חיפוש טיולים ומסלולים
בחר אזור
בחר סוג פעילות
חיפוש פעילות בטקסט חופשי

מי מכיר את תכנית המתאר של הרצליה?

תוכנית המתאר של הרצליה, ולפיה תוכפל אוכלוסיית העיר עד שנת 2030, עומדת להיות מופקדת בחודש הבא. קהילת ת"א-יפו מזמינה את הציבור ללמוד את התוכנית ולהתנגד לה, שכן היא נעשתה ללא שיתוף ציבור, ועולה חשש כי אין בה מספיק התייחסות להיבטים תכנוניים מורכבים ולאתגר הגדול שניצב בפני העיר.

 

בשנים האחרונות מקדמת עיריית הרצליה תכנית מתאר כוללנית, שקובעת את המסגרת התכנונית להתפתחות העיר בשנת היעד 2030, ומפרטת את הדרך שבה זה יבוצע. במסגרת תיקון 101, ועדה מקומית שלה מקבלת סמכות של "ועדה עצמאית עם תכנית כוללנית", שמשמעותה היא שכל תכנית מתארית/מפורטת התואמת את התכנית הכוללנית, נמצאת בסמכות אותה ועדה.


קהילת תל אביב-יפו והסביבה מתריעה לאורך השנים על כך שתהליך העבודה על התכנית הזו נעדר כל מרכיב של שיתוף ציבור, בניגוד מוחלט להנחיות מינהל התכנון (ראו פרסום "מתווה להכנת תכנית מתאר כוללנית"). דווקא בתכנית הכי חשובה לעיר, כזו שתכפיל את אוכלוסיית העיר ותשפיע על כל מי שגר ועובד בה, לא היה שיתוף, ותהליך התכנון בוצע "במחשכים".


התכנית נמצאת בישורת האחרונה שלה ונקלטה לאחרונה בוועדה המחוזית תל אביב, והיא תופקד להתנגדויות בחודש הקרוב.
אנו קוראים לציבור תושבי הרצליה לפקוח עיניים ולשים לב מתי תופקד התכנית, ללמוד אותה ולממש את זכותו להגיש התנגדות.

 

עיריית הרצליה החלה בקידום תכנית המתאר שלה כבר בשנת 2012, מתוך כוונה להגיע כמעט להכפלת מספר התושבים בשנת היעד של התכנית (2030). קהילת תל אביב-יפו והסביבה טוענת כי יש בתוכנית כמה בעיות, העיקריות בהן:

1. שיתוף ציבור: התכנית מקודמת כ-4 שנים ולא נערך לה שיתוף ציבור ראוי. רק לאחרונה היה מפגש של "הצגת התכנית לציבור" אך מעולם לא נשמעה דעתם של תושבי העיר על התכנית. זו נשמעה כשגובש "חזון העיר" מושג ערטילאי שלא קשור לתכנית המתאר עצמה. לפי המתווה להכנת תכנית כוללנית 1 שפרסם מנהל התכנון (אז עוד תחת משרד הפנים) התהליך צריך לכלול שיתוף ציבור, מה שלא קרה בהרצליה.
2. שטחים פתוחים: הרצליה מוקפת בשטחים פתוחים כמעט בכל עבריה, כשלחלקם ערכיות טבעית ונופית גבוהה. התכנית מתווה את התפתחות העיר אל השטחים הפתוחים שבשוליה, תוך הוספת עשרות אלפי יחידות דיור, וללא כל הגדרת שלביות ומיצוי עתודות הבניה במרכז בעיר. אנו סבורים שמיצוי פוטנציאל ההתחדשות של אזורים ותיקים יותר בעיר יתרום לשימור השטחים הפתוחים, תוך מתן מענה למירב תוספת יחידות הדיור, ותוך הוזלת פיתוח התשתיות ועד כדי הוזלת מחירי הדיור ביחס לפיתוח שכונות חדשות בשולי העיר.
3. תחבורה: אחד האתגרים הגדולים של הרצליה הוא קישור בין מזרח העיר למערבה, לאור חצייתה על ידי 2 כבישים מהירים ומסילות רכבת. התכנית אכן שמה לה את זה כמטרה, אך הפתרון המוצע בה אינו מספק, ולא מאפשר לתחבורה ציבורית, הולכי רגל ורוכבי אופניים להגיע אל מערב העיר וחוף הים. בנוסף, לא מוצגים פתרונות תחבורה מניחים את הדעת לתמיכה בגידול המאסיבי באוכלוסיית העיר.
4. טבע עירוני: חסרה התייחסות מספקת לנושא הטבע העירוני בתכנית, ואין הטמעה מלאה של סקר הטבע שנערך בעיר בשנת 2004 או כל הוראה על עדכונו.
5. חופי העיר: התכנית מציגה פיתוח אינטנסיבי לאורך קו החוף, באופן שאינו תואם את תמ"א/ 13.