تحجيلها!
لمشاهدة اللقاء اون لاين

.With Avner Rinot from the Nili and David Jerusalem Bird Observatory. The event is intended for the whole family
You are invited to join a fascinating lecture on bird research. In the meeting intended for the whole family, we will learn what bird banding is (also called bird ringing), and we will deal with ornithology, birds and nature conservation.
Watch the recording of a meeting in Eilat 18.10.23
Watch the recording of a meeting in Eilat 25.10.23
9.11.23 Watch the recording of a meeting in Jerusalem 

💡רוצים לדעת עוד על פארק הציפורים באילת ואיך הוא זכה בפרס מהאו״ם? היכנסו לכאן

 

Nature as an Agent of Resilience – How the Healing Power of Nature can Help us Overcome Trauma, Alena Kacal from Birdlife Israel 

Join Alena Kacal from Birdlife Israel for a webinar that will explore the different healing aspects of nature and how acces to the outdoors helps build personal and community resilience to trauma and crisis. Learn how Society for the Protection of Nature in Israel (SPNI) is acting to do this in its immediate emergency response to the current crisis.
Watch the recording of the meeting

 

🎦 שמירת טבע מבוססת קהילה בפארק הצפרות באילת, עם נועם וויס, מנהל המרכז – מיועד לכל המשפחה
השמירה על הציפורים הנודדות דורשת יצירתיות יוצאת דופן. סביבות המחיה שסיפקו להן מחסה, מזון ומים (בתי הגידול) נפגעו, והן זקוקות לאתרים מעשי ידי אדם כדי לאכול ולשרוד את הדרך הארוכה מאירופה לאפריקה ובחזרה.
נועם ויס, מנהל מרכז הצפרות אילת, יסביר במפגש כיצד פעילות המרכז שומרת על נתיב הנדידה של מאות מיליוני עופות וציפורים מעל ישראל – במציאות כמעט בלתי אפשרית של פיתוח תשתיות מהיר. עוד נדבר על הדרך לשמר סביבות ואתרים נוספים שמועילים לציפורים, כמו מטע תמרים, מפעל מלח, אזורי מגורים ואפילו בריכת מי ביוב.
לצפייה
💡רוצים לדעת עוד על פארק הציפורים באילת ואיך הוא זכה בפרס מהאו״ם? היכנסו לכאן

🎦 נפלאות הציפורים בחצר, עם שלומית ליפשיץ, מובילת יוזמת טיפוח ציפורי הבר בחצר ובגינה – מיועד לכל המשפחה
מי הן ומה הן ציפורי הבר שחיות אצלנו בחצר ובגינה? במפגש נלמד איך לזהות ולהכיר אותן, ואיך אפשר לטפח ולשמור עליהן על ידי יצירת גינה מזמינה וספירות של ציפורים.
לצפייה
💡מיהן הציפורים הכי נפוצות ליד הבית? לסיפור המלא
💡איך מקימים פינת האכלה לציפורים, ועוד פעילויות טבע כיפיות בבית ובסביבה הקרובה היכנסו לקישור

🎦 עולם הדורסים, עם יעקב בן בונן – מיועד לילדים ולמבוגרים
בואו להכיר את מלכי השמיים – העופות הדורסים של ישראל, בהרצאה ניגע ונכיר שלל מיני דורסים שנמצאים בארצנו: כיצד אפשר לזהות אותם, מהן התכונות הכי מיוחדות שלהם ועוד.
לצפייה

🎦 בזים במדבר הישראלי, עם מידד גורן, צפר פעיל כבר 3 עשורים
לצפייה

🎦 מסע הקסם הצפרי עם פיקי איש שלום מהתחנה לחקר ציפורי ירושלים ע"ש נילי ודוד – מיועד לילדים ולמבוגרים
פיקי מספר מהי צפרות, ואיך אהבת ציפורים שפויה עלולה להוביל למרדפים מטורפים עד קצוות הארץ.
לצפייה

צפרות סביב העולם בקליפת ביצה, עם עוז חורין, הצפר והצלם ששואף לתעד בתמונות 248 משפחות של ציפורים בכל העולם – מיועד לבני נוער ולמבוגרים
איך צופים בכל מיני הציפורים בעולם? התשובה פשוטה – לא ניתן! בין השאר, כי מדובר בכמעט 11,000 מינים והמספר כל הזמן גדל. אבל עוז חורין מצא את הפתרון: בהרצאה מרתקת על ציפורי העולם וצפרות עולמית, הוא יספר לנו על הרשימה הנבחרת והמקוצרת שבנה, המהווה ייצוג הולם למגוון המופלא של עופות העולם ושאותה הוא מצלם במסעותיו. ״בדומה לביטוי ׳בקליפת אגוז׳, מצאתי משהו קצת יותר צפרי: ׳בקליפת ביצה׳״, הוא מספר.
לצפייה

