תוצאות חיפוש

מים בנחל ומנזר בהרים

בנחל פרת

מדבר יהודה

מסלול שופע מים בחורף והזדמנות לחוויה רטובה גם בקיץ בשמורת הטבע של נחל פרת, הידוע בשם ואדי קלט. נטפס על גדות הנחל, נעבור דרך גשרים ומפלים ונוכל ללכת בתוך אמת מים. רק שימו לב לדברים שמהם צריך להיזהר בדרך.

חשוב לדעת

• המסלול נסגר בעת חשש לשטפונות וכן לאחר גשם עקב סכנת החלקה.
  • שימו לב: על פי הנחיות הצבא, הטיול אסור לבודדים אלא לקבוצות בליווי נשק בלבד.
  • המסלול מחייב אישור פיקוד מרכז בטלפון 02-5305511, שבועיים מראש לפחות.
  • המסלול נמצא בשמורת נחל פרת, אין לרדת משבילים מסומנים ואין להימצא בה בשעות החשיכה.
  • הביקור במנזר בלבוש צנוע בלבד, וללא תיקים.
  • ֿֿהמסלול חשוף לשמש ברובו.

תיאור המסלול

יוצאים מירושלים לכיוון מעלה אדומים וים המלח בכביש המנהרות החדש. בסופה של הירידה, ממשיכים ישר לכיוון ים המלח. בהמשך הנסיעה, מגיעים לפנייה שמאלה לכיוון היישוב מצפה יריחו ומנזר סנט' ג'ורג'. למגיעים מכיוון ים המלח: עולים לירושלים בכביש 1, עוברים את צומת אלמוג ומגיעים לצומת לכיוון מצפה יריחו ומנזר סנט ג׳ורג׳ - ובה פונים ימינה.

קראו עוד

במסלול יש צורך ב- 2 רכבים להקפצות בין נקודת ההתחלה לנקודת הסיום.

איך מגיעים ברכב לנקודת ההתחלה?

אחרי שפנינו מכביש 1 לכיוון היישוב מצפה יריחו ומנזר סנט' ג'ורג', פונים מייד שמאלה. חולפים על יד תחנת דלק ישנה, וממשיכים לסוע עוד כ-1 ק״מ עד לצומת T.

בצומת T פונים ימינה, וממשיכים לנסוע בכביש יפהפה ומתפתל, שנסלל בתוואי של דרך רומית קדומה לאורך ואדי טלעת א-דם, כלומר "מעלה הדמים". כנראה שהשם ניתן לדרך בשל השודדים שהיו מתנכלים לעוברי אורח. לאחר נסיעה של 6 ק"מ מגיעים לחניון מנזר סנט ג'ורג' (בווייז: חניון מנזר סנט' ג'ורג') – שבו מתחילים את ההליכה.

איך מגיעים ברכב לנקודת הסיום?

נקודת הסיום נמצאת בחניון התחתון של עין קלט או במצפה יריחו. בווייז: חניון תחתון של עין קלט, מצפה יריחו.

כדי להגיע לנקודת הסיום, נוסעים מנקודת ההתחלה בחזרה 6 ק"מ, עד לצומת T בה פנינו ימינה לכיוון המנזר. הפעם, ממשיכים לסוע ישר ולאחר 100 מטר, מצד ימין, נמצא החניון העליון של עין קלט המסומן בסימון שחור. מהחניון העליון ניתן להמשיך לרדת עוד 2 ק"מ בדרך עפר – עד לחניון התחתון של עין קלט.

שימו לב: הדרך לחניון התחתון של ואדי קלט עלולה להיות לא עבירה לרכב פרטי, ניתן להתעדכן אצל פקחי השמורה. עבור מי שיכולים ומוכנים ללכת יותר, בטוח יותר להחנות את הרכב בכניסה למצפה יריחו, וללכת עוד כ-2 ק"מ מנקודת הסיום של המסלול.

סיפור דרך

במסלול נטייל בשמורת הטבע של נחל פרת (ואדי קלט), בצפון מדבר יהודה, מצפון לכביש ירושלים-יריחו. הנחל מתחתר לאורך 28 ק"מ לרוחבו של כל צפון מדבר יהודה. שטח אגן הניקוז שלו כ-175 קמ"ר ולכן בחורף יש חשש משטפונות בנחל. בנחל גדלה צמחייה עשירה ומגוונת, שחלקה מדברית וחלקה צמחיית מים, המקנה לו אופי של נווה מדבר גדול.

בנחל זורמים מים באפיק במרבית חדשי החורף, ומעיינותיו שופעים כל השנה. בקיץ זורמים המים באמה הבנויה בגדת הנחל, המתחילה בבריכה הטבעית של עין קלט ומסתיימת ביריחו. אפשר לטייל בתוך אמת המים.

