תוצאות חיפוש
הסיפור ב-100 מילים
למרבה הצער, שוב ושוב מקודמות תוכניות בנייה שעלולות להרוס את הטבע הנהדר מסביב לבירת ישראל.
החברה להגנת הטבע נאבקת בעקביות נגד התוכניות להקמת שכונות וסלילת כבישים - שעלולות לייבש את המעיינות, לחסל את העצים ולהשאיר את בעלי החיים ואת בני האדם בלי מפלט מהעיר והזיהום.
עדכון, פברואר 2023: החברה להגנת הטבע זכתה בעתירה מינהלית נגד תוכנית לבניית אוטוסטרדה בהרי ירושלים. עוד פרטים בהמשך העמוד.
המאבק על רכס לבן במספרים
5,250
יחידות דיור
תוכנית הבנייה ברכס לבן
80 אלף
יחידות דיור
יש שפע של דירות שאפשר לבנות בתוך ירושלים, בלי צורך לסכן את הטבע המופלא מחוץ לעיר
מאות
צבאים
המרחב סביב רכס לבן חיוני עבור הצבי הארץ ישראלי, מין בסכנת הכחדה עולמית שזהו אחד מאזורי המחיה החשובים שלו
10,000
עצים
תוכנית רכס לבן תביא לכריתה נרחבת של עצים
הסיפור המלא על הרי ירושלים
הרי ירושלים הם השער הירוק והמרהיב של בירת ישראל. זו חגיגה נהדרת של טבע והיסטוריה עם אינספור אטרקציות למטיילים.
יש בהם שפע של מעיינות, שנבעו באזור בגלל הסלע הגירי הרך. סביב המעיינות התפתחה ב-3,000 השנים האחרונות חקלאות ענפה, שהותירה אחריה נוף טרסות מרשים ומבנים חקלאיים עתיקים בעלי חשיבות תרבותית גדולה.
הרי ירושלים מהווים מערכת טבעית בעלת חשיבות עולמית. יש בהם מגוון עשיר של בעלי חיים, בהם הצבי הארץ ישראלי שנמצא בסכנת הכחדה עולמית, וצמחייה ייחודית לארץ ישראל.
החשיבות של הנכסים האלה ברורה לכולם. למרות זאת, בעשורים האחרונים, מוצעות עוד ועוד תוכניות לבנייה נרחבת בהרי ירושלים. התוכניות כוללות הקמה של שכונות ענק, כבישים רב-מסלוליים, מחלפים ועוד תשתיות – שעלולים למחות כל זכר לטבע הנפלא שסמוך לבירת ישראל.
במעיינות משתמשים כמובן בעלי החיים, וגם בני אדם – שהיום נהנים מההזדמנות לטבילה נעימה ובעבר היו תלויים במעיינות כדי לגדל מזון, בטרסות שמאפיינות את האזור.
מחקר שנערך באוניברסיטה העברית העלה כי בהרי ירושלים, במרחק הליכה מהעיר העתיקה, ישנה הצפיפות הגדולה ביותר של מעיינות נקבה. אלה מעיינות שבהם נחצבו תעלות, שנועדו לאגור את המים בבריכות ולהזרים אותם לחלקות לגידול המזון. ככל הנראה, אלה הנקבות הקדומות בעולם, והן מבססות את החשיבות של הרי ירושלים בתור החגורה החקלאית הקדומה שהקיפה את העיר העתיקה.
הרי ירושלים שוב מאוימים
ב-2007, המאבק לשימור הרי ירושלים עצר תוכנית בנייה גדולה שכללה כ-20 אלף יחידות דיור וכונתה תוכנית ספדי. כך שמרנו על הנוף עוצר הנשימה שנשקף בין השאר מהסטף, במאבק שאותו הובילה החברה להגנת הטבע יחד עם קואליציה של ארגונים.
ב-2014 שוב הצלחנו לבלום יוזמות לבנייה של עיר חדשה באזור צור הדסה ושל שכונת ענק ליד מבשרת ציון, בהר חרת.
