חיפוש טיולים ומסלולים
בחר אזור
בחר סוג פעילות
חיפוש פעילות בטקסט חופשי

אופניים בשביל מודיעין

באדיבות ישראל בשביל האופנייםשימו לב! מסע "אופניים בשביל מודיעין" שאמור היה להתקיים מחר (שישי) מבוטל בשל דרישה כספית של המשטרה, שאיננו יכולים לעמוד בה. אנו מתנצלים על הביטול, במסע הקודם המשטרה ליוותה אותנו ללא דרישת תשלום. בעתיד הקרוב ננסה למצוא פתרון לסוגייה.

תושבים שבכל זאת מעוניינים לשמור על הגחלת של מסע "אופניים בשביל מודיעין" יכולים להיפגש בשעה 17:00 בגן השעשועים שמתחת לקאנטרי סנטר ולצאת לרכיבה עצמאית, לא בארגון החברה להגנת הטבע.

הציר המומלץ הוא: רכיבה לאורך עמק החולה, עד ליאיר פרג, כיכר המחסום מכבים-רעות, חזרה עד עמק דותן , נסיעה בעמק דותן עד לנחל עיון ומשם בחזרה לקאנטרי סנטר.


למה? כי אופניים זה טוב לבריאות, לסביבה, לאיכות החיים שלנו  

מי מארגן? החברה להגנת הטבע, יחד עם ארגונים סביבתיים שונים, מובילה מהלך של "חזון סביבתי" לערים ירושלים, תל-אביב, חיפה, באר שבע ומודיעין.  החזון הסביבתי של מודיעין מתרכז בשלושה נושאים שלפי סקרי דעת קהל שערכנו הם בראש  סדר העדיפויות של התושבים: (1) בריאות וסביבה, (2) שטחים פתוחים ו- (3) תחבורה ירוקה. מסע האופניים הוא יריית הפתיחה בהקשר של תחבורה ירוקה – מצב בו יש עדיפות לתחבורה ציבורית ולאופניים – יקום אדם בבוקר, ירכב בבטחה עם ילדו לבית הספר, ימשיך משם לרכבת וחוזר חלילה – חזון אחרית הימים...

קהילת החברה להגנת הטבע במודיעין, שעד היום הובילה את הפעילות לשמירה על השטחים הפתוחים בעיר וסביבה, החליטה להוביל את המאבק לסימון נתיבים בטוחים לאופנים במודיעין ולעודד את השימוש באופנים ככלי חלופי לרכב המזהם. למסע שותף גם ארגון "ישראל בשביל אופניים"

הידעתם? במגרות של עירית מודיעין יש תוכנית אב לשבילי אופניים, יש תוכנית מפורטת לשביל חוצה העיר לאורך עמק החולה ועמק זבולון.

המטרה להעביר בגלגלים מסר מאד ברור לפרנסי העיר בהווה ובעתיד – אנחנו כאן בשביל איכות חיים.  רכיבה בטוחה על אופניים, בעיר בה 90% מהתושבים מתחת לגיל 50 היא מרכיב חשוב באיכות החיים.  אנחנו חולמים על היום בו ניתן יהיה להגיע בקלות ובבטחה למרכז עזריאלי, לרכבת, לעיריה, לפארק ענבה – חזון אחרית הימים כבר אמרנו... אנו מצפים מנבחרי הציבור לקחת יוזמה בנושא האופניים ולהציג תוכניות עבודה עם יעדים מוגדרים ולוחות זמנים ברורים.

אופניים - למי ולמה זה טוב? רכיבה על אופניים הפכה זה מכבר לספורט לאומי. אמנם, אין כאן פיינל פור וגם לא גמר גביע, אבל יש המון אנשים שרוכבים. לרכב בשישי ושבת זה כיף וחשוב, אך לא מספיק.

