חיפוש טיולים ומסלולים
בחר סוג פעילות
חיפוש פעילות בטקסט חופשי

מסלולים רטובים

הקיץ מגיע, החום והלחות עולים והחברה להגנת הטבע ממליצה על מגוון גדול של מסלולים קלים ואתרים בכל הארץ המאפשרים בריחה מהחום ובילוי מהנה גם בקיץ.

הפעם נפתח במסלולים לעין עלמיןעין אל בלדעין בוקק, עין חינדקועין מודע.

עין עלמין

עין עלמין הוא מעיין הזורם במורדות המערביים של הגולן. המעין הזורם אל תוך ברכת בטון מלבנית שנבנתה עבור קצינים סורים. במהלך תקופת החלישה הוקמו בסיסי קצינים סורים חצי אזרחיים קרוב לגבול, במטרה לצפות אל תוך ישראל ולהוות קו הגנה במקרה שתפרוץ מלחמה. באותם בסיסים בנו בריכות בטון, שתלו עצי אקליפטוס והכל לנוחיותם של אותם קצינים.
זהו מעין שכבה הנובע בין שתי שכבות בזלת, התחתונה אטומה והעליונה מחלחלת. מפלס המים כמטר וחצי. הברכה מלאה במים קרירים וצלולים לאורך כל ימות השנה.

לאורך ההיסטוריה רמת הגולן הייתה שייכת מבחינה מנהלתית שלטונית לארץ ישראל, החל מהתיישבות שבטי ראובן גד וחצי מנשה באזור הבשן בתקופת ההתנחלות ועד לימי התורכים ששלטו בחלקים גדולים של המזרח התיכון. לאחר התורכים הגיעו לכאן הבריטים ובשנת 46 ניתן הגולן לסורים יחד עם עצמאות. מאז ועד מלחמת ששת הימים ישבו הסורים ברמת הגולן וצפו אל תוך ישראל. תקופה זו כונתה תקופת החלישה.

בימי שישי- שבת וחופשות ישנם מבקרים רבים והמקום די צפוף, אך במשך שאר ימות השבוע המקום יחסית ריק. המקום מתאים למשפחות ולקבוצות המעוניינות במקום מוצל לשבת, לאכול ולרחוץ.

איך מגיעים: למגיעים מדרום (כיוון טבריה), מכביש 90, פונים ימינה בצומת כפר נחום לכביש 87 ובצומת בית צידא פונים שמאלה לכביש 888. כ-10 קמ' אחרי הצומת (7 קמ' אחרי חד נס) פונים שמאלה לדרך עפר. כ200 מ' אחרי תחילת דרך העפר פנים ימינה ואחרי עוד כ500 מ' מגיעים לרחבת כורכר בה מחנים את הרכב. מרחבת הכורכר יש שביל מצד שמאל של כ20 מ' וכמה מדרגות המובילים לברכת הקצינים- עין עלמין. מחנים את הרכב בצמוד למעין.

מפה: מפה מס' 1 – החרמון, הגולן ואצבע הגליל, האזור- מרכז הגולן.

מסלול טיול באזור: הירדן ההררי. יוצאים מהשביל עפר ופונים שמאלה על כביש 888 בצומת בית המכס פונים שמאלה. כמאה מטר אחרי גשר בנות יעקב פונים שמאלה לשביל עפר ומתחילים את המסלול ממבצר עתיק הנקרא "מיצד עטרת". המסלול מסומן בסימון שבילים שחור. ישנה אופציה למסלול מעגלי. מתאים לכל המשפחה, כשעה הליכה.

לפרטים נוספים ולכתבה מצולמת בשיתוף YNET על עין עלמין

עין אל בלד
עין אל בלד הוא מעיין בהרי ירושלים, נקרא גם עין איתמר או עין אורה. עין אלבלד-פירושו "מעיין הכפר". ברחבי הארץ נמצאים מעיינות רבים הנקראים כך בסמוך לכפרים קדומים. זהו אחד מהמעיינות של רכס לבן בהרי ירושלים, אותו מרכיבים הר עמינדב, הר אורה והר שלמון. מעיינות הרי ירושלים נמצאים במדרונותיו. המעיין נמצא בסמיכות להר אורה, המתנשא לגובה של  839 מ' שנקרא כך בשל המשואות שהודלקו עליו על מנת לבשר על ראש חודש. בפסגת ההר נמצא בית אבן ישן, אשר נבנה בשנות השלושים ע"י נזירה בשם מיס קרי, כבית להבאת שלום בין שלושת הדתות-יהדות, נצרות ואיסלאם ולהבאת גאולה לארץ הקודש.
במקום ישנה בריכה קטנה בגובה של כ-1.30 מ' ונקבה קצרה ( כ- 10 מ'. יש  להביא פנס להליכה בנקבה, שבתוכה ניתן לראות את נביעת המעיין. יש מקום לפיקניק אך אין צל. מותר להדליק אש, בזהירות כמובן. המקום מוכר לתושבי האיזור, אך לא עמוס. בימי שישי, כמו ברבים מהמעיינות, מגיעים למקום צעירים הבאים לטבול לפני שבת.