בתחילת המסלול אפשר לבקר במנזר סנט ג'ורג', מומלץ לוודא את שעות הפתיחה לפני הטיול.

תיאור המסלול

יוצאים מחניון מנזר סנט' ג'ורג' ועוברים דרך השער המרשים. יורדים בכביש בטון תלול ומפותל לכיוון מנזר סנט ג'ורג'.

בקצה הירידה המפותלת, מייד לאחר שחוצים את הגשר מעל ואדי קלט, יש אפשרות לפנות שמאלה ולהתחיל את המסלול עם סימון השבילים האדום. מי שמעוניינים יכולים לעלות ולבקר במנזר, ולאחר מכן לרדת בחזרה לגשר ולהתחיל את המסלול.

המסלול מתחיל בראש מצוק בגדה הצפונית של הנחל. חולפים על פני צומת עם שביל בסימון ירוק, וממשיכים ללכת עם השביל האדום. בהמשך השביל מתחבר עם ערוץ הנחל, וממשיך באפיקו של ואדי קלט.

לאחר כ-40 דקות של הליכה, מגיעים לשני מפלונים. דרך האחד צריך לטפס, ואת השני עוקפים מימין.

בהמשך השביל מגיעים לצומת נוספת עם השביל הירוק. בנקודה זו, השביל האדום מטפס לגדה הימנית של הנחל. מטפסים עם השביל האדום, ואז עוברים מעל גשר קטן ומגיעים לאמת המים.

מכאן ואילך, הולכים לאורך אמת המים עד עין קלט. אפשר ללכת בתוך אמת המים, למעט בשלושת הגשרים שעליהם היא זורמת. במפגש עם הגשרים יש לצאת מהאמה, לחצות לגדה השנייה מחוץ למים – ולאחר מכן ניתן לשוב וללכת בתוך האמה.

לאחר מכן, מגיעים לעין קלט. בחורף ישנה בריכה עמוקה בתחתית המפל, שאליה אפשר להיכנס ולטבול. בקיץ נמצא שם רק מעט מים שמגיעים מהנביעה הנמצאת כ-50 מטר במעלה הנחל.

לאחר הרחצה, חוצים את הגשר הנמצא בקרבת המפל וצועדים בשביל סימון שחור כ-500 מטר – אל החניון התחתון של עין קלט, נקודת הסיום של המסלול. מי שהחנו את הרכב במצפה יריחו, יטפסו אליו כ-2 ק״מ בשביל עפר.

סיפורו של מנזר סנט ג'ורג' המיוחד

מנזר סנט ג׳ורג׳ המרשים, הבנוי בגובה בצלע הערוץ, הוקם על ידי חמישה נזירים שהגיעו מסוריה. במאה החמישית הוא נבנה מחדש על ידי נזיר בשם תבי, ובמאה השישית הורחב על ידי גיאורגיאס (ג'ורג' – באנגלית, ג'ריס – בערבית) מכוזיבא.

במנזר, כך יודעים לספר הנזירים, הסתתר אליהו בבורחו מפני איזבל. כמו כן, לפי סיפוריהם, במערה זו בישר מלאך ה' לסבו של ישו שאשתו תלד את מרים הבתולה. מסביב למנזר פזורים צלבים התוחמים את גבולותיו.

ומי בנה כאן סכר? התשובה כתובה על הצוק בגדה הדרומית מעט מימין לסכר:

"בשם אללה הרחמן והרחום, המים נאצרו והוזרמו בתעלה ומרווים את הנחל על ידי האדון מחי אלדין מצטפא הלאל אלחסיני בשנת 1294 להג'רה (1877 לספירה הנוצרית). הוא גם בנה את הסכר והקים את הטחנה ונטע סביבה בוסתנים. בשנת 1330 להג'רה (1911/12 לספירה הנוצרית) הוא בנה גם את התעלה כדי להזרים את המים בנוחיות ובקלות אל עקבת ג'אבר ממערב דרום לעיר יריחו".

את שעות הפתיחה של המנזר ניתן לברר עם פקחי שמורת הטבע עין פרת.

מסלול נוסף באזור: בין עין פרת לעין מבוע

המלצה לסיום: כדאי לסוע לתצפית ליד גן האירועים נוף הירדן (ווייז: נוף הירדן מצפה יריחו). תצפית מרהיבה על הבקעה והרי ירדן, שמומלץ מאוד לבקר בה לקראת שקיעה (בשבת שער הישוב הדתי סגור, ניתן להכנס רגלית בהליכה של כ-1 ק"מ).