חיפוש טיולים ומסלולים
בחר אזור
בחר סוג פעילות
חיפוש פעילות בטקסט חופשי
 

עדכון מזירת התכנון - אפריל 2017

 

אירוע שיתוף ציבור לתכנית הותמ"ל בבית אליעזר
לצערנו בימים אלו אנו עדים להמשך ההתקדמות בהליך התכנוני המזורז להקמת שכונה חדשה בשטחים הפתוחים שממזרח ובצמוד לשכונת בית אליעזר. כפי שפרטנו בנייר עמדה הקמת השכונה המוצעת תפגע באופן דרסטי בבתי הגידול הייחודיים של ביצת זיתא וגבעת הצבעוניים ותגרום לפגיעה משמעותית בתפקוד העירוני ובמעמד הכלכלי והחברתי של העיר חדרה בכלל ושל שכונת בית אליעזר בפרט. ב22.3.2017  התקיים בבית יד לבנים בחדרה אירוע "שיתוף ציבור" שבמסגרתו הציג צוות התכנון את תוצרי התכנית. באירוע השתתפו יותר ממאה תושבים מודאגים שהביעו את מורת רוחם מהתכנית.  בשונה מהליכי שיתוף ציבור שבהם ניתן לציבור אפשרות להשפיע על התכנון, באירוע הזה עורכי התכנית כבר הגיעו למפגש עם תוצרים כמעט מוגמרים. לאחר הצגת מסמכי התכנית על ידי צוות היועצים של התכנית, הציג רון שגן, תושב בית אליעזר ואחד הפעילים הבולטים במאבק, ביקורת חריפה על דרכי ההתנהלות של קבינט הדיור ומוסד ה'ותמ"ל' ועל החסרונות העצומים שכרוכים במימוש השכונה החדשה בבית אליעזר. בהמשך למצגת של רון, הוקרן בפני המשתתפים סרטון קצר שהפקנו אחרי האירוע של קהילת חדרה של החברה להגנת הטבע ב-18.2.17 בביצת זיתא. בהמשך הערב התחלקו המשתתפים למספר קבוצות עבודה קטנות, כאשר בכל קבוצה התבקשו המשתתפים לציין על פי השקפתם, מהם היתרונות והחסרונות העיקריים של התכנית. בתגובות אופייניות של התושבים הובא חשש מירידה במחירי הדירות הקיימות בבית אליעזר, מעומסי  יתר על  תשתיות התחבורה והתשתיות הקוויות, קושי בקבלת שירותי בריאות, חינוך, ורווחה, חשש מכניסת אוכלוסיות מוחלשות, החרפת בעיית ההצפות בחורף, פגיעה באתרי טבע, חסימת נוף, ועוד.

 

שבוע שיתוף ציבור ("שאררט") בתכנון "שכונת הנחל" באזור חפציבה
מתחם 21 הוא אחד מהאזורים שיועדו בתכנית המתאר של חדרה (חד/ 2020) לפיתוח חדש בעיקר של מגורים בשני מקטעים, האחד בצמוד לשכונת חפציבה מצפון וממזרח, והשני בחלק שממזרח לאזור בית החולים בלל יפה, ליד בית הספר לבנות. שטח התכנית שייך לחברת 'שיכון ובינוי' שמקדמת כיום במקביל תכנית שלד ותכנית מפורטת במתחם. בניגוד להליך "שיתוף הציבור" שהתקיים בתכנית של ותמ"ל בית אליעזר והיה למעשה יותר בגדר "ידוע הציבור", במסגרת התכנית המפורטת למתחם 21 התקיים בין ה2.4-6.4 תהליך מאוד ייחודי ביוזמת חברת 'שיכון ובינוי' ועמותת 'מרחב' שבמהלכו הגיע צוות התכנון לחפציבה למשך שלושה ימים מרוכזים, במטרה לגבש ביחד תכנון ראשוני. במסגרת עבודת התכנון התקיימו מפגשים עם תושבים, סיור בשטח ופגישות עם בעלי תפקידים וארגונים שונים.
גם אנחנו, מתכנן ומנהלת הקהילה היינו במפגשים שהתקיימו במתנ"ס של חפציבה ובסיור שנערך בשטח. עיקר העניין שלנו בתכנית נובע מאיכותו של השטח הטבעי, שטח שבחלקו הגדול ישמר כשטח פתוח אקסטנסיבי וכפארק נחל באזור הצפוני, אך גם מתפקודו של השטח כבית גידול מאוד מרכזי לפרפרים ובעיקר לפרפר נדיר "כחליל הגליל".

 

 


תתל 65 להכפלת מסילת החוף והסכנה לשמורת בריכת סמר
בימים אלה מקודמת תכנית תשתית לאומית שמטרתה לשדרג ולהכפיל את מסילת החוף בקטע שבין חיפה לתל אביב (הקמת מסילה שלישית ורביעית). מלבד הצורך במתן מענה לגידול הצפוי בביקושים על ידי הרחבה של הקיבולות ושל תדירות הנסיעות ברכבת, המסילות החדשות מיועדות להיות מהירות יותר (250 קמ"ש), דבר שיאפשר לקצר משמעותית את זמני הנסיעה. על כן, באופן כללי החברה להגנת הטבע כמובן תומכת בתכנית הזאת ובפרויקטים נוספים שתכליתם לשפר את תשתיות התחבורה הציבורית בישראל. אם זאת, אנו ניצבים כיום בפני קונפליקט בנוגע לתוואי המעבר של המסילות החדשות המתוכננות בחדרה, וזאת מפני שנכון להיום, החלופה המועדפת על רכבת ישראל וצוות התכנון עוברת במלואה שמורת הטבע הקטנה והייחודית של בריכת סמר, ועל כן הדבר כרוך בחיסול מוחלט של השמורה וכל בעלי החיים ומיני הצומח הנדירים הקיימים בה.
כעת אנחנו וארגוני סביבה נוספים (רשות הטבע והגנים, קק"ל, המשרד להגנת הסביבה) פועלים ככל הניתן לשמור על בריכת סמר עלי ידי בחירה בתוואי חלופי שונה, שבו מסילות הרכבת יעברו ממערב לשמורה (בדומה למצב היום).

 


 

תכנית למסוף מטענים חדרה צפון
תכנית נוספת של 'רכבת ישראל' שמעסיקה אותנו בתקופה האחרונה לאור הפגיעה בשטחים פתוחים ובערכי הטבע באזור חדרה הינה תכנית להקמת מסוף מטענים (מכולות) במקום מסוף המטענים הקיים היום באזור תחנת הרכבת של חדרה, שאמור להתפנות לטובת מרכז תחבורה ושטחי התעסוקה באזור 'אגרובנק'. בחלופה הקיימת במסמכי התכנית כעת ותעלה בוועדה המחוזית בשבוע הבא, מיועד מסוף המטענים לקום בשטח הצמוד לנחל חדרה ומיועד בתכנית אחרת להיות פארק נחל לרווחת הציבור. מלבד הפגיעה בשטחי הפארק המיועד, התכנית במתכונתה הנוכחית תפגע בערכי טבע ייחודיים: א) חציית נחל הרושרשי ב)בניה על 'גבעת המערות'- גבעה המשמשת כאתר פריחה נהדר ובה גם שתי מערות וחרסים מהתקופה הביזנטית. אנו מנסים בימים אלה התכנית להחזיר את התכנית לשלב בחינת החלופות, על מנת שניתן יהיה לאתר מיקום אחר למסוף המטענים באופן שיפגע פחות בערכי הטבע ובשטחים הפתוחים שבקרבת הנחל.