אופציה לטיול ברגל: ללכת ממקום חניית הרכב בהמשך הכביש העקלקל (לא להיכנס לדרך העפר המובילה לבריכה), לפנות שמאלה בפנייה הראשונה לדרך עפר  ולאחר הליכה של כרבע שעה מגיעים לעין לבן. למיטיבי לכת- מתחילים את המסלול ביד קנדי ויורדים לפי סימון השבילים עד לעין אל בלאד. בדרך ישנה תצפית מצויינת על הכפר בתיר ושרידי חירבת אל יהוד-בית"ר הקדומה, מעוזם האחרון של לוחמי בר כוכבא.

מפה: מפת טיולים וסימון שבילים מס' 9- מבואות ירושלים

איך מגיעים: מירושלים: נוסעים על שדרות הרצל לכיוון דרום עד צומת אורה, ושם פונים שמאלה בכביש לכיוון יד קנדי והמושבים אורה ועמינדב. חולפים על פני המושב אורה. הכניסה למסלול נמצאת בצד שמאל של הכביש,  בין המושב אורה לעמינדב, מצד שמאל, אך יש קו הפרדה רצוף ואי אפשר לפנות שם. לכן ממשיכים בנסיעה,  נכנסים למושב עמינדב- רק כדי לחזור באותו הכביש לכיוון אורה. לאחר נסיעה של כשתי דקות מצד ימין יש פנייה חדה לכביש עקלקל המוביל לעין אל בלד. לאחר נסיעה קצרה של מס' דקות בכביש העקלקל מחנים את הרכב בתחילתה של דרך עפר לבנה, שאיננה עבירה במיוחד למכוניות פרטיות. לאחר הליכה קלה  של כ-200 מ' (פעוטות במנשאים ולא בעגלות) מגיעים לבריכת המים.
מתל אביב: נוסעים על כביש מס' 1, יורדים ימינה במחלף הראל, נוסעים על כביש 3965 עד צומת הר איתן, ושם פונים שמאלה לכביש מס' 395 עד לצומת כרם. בצומת פונים ימינה ובפנייה הראשונה שמאלה לכביש 396 משם מגיעים לצומת אורה. וממשיכים כמו הבאים מירושלים.

לפרטים נוספים ולכתבה מצולמת בשיתוף YNET על עין אל בלד

עין בוקק
עין בוקק הוא אחד ממעיינות השכבה שנחשפו בנאת המדבר המערבית של ים המלח, בעקבות השבר הסורי-אפריקאי. מימי המעיין מגיעים מחילחול מי הגשמים היורדים על הרי חברון. כל החוף המערבי של ים המלח הוא נאת מדבר ובה נביעות של מים מתוקים. בצפון ים המלח: עינות צוקים, עינות סמר ועינות קנה, במרכז נחל דוד, ערוגות ושולמית ובדרום- נחל עין בוקק, היחיד הפתוח, בינתיים, ללא תשלום לציבור הרחב. במהלך מסלול ההליכה נוכל לפגוש במיצד רומי מתחילת האלף הראשון לספירה (בסביבות שנת   ה-200 לספירה), והוא שימש לשמירה ואיבטוח הדרך הרומית-ביזנטית שהובילה מספר המדבר של חברון בואכם ים המלח.

באיזור הייתה בעבר גם חווה חקלאית עתיקה שגידלה צמחי בושם ותמרים, ואת שרידי אמת המים העתיקה שהובילה את המים מן הנחל אל הגידולים ניתן לראות, במאמץ מה, לאורך המסלול. המים במעיין זורמים לאורך כל השנה, ובחודשי החורף ישנם גם שטפונות. המים צלולים מאד. המקום מוצל ונעים, אין שולחנות לפקניק. המקום הוא בין המקומות המטויילים ביותר באיזור, בעיקר לאור העובדה שמדובר באתר המים האחרון באיזור שלא הוכרז כשמורה סגורה והטיול בו, לעת עתה, הינו ללא תשלום.