צב יבשה
צב יבשה. צילום: לירון שפירא

🥾 יוצאים לטייל ומתחברים לטבע - בלי לצאת מהבית

🎦 האנשים שעושים את שביל ישראל עם איציק בן דב, רכז השטח של הוועדה לסימון שבילים, ושביט סער וקסלר, מנהלת הוועדה לשבילי ישראל – מיועד למבוגרים ולבני נוער
לאורך של יותר מ-1,000 ק״מ, שביל ישראל מציע חוויית טיול יוצאת-דופן בהרים, יערות, כפרים, נחלים, מעיינות, אתרים היסטוריים ותופעות טבע ייחודיות. בואו לחוות ביחד מהבית את המסע הישראלי. איך נוצר השביל ומשתנה לאורך השנים בעקבות השינויים בשטח? בואו ללמוד על ההתחלה החדשה של השביל בחרמון, על החיבור שלו לירושלים ועוד.
לצפייה

🎦 בית אוסישקין בקיבוץ דן – מוזיאון טבע על הגבול, עם סער נודל ,אוצר המוזיאון – מיועד לכל המשפחה
"מכון לאיסוף ומחקר של עמק החולה" – כך כונה מוזיאון בית אוסישקין כשהוקם בשנות ה-50 של המאה שעברה, במקביל להקמתה של החברה להגנת הטבע. המוזיאון שהוקם בקיבוץ דן נועד לשמר את עולם הנוף, החי והצומח של החולה, מתוך חשש שהידע הזה ייעלם עם ייבוש הביצה. כמו מיזמים דומים אחרים, גם המוזיאון פרי מאמציו של ״משוגע מקומי״, אלימלך הורביץ, שהצליח לרתום גופים ותומכים.
לצפייה
💡עמוד הבית של מוזיאון בית אוסישקין בקיבוץ דן
💡סיפורים מראשית הדרך של החברה להגנת הטבע

🎦 הטבע בצפון הארץ, מבעד לעדשת המצלמה, עם לירון שפירא, רכז שמירת טבע במחוז צפון של החברה להגנת הטבע
בין אם אתם צלמים מתחילים, ותיקים או חובבי טבע מושבעים, הוובינר המיוחד הזה ייתן את ההשראה לתפוס וללכוד בצילום את היופי עוצר הנשימה של עולם הטבע. צלם הטבע המנוסה והנודע של החברה להגנת הטבע, לירון שפירא, מגיש סמינר אינטרנטי חי כשהוא חולק את התובנות, הטיפים, הטכניקות והסיפורים שמאחורי התמונות הנהדרות שלו.
לצפייה
💡כאן וכאן תוכלו לראות כמה מהצילומים המרהיבים של לירון

🎦 חיות הפרא של ישראל, עם צלם הטבע הוותיק יובל דקס
מבט מזווית אישית דרך עדשת המצלמה על היונקים של ישראל: קרקלים, צבועים, ראמים ועוד.
לצפייה בחלק הראשון
לצפייה בחלק השני
💡יובל דקס במסע בעקבות רוח הרפאים של המדבר – האם הוא יצליח לצלם את הקרקל? לקריאת הכתבה
💡צלם הטבע יובל דקס מתעד ומספר על הנדידה המשוגעת של הציפורים בעמק החולה לסיפור המלא

🎦 מסע בנגב עם עמיר בלבן, מנהל יחידת הטבע העירוני של החברה להגנת הטבע
מסע של צילום וציור בצבעי מים בטבע החורפי, מהנגב המערבי עד לערבה התיכונה.
לצפייה 

🎦 הטבע כמקדם חוסן נפשי, עם רומי צ'ילאג, חוקרת טבע עירוני ומדריכת סיורים בנושאי טבע בעיר
איך הטבע משפיע על התחושות שאנו חווים? האם אלה תכונות מולדות, או שהן מושפעות מהניסיון שלנו ומהחינוך שקיבלנו? במפגש נלמד איך פארקים וטבע עירוני תורמים לתחושת השלומות (Well Being), השייכות והמחויבות בקרב המבקרים בהם – ubeck כלים פרקטיים ליצירת חוסן נפשי באמצעות החיבור לטבע. כמו כן, יוצגו תוצאות ממחקר שערכה רומי בשני פארקי טבע עירוני בישראל: עמק הצבאים בירושלים וראש ציפור בתל אביב, על ההשפעה שלהם על התושבים שגרים בסביבה.
לצפייה

🎦  ביקור וירטואלי באוסף הזוחלים הלאומי, עם ד"ר בעז שחם, מנהל אוסף הזוחלים והדו-חיים באוניברסיטה העברית

מה הם אוספי טבע, למה הם נחוצים ומה אפשר ללמוד מהם? הצטרפו להיכרות עם אוסף הזוחלים הלאומי ועם אוספי הטבע הלאומיים של האוניברסיטה העברית, כולל דוגמאות לתיעוד ולמחקר שנעשה מתוך האוספים.

