חיפוש טיולים ומסלולים
בחר אזור
בחר סוג פעילות
חיפוש פעילות בטקסט חופשי
 

סיכום ישיבת מועצת העיר מתאריך 3.4.12

17/04/2012

בטרם החלה הישיבה התקיימה פעילות של "התנועה לשיקוע הרכבת בחיפה": חבריה חילקו עלוני הסברה לבאי הישיבה תוך מתן הסברים והצעת פתרונות בנושאי המחלוקת העומדים על הפרק בעניין שיקוע הרכבת בחיפה. לאחר מכן גדשו פעיליה את אולם הישיבה ומילאו אותו עד אפס מקום. למידע נוסף 

שני נושאים עיקריים נדונו בישיבה:

הפעלת הכרמלית בשבת מאת עו"ד יוסף שמחון, סיעת די שינוי
בפתח דבריו בירך שמחון על ההחלטה להרחיב את שעות פעילות הכרמלית לשעות מאוחרות יותר מכפי שהיה נהוג בעבר. בהמשך,מנה שמחון את היתרונות, לדעתו, בהפעלת הכרמלית בשבתות:

  • הפחתת נהיגה בשכרות ותאונות הנובעות מכך.
  • קישור בין מרכזי חיפה השונים: עיר תחתית, הדר, וכרמל.
  • הפחתת מטרדי רעש כתוצאה מהשימוש בכרמלית במקום נסיעה ברכבי כביש.
  • קהל היעד של המטרונית, סטודנטים, בני נוער, ורוכבי אפניים, יוכלו לההסתייע בה במיוחד בהיעדר חלופה תחבורתית הולמת בשבתות.
  • לכרמלית אין נראות עקב התוואי התת קרקעי שלה, דבר שימנע חילול שבת הנראה לעין. 

לפני שסיים את דבריו אמר שמחון כי הוא מצפה לרוב מצד סיעות המועצה לאור הנימוקים שהוזכרו. לדבריו, לכל המפלגות יש איטרס בכך.

תשובת ראש העירייה, יונה יהב: הכרמלית לא זוכה להצלחה למרות שעות הפעילות שנוספו לה. לטענת יהב, עלות התוספת הנוכחית של שעות הפעילות נאמדת בכמאות אלפי שקלים בשנה.עוד טען יהב כי הצעתו של עו"ד שמחון אינה מתוקצבת . לגבי עניין הקטנה או מניעת חילול השבת, טען יהב כי הטיעון אינו רלוונטי משום שלא ניתן לצפות להתגמשות של הגורמים הדתיים בנושא שמירת השבת. מעבר לכך, העירייה בראשותו חתומה על הסכמי סטטוס קוו בנושא השבת.

סגן ראש העיר’ המשמש גם כיו"ר חברת הכרמלית עודד דינייץ: לאחרונה היה אילוץ להעלות את הסובסידיה של המטרונית עקב אי עלייה במספר הנוסעים. דינייץ הוסיף ואמר כי הוא מצפה לשינוי לטובה במספר הנוסעים שישתמשו בכרמלית בעת כניסת המטרונית לפעולה ושילובה במערך התחבורה הציבורית.

לבקשת שמחון נערכה הצבעה שמית על קיום דיון בנושא. הצביעו בעד: וליד חמיס, זאב סילס, ירון חנן, שמוליק גלבהרט, רות אלון, יעקב בורובסקי, יעקב שמחון. יתר החברים הצביעו נגד, פרט לנמנע אחד. (נתוני ההצבעה המדויקים מוזנים לאחר פרסום הפרוטוקול). ההצעה הוסרה מסדר היום. לכתבה בנושא

הצעה לסדר בנושא חישמול הרכבת, מאת אדר' שמואל גלבהרט
לטענת גלבהרט עדיין לא מאוחר לתקן את הצעד השגוי שנעשה. לדבריו, יש צורך בדיון מקצועי ולא פוליטי: הסכם הגישור הונח על שולחנות חברי המועצה דקות לפני עריכת ההצבעה, וצעד זה אינו מהווה תחליף לדיון מעמיק. גלבהרט הביע את רצונו לשמוע אנשי מקצוע, ציבור חיפאי, ואת בכירי המהנדסים בעולם, שמוכנים, לדבריו, לייעץ בנושא.

לדברי גלבהרט התקיימו מפגשי תושבים בנושא. אלה מעוניינים שיציגו בפניהם את הסכם הגישור באופן מפורט, תוך מתן אפשרות לשאול שאלות ולקבל תשובות, מרכיב שחסר בהליך שקדם לחתימה על הסכם הגישור הנוכחי. לטענת גלבהרט, ניתן להגיע להסכם משופר. בקשתו היא לקיים דיון מיוחד שבו ינתן פתחון פה להיבטים הסביבתיים והאורבניים הכרוכים בפתרון כזה או אחר לנושא. כאן פנה גלבהרט לחברי המועצה ואמר להם שהצבעה כנגד קיום דיון בנושא תיחשב מבחינתנם כנושא שאינו חשוב מספיק או שווה דיון.

תשובת ראש העירייה יונה יהב: אין צורך להצביע בנושא. לטענתו, מעולם לא התנגד לדיון לפי לוחות הזמנים הידועים. "לא כל החכמה נמצאת בבניין העירייה", והמלחמה נמצאת עדיין בעיצומה. לגבי קטעי מסילה נוספים יש מה לעשות. לבסוף הביע יהב את נכונותו להגיע לכל כינוס תושבים שיתקיים.

בעת הדיון שלפו פעילים שישבו בקהל כרזות הקוראות לראש העיריה לעצור את המהלכים הקיימים בשטח ולקיים דיון מעמיק בנושא, ונשמעו קריאות ביניים. לכתבה המתארת את השתלשלות האירועים בנושא

אמיר גת,
רכז משמר המועצה,
קהילת חיפה של החברה להגנת הטבע.