הכניסה לאפיק הנחל היא במנהרה מתחת לכביש. השביל, קל ונוח להליכה, עובר דרך בריכות מים צלולות ורדודות, ולידן צמחייה עשירה של קנה, אשל, מלוח וכמה עצי דקל. אם יש מספר מועט של מטיילים ההולכים בשקט, יש סיכוי לראות שפני סלע או יעלים מציצים בכם בסקרנות. לאחר כק"מ בשביל המסומן בשחור (כחצי שעה הליכה מתונה) מגיעים למפל מים שלמרגלותיו בריכה רדודה, שעומקה כחצי מטר. פעוטות-במנשאים.
טיפ למבקרים: לאורך זרימת המעיין גדל המלוח, צמח רב שנתי. את עליו המלוחים ניתן לאכול חיים, או לקטוף-מעט ולטגן עם קצת שמן במחבת. הטעם מזכיר את טעמו של הצ'יפס. יש לזכור לא להפריז בקטיפת העלים.

לפרטים נוספים ולכתבה מצולמת בשיתוף YNET על עין בוקק

לדף המסלול של עין בוקק

עין חינדק

עין חינדק הוא מעיין השוחה או מעיין החפירה. הוא נקרא כך על שם נקבות המים החפורות והארוכות במיוחד שהובילו את המים אל מערכת חקלאית קדומה, בוואדי יוסוף, שכוללת שומרות, תעלות השקייה וכמובן טרסות. המעיין בעין חינדק נובע כל השנה.

מחנים את הרכב בכניסה למושב אבן ספיר  ויורדים ברגל על פי סימון השבילים הבולט של שביל ישראל (כתום כחול לבן) מצד ימין. מדובר בירידה תלולה למדי, הדורשת זהירות רבה, ואורכת כ-10 דקות. בסיום הירידה נמצא חניון מוצל וכמובן את המעיין. החניון מתאים מאד לפיקניקים וקומזיצים-כמובן, יש להיזהר עם האש ולהקפיד על הניקיון. בעבר המעיין היה מזוהם בשפכים, אך בשנים האחרונות המים טובים מאד לרחצה. מצד שמאל של החניון נמצא גרם מדרגות היורד למפלס התחתון, בו מתחברות שתי נקבות. שימו לב, המים מאד מאד קרררררררררריייייייים.

ההליכה היא בנקבות מטוייחות, גבוהות ונוחות להליכה. כמובן, צריך להביא פנסים.  הנקבה השמאלית קצרה יותר ורדודה יותר. ההליכה בה ובהסתעפויותיה השונות המים מגיעים עד הברכיים, אולם בקטע מסוים, בחדר פנימי, יש מים עמוקים למדי המגיעים לגובה של  כ1.5 מטרים. הנקבה הימנית ארוכה יותר, וההליכה היא בתוך מים עמוקים, היכולים להגיע אפילו לגובה של 1.60. מעל הנקבה הימנית יש פתח מסורג, שבו ניתן לתצפת על ההולכים בתוך הנקבה. לכן חשוב ביותר שילדים קטנים ילכו רק בנקבה השמאלית, רק בליווי מבוגר, ולא ייכנסו לחדר הפנימי העמוק.

את המעיין פוקדים מדי כמה שבועות צעירי איזור ירושלים, בכדי לשמור על ניקיונו ולטפחו, כפי שעושים במעיינות אחרים באיזור. לפני כשבוע הגיעו למקום קבוצת בני נוער מיישובי בנימין ושיפצו קצת את המעיין וכן ניקו אותו. מהם שלוחה לכל המבקרים בקשה-אנא, שימרו על המקום נקי ומטופח, למען כל המבקרים בעתיד.

מסלולים בסביבה: ניתן ללכת במסלול מעין חינדק לסטף- שגם בו נביעות כיפיות של עין נטף ועין ביכורה- או לעשות את המסלול ההפוך. כמו כן ניתן להתחיל ביד קנדי, ממשיכים לח'רבת סעדים על מסלול שביל המעיינות ומסיימים בעין חינדק.

טיפ למבקרים: לצד הניקבות גדל עץ אוג הבורסקאים, אשר ענפיו בימים אלה נושאים פירות קטנים, אדומים, עגולים וחמצמצים. אפשר לקטוף מעט מהפירות, לשים בבקבוק מים קרים, להוסיף קצת סוכר ולקבל משקה חמצמץ,קרקר ומתאים במיוחד לימות הקיץ החמים.

מפה: מפת טיולים וסימון שבילים מבואות ירושלים (מס' 9).

איך מגיעים:  לבאים מירושלים: נוסעים דרומה על שדרות הרצל עד צומת אורה, יורדים ימינה בכביש 396 לכיוון בית החולים הדסה עין כרם. מיד אחרי בית החולים ופונים שמאלה למושב אבן ספיר לפי השילוט. מתל אביב: נוסעים על כביש מס' 1, יורדים ימינה במחלף הראל, נוסעים על כביש 3965 עד צומת הר איתן, ושם פונים שמאלה לכביש מס' 395 עד לצומת כרם. בצומת פונים ימינה ובפנייה הראשונה שמאלה לכביש 396, עד לכניסה למושב אבן ספיר, שם מחנים את הרכב.