אבל לצערנו הצורך להגן על הרי ירושלים נמשך כל הזמן, גם בימים אלה.
בשנים האחרונות, תוכנית ספדי חוזרת לסדר היום. הפעם בדרך מתוחכמת ונסתרת יותר.
במקום תוכנית אחת גדולה, מקודמות תוכניות רבות – לכאורה בלי קשר ברור ביניהן. אבל כשמתבוננים על כל תוכניות הבנייה במבט רחב, עולה תמונה עגומה: הרי ירושלים שוב מאוימים מכל עבר.
בראש המהלכים המסוכנים האלה ניצבת כיום תוכנית רכס לבן. התוכנית כוללת שכונה עצומה בקצה הדרום-מערבי של ירושלים – ועמוק בשטח ההרים והיערות שמקיף את הבירה. יש בה 5,250 יחידות דיור, שטחים לתעסוקה, מסחר ומלונאות.
אבל תוכנית רכס לבן היא רק הראשונה שמקודמת. זהו פתח מדאיג שעלול להוביל לתוכניות נוספות ולאיומים נרחבים על הטבע והנוף, שרובם קשורים לכביש ענק מאזור מבשרת ציון אל אזור עין כרם ומושב אורה – שיקרע את הרי ירושלים.
סכנה למעיינות ולצבאים
כבר היום, הטבע באזור רכס לבן שברירי. כבישים, מסילות רכבת ומבנים רבים שקיימים באזור מסכנים את חיות הבר והצמחים ואת אתר הטיולים המיוחד. המשמעות של בנייה נוספת ברכס לבן מדאיגה מאוד.
הקמת השכונה הגדולה תקטע את המסדרון האקולוגי של נחל רפאים – כלומר תגרום לניתוק בתוך מרחבים פתוחים של טבע, תפגע קשות בבעלי החיים ובצמחים ותגרום נזקים ארוכי טווח.
השטח שעליו מתוכננת הבנייה הוא מרחב מחיה ומסתור לחיות בר, במיוחד ליונקים גדולים כמו הצבי הארץ ישראלי – שהוא מין בסכנת הכחדה עולמית. בארץ נשארו רק כ-4,000 צבאים. כ- 200 מהם חיים באזור רכס לבן, שמהווה סביבה חיונית עבורם ועבור עדרי צבאים נוספים שחיים בסמוך.
כמו כן, הקרקע של רכס לבן חשובה למי המעיינות באזור. כיסוי הרכס בבתים ובטון יקטין את השטח הפנוי לחלחול מים – והתוצאה הצפויה היא שעין לבן עלול להתייבש, וגם מעיינות אחרים עלולים להיפגע.
האינטרסים של היזמים
היזמים של הבנייה ברכס לבן טוענים שמדובר בתוכנית חיונית לכאורה. גם בוועדות התכנון שדנו בנושא עלו טענות דומות. איך הם מסבירים זאת?
הטיעון המעט מפותל עובד כך: כדי להגדיל את כמות הדירות בתוך ירושלים באמצעות פרויקטים של פינוי-בינוי, צריך לפתות את היזמים והקבלנים.
אם הקבלנים לא יקבלו מעין "פיצוי", בדמות דירות על ההר ברכס לבן, הם יסרבו לבנות בתוך העיר עצמה – בטענה שזה לא משתלם. לכן מציעים להם קרקעות נוספות לבנייה רווחית יותר מחוץ לעיר (שמכונות "קרקע משלימה").
תומכי הבנייה ברכס לבן מוסיפים לכך טענות כאילו מדובר באזור לא כל כך חשוב עם טבע לא כזה מיוחד. אנחנו כמובן מתנגדים בתוקף לטענות האלה. רכס לבן הוא אזור בעל ערכי טבע גבוהים במיוחד.
אין ספק שהרי ירושלים הם ממלכה של חיות בר, יערות ומעיינות, וגם אתר טיולים משגע. אבל אולי הטיעון הכלכלי נכון?