לצפייה

🎦 קוסטה ריקה Pura Vida (חיים טהורים), עם יהונתן מירב, צפר ומייסד חברת טיולי הצפרות בעולם Flyways Birding
קוסטה ריקה היא אחת המדינות המרתקות ביותר לטבע וצפרות בעולם. בהרצאה נשמע על המדינה הנפלאה הזו, על הציפורים, הטבע והנופים – אסקפיזם מדהים מעבר לים.
לצפייה

🎦 ״והנגב עוד יהיה פורח״ – איך אפשר לצמוח במדבר, עם עדנה אשד, מדריכה ומורת דרך ותיקה
בהרצאה נלמד על פרחים וצמחים ייחודיים, על אסטרטגיות לשרוד ולפרוח במדבר ועל חקלאות מקורית. נגלה איך מעז (או ממלוח) מוציאים מתוק, ונכיר פרח שהשפיע על ההיסטוריה. עדנה אשד, מדריכה בארץ אהבתי, קבוצות הטיולים למבוגרים של החברה להגנת הטבע, היא מורת דרך ותיקה של טיולי טבע שמרבה לשלב בטיוליה מפגשים אנושיים וקולינריים.
לצפייה

🎦 סיור וירטואלי בשביל סובב הר גילון עם דודו קצין – המפגש למבוגרים
במפגש בזום נדבר עם דודו קצין, אחד המדריכים המומחים של ארץ אהבתי, על השביל המכובד הסובב את הר גילון, יוזמה קהילתית של תושבי גילון וצורית. השביל מעניק תצפיות מרהיבות על המרחב שבין הרי הגליל העליון לכרמל. אורכו של השביל כ-12.5 ק"מ, עם עליות וירידות, אך הפעם לא חייבים לקום מהכורסא ליהנות מיופיו.
לצפייה

🎦 על שלשה פשעי עזה על ארבע לא אשיבם, עם ד"ר יוסי פז, מדריך טיולים מומחה למקרא ולמיתולוגיה יוונית
במפגש נדבר על מלחמות מצווה בארץ הקודש, ועל מלחמת ישראל-חמאס במפתח מקראי – בין אחרית הימים, ארמגדון ומלחמת גוג ומגוג.
לצפייה

🎦 סיור וירוטאלי במסלול מים אל ים – מיועד לכל המשפחה
לצפייה

🎦 סיור וירטואלי בחרמון ובמקורות הירדן עם אנשי בית ספר שדה גולן – מיועד למבוגרים ולבני נוער
לצפייה

עלווית אפורה על עץ אלה אטלנטית בירושלים
עלווית אפורה על עץ אלה אטלנטית בעמק המצלבה בירושלים. צילום: אבנר רינות

🧸 לילדים ולכל המשפחה

🎦 לייב מעמק הצבאים בירושלים – מיועד לילדים
עמק הצבאים הוא פארק הטבע העירוני הגדול ביותר בארץ. הפארק הפתוח לציבור בכל ימות השנה הוקם על ידי עיריית ירושלים בזכות מאבק ארוך של התושבים בסביבה, ומנוהל על ידי החברה להגנת הטבע. פרט לצבאים הרבים שמתרוצצים בעמק, יש בו עוד חיות בר רבות, וביניהם ציפורים מקומיות ונודדות ועופות דורסים.
לצפייה

🎦 הכול על הקול – פעילות חווייתית על קול וציפורים, עם יהודית מנדלבאום, מורה לצפרות ולטבע – מיועד לילדים מכיתה ד׳ ומעלה ולכל המשפחה
איך ציפורים שרות, איך הן מפיקות קול? מהו קול והאם ניתן גם לראותו? ואיך זה עוזר לזהות ציפורים? על כל השאלות האלה ועוד, נענה במפגש שכולו ציוצים, צלילים וציפורים. אנא הצטיידו בכלים הבאים: כוסות של יין (כוס דקה), מים, צלחת עמוקה, ניילון נצמד, כפית נס קפה או שוקו ומכשיר טלפון נייד.
לצפייה

