חיפוש טיולים ומסלולים

בראשית כך היה

25/02/2014

לוי יהב

הגעתי לאכסניה בעין גדי בשנת 1960, מקיבוץ עין שמר - כחצי שנה לפני המשפחה שלי, כדי ללמוד את האזור ולהכשיר את הדירה למשפחה. מצאתי ישוב עזוב בלב נאת עין גדי, לאחר שהקיבוץ עזב ועלה לגבעה, מעל נחל ערוגות.

בראשית עוד לא היה בית ספר שדה, אני התקבלתי כמדריך אזורי במדבר יהודה. יוסי פלדמן ניהל את האכסניה והיו בה עוד 7 אנשים, לשמירה ואחזקה.
כאשר המשפחה הצטרפה אלי, היינו המשפחה הראשונה והיחידה במקום: אנוכי, מרים אשתי, ודפנה בת השנה וחצי. הדירה שגרנו בה (שני חדרים מחוברים ללא שירותים, מקלחת ומטבחון) שימשה בעבר כבית הילדים של הקיבוץ. בית השימוש באכסניה היה בור קליעה בחוץ... והמקלחת הייתה ציבורית מפח, אז החלטתי לבנות מקלחת בתוך הדירה.
בשנים הראשונות הופעל גנראטור למספר שעות כדי לספק חשמל לאכסניה והפסקות חשמל היו עניין שבשגרה. בבית שלנו הסתובבו, על לוחות התקרה, חולדות ענקיות שלעיתים היו יורדות עלינו למיטה בלילה...
בתקופה זו כל אחד עשה את כל העבודות , ואני הייתי גם מדריך מדעי, גם חוקר וגם מורה. מרים אשתי ניהלה את המטבח וחדר האוכל, עוד מתקופת החפירות בתל גורן על ידי פר' מזר.

כדי להגיע לעין גדי נסענו במשאית, בדרך לא סלולה במשך יום שלם. אוטובוס היה מגיע לאכסניה, פעם בשבוע , ביום שישי וחוזר ביום ראשון. הכביש בין סדום לעין גדי נפתח רק באוקטובר 1962, בדיוק כשמרים חזרה מהלידה עם סלעית.
גרנו בסביבה טבעית, מרחוק מעל הנג'אר (מצפה עין גדי) הינו רואים יעלים. באזור היו הרבה דורבנים, ארנבות, שפנים, צבאים, צבועים ועוד. כאילו שזה לא הספיק, הבאנו איתנו זוג טווסים מקיבוץ עין שמר.
את דפנה, שהייתה ילדה יחידה במקום, הינו לוקחים לגן בקיבוץ למספר שעות, לפעמים ברגל, או על חמור ויותר מאוחר בעגלה עם סוס. באחת השבתות הגיעה משפחה עם ילד, דפנה שלנו בת השנתיים צעקה תראו הינה ילד!!

בחורף כשהיה שיטפון בנחל ערוגות , עברנו לקיבוץ ברכיבה על צינור המים שהיה מעל הנחל (עם דפנה). לפעמים היינו מנותקים כמה ימים.

התלבטנו אם אפשר להביא עוד ילדים, ולבסוף החלטנו שהתנאים לא ישברו אותנו: ב- 1962, כחודש לפני לידתה של הבת השנייה שלנו, סלעית, מרים טסה ב"פייפר´ (מטוס קטן), משדה תעופה מאולתר בעין גדי עד לבאר שבע, ומשם באוטובוס לבית הוריה בירושלים, לחכות ללידה. זה היה "הסידור" עם נשים יולדות באותה התקופה מעין גדי.