לפרטים נוספים ולכתבה מצולמת בשיתוף YNET על עין חינדק

עין מודע

מפת טיולים וסימון שבילים מס' 3- הגליל התחתון, העמקים והגלבוע. אזור- עמק בית שאן. השבר הסורי אפריקאי, גרם להתרוממות הרי הגלבוע ולשקיעתו של עמק בית שאן. כתוצאה מהשבו נותרו גם את הנביעות הרבות שבעמק, הקרויות "מעיינות העתק" , מהם נהנים החקלאים- והמטיילים. איך מגיעים- למגיעים מכביש 65- פונים בצומת הסרגל דרומה לכביש מס' 675 עד צומת נבות. בצומת נבות פונים ימינה (מזרחה)  לכביש מס' 71. בצומת השיטה פונים ימינה לכביש 669, עוברים את קיבוץ רשפים ומדרום לו, פונים ימינה לפי השילוט לעין מודע, נוסעים בדרך סלולה עד למגרש חנייה מסודר, יש נגישות ישירה לבריכה, נגישות גם לנכים.

בריכת המים במקום אוספת את מי הנביעות הקטנות של עמק בית שאן. מלבד ספיקת המים המרשימה ( 1.300 מ"ק לשעה!), המים של עין מודע נחשבים למתוקים ביותר בכל האזור. המעיין זורם לכל אורך השנה. כמות המים לא מושפעת ממשקעים עונתיים, וטמפ' המים גם היא לא משתנה- 24 מעלות כל השנה. המעיין מהווה כתם כחול בלב אזור חם ויבש. מסביבו- שדות שלף ובהן חבילות קש וחציר. הפסטורליה בהתגלמותה. המים במקום רדודים, אינם עולים על 1.5 מ'. יש במקום פינות מוצלות, שולחנות פיקניק וחורשת עצי קזוארינות שניטעה במקום.

מסלול אפשרי באזור: למיטיבי לכת: הליכה בנחל צביה ממעלה גלבוע ועד לעין מודע. זהו מסלול נהדר ואתגרי, רצוף בולדרים ומפלים יבשים. לא מוכר ויפיפה. אפשרות נוספת לטיול באיזור: עמק בית שאן עשיר לא רק במעיינות כי אם גם במגוון גדול של מיני ציפורים בהן ניתן לצפות. ציר הנדידה הראשי של הציפורים עובר דרך העמק, ובריכות הדגים הרבות גורמות גם הן לציפורים לבחור לבקר או להשתקע במקום. בעונת הקיץ ניתן לראות במקום מגוון ציפורים מקייצות, כולל אפילו חסידות אשר לא המשיכו את נדידתן בחזרה לאירופה אלא נשארו כאן עד לעונת הנדידה הבאה.
כדאי לקפוץ לביקור במרכז הצפרות הבינלאומי בכפר רופין. המרכז הוקם על-ידי הקיבוץ בשיתוף מרכז הצפרות הישראלי של החברה להגנת הטבע. במקום מתקיימות פעילויות צפרות רבות, כולל טיבוע ציפורים ואפילו ספארי לילה בעקבות הציפורים הליליות. לפרטים: www.birdwatching.org.il

לפרטים נוספים ולכתבה מצולמת בשיתוף YNET על עין מודע

הוראות כלליות לכל המסלולים:
• מדובר בהמלצה בלבד. האחריות היא על המטיילים.
• הורים: השגיחו על הילדים ועל עצמכם. אין במקומות אלה מציל, ולכן מי שאינו יודע שחייה שיישאר צמוד לדפנות הבריכות, ולא ייצא למסלולים בתוך המים, הכוללים גם מקומות עמוקים.
• אין איסור על הדלקת אש, אבל צריך לעשות זאת מאד בזהירות. למרות המים- מדובר בסביבה יבשה, והצמחייה יכולה להתלקח בקלות.
• לשתות, לשתות, לשתות. הטבילה במים לפעמים משכיחה את העובדה שמדובר בימים חמים ושאפשר להתייבש.
• אסור לשתות ממימי המעיינות והבריכות.
• במסלולי המים חשוב ללכת עם סנדלים או עם נעליים ולא יחפים.
• נהניתם? אנא אפשרו לבאים אחריכם ליהנות גם כן. איספו את הליכלוך והפסולת. חבל שמקומות חמד כאלה נעלמים מתחת לערימות הליכלוך.

מימין: הזוויתן. צילום אוסנת גלטשטיין.