🎦 שעת סיפור עם אריה הדורבן ואיך מצילים את חיות הבר של ישראל, עם אביטל יוגב, מנהלת פרויקט ״מרימים לישראל נקייה״ של החברה להגנת הטבע – מיועד לילדים ולכל המשפחה
האם כדאי להשאיר תפוח נגוס בשטח כדי שישמש מזון לחיות? האם זה סבבה לקבור את המגבון המשומש בחול, או שהוא יגרום נזק? על כל אלה ועוד נקבל תשובות בשעת הסיפור עם אריה הדורבן, חוויה מדליקה לילדים שגם מבוגרים ייהנו ממנה. הצטרפו למסע אינטראקטיבי מרתק עם אריה הדורבן כדי ללמוד מה קורה לחיות הבר בגלל הזבל שאנחנו משליכים – ואיך גם אתם יכולים להציל בעלי חיים!
לצפייה במפגש בזום
💡לצפייה במסע האינטראקטיבי עם אריה הדורבן

🎦 שעת סיפור ״לוטי וטרי גורי הלוטרה״ עם הסופרת והמאיירת מירי לשם-פלאי – מיועד לילדים.
לוטי וטרי גורי הלוטרה חיים עם אימם על גדת נהר הירדן. עתה עליהם להיכנס למים בפעם הראשונה. טרי השובב להוט מאד לצלול לתוך המים. לעומתו, לוטי מעדיפה לוותר על כל העניין… אופיו הפזיז של טרי מסבך אותו בסכנה אמיתית. האם תצליח לוטי להתגבר על הפחד שלה מפני המים ולהציל את אחיה? ומהי ההפתעה המיוחדת שהבטיחה להם אמא?
בסיפור הרפתקאות זה אנו מתוודעים ללוטרה – חיה חכמה, סקרנית ושובבה, המצויה בנחלי ישראל מתקופות קדומות מאד. למרבה הצער, הלוטרה נמצאת כיום בסכנת הכחדה.
לצפייה

🎦 שעת סיפור ״הלילה הגדול של לון-לון״ עם הסופרת והמאיירת מירי לשם-פלאי, שכתבה את הסיפור – מיועד לילדים
לון-לון שועלון החולות, נולד בנגב. הוא חי עם משפחתו בתוך מחילה, עד שלילה אחד הרשו לו הוריו לצאת החוצה בפעם הראשונה. לפתע, הוא מצא את עצמו לבד בלב המדבר. כך החל הלילה הגדול של לון-לון… הצטרפו להקראה של סיפור הרפתקאות מיוחד המכניס את הקוראים הצעירים לאווירה הקסומה של חיי הלילה במדבר הישראלי ומפגיש אותו עם חיות בר כמו ירבוע, עטלף, אוח ועוד.
מתוך הספר: "פתאום ראה לון-לון יצור משונה. היצור היה קטן, היו לו רגליים אחוריות ארוכות והוא קיפץ עליהן גבוה מאד. ׳מי אתה?׳ שאל לון-לון בסקרנות. היצור הקטן הסתובב, הביט בלון-לון ונבהל. הוא החל להתרחק במהירות בניתורים גדולים.
׳חכה רגע, אל תברח!׳ קרא לון-לון והחל לרוץ בעקבותיו. אך היצור המשיך להתרחק ולון-לון רץ אחריו, רץ ורץ, הוא כל כך רצה להכיר את היצור הקפצני."
לצפייה

🎦 בעקבות העקבות – איך מזהים בעלי חיים על פי העקבות שלהם, עם דפנה גלילי מבית ספר שדה חוף הכרמל – המפגש מיועד לכל המשפחה
לצפייה
💡איך לבנות מלכודת עקבות ועוד פעילויות סביבה שאפשר לעשות ליד הבית לכתבה

🎦 הכנת מדריך פרחים אישי לילדים, עם דפנה גלילי

מכינים ומציירים ביחד מדריך פרחים אישי ולומדים על כל פרח.

לצפייה

🎦 משחקים בטבע ליד הבית, עם אורית משעל מהיחידה האזורית לאיכות הסביבה בשרון – מיועד לילדים
שפע של רעיונות לפעילות ומשחקים ממש ליד הבית. רק לצאת החוצה, למצוא כמה עצים או קצת דשא, וליהנות מאוויר פתוח, תנועה וירוק בעיניים ובלב!
לצפייה
💡כאן וכאן תוכלו למצוא עוד המון רעיונות איך להכניס את הטבע ואת הסביבה – למשחקים בתוך הבית.

אילוסטרציה של בית על רקע של דשא
טבע בבית. צילום: שאטרסטוק

רוצים לשמור על הטבע 24/7?

בואו להיות חברים של הטבע

הצטרפו עכשיו