ממש לא. גם הטיעון הכלכלי של היזמים ותומכי תוכנית הבנייה ברכס לבן מטעה וחסר בסיס.
בפברואר 2019 פורסם דו״ח על עתודות המגורים של ירושלים עד שנת 2040. מהבדיקה עולה כי יש כ-125 אלף יחידות דיור פוטנציאליות בבירה. גם אם לוקחים בחשבון קשיים בבנייה של חלקן – נשארים עם כמעט 80 אלף יחידות דיור שאפשר לבנות בתוך ירושלים עד 2040 – בלי לפגוע בשטחי הטבע המיוחדים מסביב לעיר.
מעבר לכך, בנייה בשולי העיר היא מסובכת, לא יעילה ויקרה. היא דורשת עוד כבישים – וגם מזניחה את השכונות של מרכז העיר ואת האפשרות לחדש ולשפר אותן. בנייה ברכס לבן ובמקומות נוספים בהרי ירושלים תגרום לכך שמשאבים רבים יופנו אל מחוץ לעיר, על חשבון תכניות פינוי בינוי, התחדשות עירונית, פיתוח תעסוקה ומלונאות בלב ירושלים.
החזון: גן לאומי בהרי ירושלים
כדי לשמור על הרי ירושלים גם דורות קדימה, החברה להגנת הטבע מקדמת הקמה של גן לאומי "הרי ירושלים ומעיינותיה".
גן לאומי יחבר בין היערות, המרחבים הפתוחים ושמורות טבע קיימות – וייצור לשטח שמור מגוון וייחודי. זה תענוג למטיילים, וחשוב במיוחד לחיות הבר ולצמחים. רק שטח רציף ומגוון מאפשר למערכות הטבעיות להתקיים ולשגשג בהווה ובעתיד. השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, הודיעה שתקדם את התוכנית – ליצירת טבעת ירוקה שמורה שתחבוק את העיר ירושלים.
זכינו בעתירה נגד בניית אוטוסטרדה בהרי ירושלים
החברה להגנת הטבע זכתה בפברואר 2023 בעתירה מנהלית כנגד תוכנית להקמת מחלף גדול בצומת אורה מעל עין כרם בהרי יהודה.
הנופים, חיות הבר והצמחים במקום הם ייחודיים וחשוב לשמור עליהם, על כך מסכימים כולם: גם ארגונים לשמירה על הסביבה וגם גופי תכנון של הממשלה. ובכל זאת, התוכנית קודמה ללא תסקיר השפעה על הסביבה.
יחד עם הארגונים 15 דקות, לקידום תחבורה ציבורית, ומצילים את הרי ירושלים, עתרנו לבית המשפט – שלשמחתנו קיבל את הטענות וקבע שמתכנני התוכנית צריכים להכין תסקיר השפעה על הסביבה כמתחייב בחוק.
מדובר בהישג אדיר וצעד חשוב עבור העיר ירושלים – שמעודד פחות כבישים ורכבים פרטיים ויותר תחבורה ציבורית איכותית, ושומר על הנופים המיוחדים של הרי ירושלים.
צילום וידאו: יאיר פז
לקריאה נוספת
נייר עמדה של החברה להגנת הטבע נגד הבנייה ברכס לבן דו״ח עתודות המגורים של ירושלים בשנת 2040 ההתנגדות המלאה של החברה להגנת הטבע לבנייה ברכס לבן (פברואר 2019) מכתב התנגדות של 72 מדענים לבנייה ברכס לבן (פברואר 2019)מצב המאבק
התוכנית להקמת שכונה ברכס לבן אושרה - אבל המאבק שלנו נגדה עוד לא הגיע לסיומו. כך גם במקומות נוספים בהרי ירושלים, כמו תוכנית להקמת כביש באזור צומת אורה. אנחנו מתכננים להמשיך ולהציג את העיוותים בתוכניות ולעתור נגדן לבית המשפט.
הצטרפו אלינו ויחד נשמור על הטבע ועל הנוף הנפלאים מסביב לירושלים.