מה צריך עוד? בעולם בו אנו חיים היום ישנן משמעויות כמעט אין סופיות לנושא התחבורתי ואנו רוצים להציג כמה מהן כאן ובייחוד את הרלוונטיות לעיר מודיעין:

פקקים: מי לא קיטר בשבוע האחרון על הפקקים האין- סופיים הנוצרים בשל הבאת הילדים לביה"ס ברכב בבוקר? מי לא עמד בפקק כזה השבוע ואמר לעצמו: כשאני הייתי ילד, הלכנו לביה"ס ברגל/רכבנו באופניים... היום, לתת לילדים שלנו לרכב באופניים לביה"ס נראה לנו מאוד מפחיד, בייחוד במורכבות התחבורתית של העמקים במודיעין. אם יהיה שביל אופניים מסודר בכל עמק מרכזי בעיר, יהיה לנו הרבה יותר קל לתת להם לרכב ולשחרר את הכבישים מנוכחות של אלפי מכוניות בשעות הבוקר הקריטיות. (ואולי גם נגיע לעבודה יותר מוקדם ונוכל לחזור הביתה מוקדם יותר ולשחק איתם, בלי הלחץ של "נו, תצא כבר מהאוטו, אני לא יכול לעמוד כאן..")

למען הסביבה: אופניים אינם מזהמים, אינם מרעישים ואינם צורכים דלק. היום, כשכולם מחפשים פתרונות חלופיים לשימוש ירוק באנרגיה, אפשר פשוט להשתמש באנרגיה של עצמנו.. חישבו כמה נעים יותר היה לבלות בפארק ברחוב עמק החולה אם סביבנו היו טסות מעט פחות מכוניות ונוסעים מעט יותר אופניים?

בריאות: כל הזמן מסבירים לנו שכושר חשוב לבריאות. הנה הזדמנות לשלב ביחד את הכושר שיפחית את סיכויינו לחלות במחלות לב, ביתר לחץ דם ובעוד כמה רעות חולות ואת ההפחתה בזיהום האוויר שלא יצרנו כשלא נסענו באוטו. כך נרוויח אנחנו וגם ילדינו יקבלו הורים בריאים יותר ואויר נקי.

זמן: בנסיעות עירוניות קצרות, מהירות הנסיעה באופניים דומה מאוד למהירות הנסיעה ברכב ולעיתים אף מהירה ממנה. בתרשים שלהלן ניתן לראות הערכות על משך הנסיעה בסביבה עירונית במגוון אמצעי תחבורה. הרכיבה באופניים בתוך העיר יעילה כמו הנסיעה ברכב פרטי: הגרף להלן מראה שמשך הנסיעה למרחק של עד 5.5 ק"מ קצר יותר באופניים מאשר ברכב פרטי. אגב, גם הליכה למרחק של 1.5 ק"מ מהירה יותר מנסיעה באוטובוס למרחק זה...

כסף: אוטו זה דבר יקר. יקר להחזיק, יקר למלא דלק, יקר לתקן. אופניים, גם היקרים שבהם זולים בהרבה מרכב, משלב הקנייה הראשונית ועד לאחזקה השוטפת. ואגב, מחיר האנרגיה שאתם מוציאים לפדלים אינו עולה ביחס ישיר לאיום האירני, לשדות הנפט בונצואלה או למשבר המשכנתאות בארצות הברית...

מה קורה במקומות אחרים? בעולם, אנו מכירים את תרבות הרכיבה באופניים במקומות כמו הולנד וגרמניה, אך גם בישראל התפתחה מאוד תרבות הרכיבה באופניים ובשנים האחרונות נסללו שבילי אופניים בת"א, בקריות בירושלים ובמקומות אחרים בארץ. במחקרים מצויין כי הגורם התרבותי  משמעותי לכמות הרוכבים באופניים יותר מתנאי מזג האויר או הטופוגרפיה, לדוגמא: בקנדה הקרה ישנם רוכבים רבים יותר מבארה"ב ובשוויץ ההררית אחוז רוכבים גבוה למדי.

ועוד משהו: לעיר מודיעין יש תוכנית אב לשבילי אופניים ואפילו תכנון מפורט לשביל ברחוב עמק החולה ועמק זבולון. למה הם לא קיימים? הכל עניין של סדרי עדיפויות.

• אנו זקוקים למתנדבים נוספים בצוות האופניים, ניתן ליצור קשר עם אריק בכתובת: arikheilig@gmail.com  או עם אריאלה במייל: ariela@spni.org.il