חיפוש טיולים ומסלולים
בחר אזור
בחר סוג טיול
חיפוש טיול בטקסט חופשי

חכם השביל מההולכים בו

28/12/2017

 

בימים האחרונים פרסם משרד התיירות הזמנה לציבור הרחב להשתתף בתכנון התוויית "שביל חוצה ישראל", בהמשך להחלטת ממשלה שהתקבלה בנושא לפני כחודש.  נוסח החלטת הממשלה, כמו גם ההזמנה לציבור, נותרו עמומות ועלומות להתמיה, ביחסן אל דבר קיומו של שביל ישראל.

 

 

 זר, לו היה נוחת כאן ומעיין בהחלטת הממשלה, היה עשוי לסבור שישראל נעדרת שבילי טיול בכלל, וחסרת שביל לאומי בפרט. כידוע, המציאות שונה לגמרי. ישראל מרושתת במערכת שבילי טיולים מגוונים, באופיים, בדרגת הקושי שלהם ובקהלי היעד אותם הם משרתים. ובראשם – הדובדבן שבקצפת – שביל ישראל.

 

 

           
                                                                                                                             

  כ-800 אלף מטיילים כבר צעדו בו


שביל ישראל, שנהגה על ידי אברהם תמיר וסומן בפועל על ידי אורי דביר והוועדה לסימון שבילים, מהווה את השדרה המרכזית והלב הפועם של הטיילות בישראל כבר 22 שנה.
על פי סקר שערכה לאחרונה החברה להגנת הטבע, מאז סומן השביל, כשמונה מאות אלף איש ואישה, כבר צעדו בו – לכל אורכו, או בקטעים שונים שלו. רבים אחרים מטיילים בשביליה הרבים האחרים של הארץ, מדי יום, בכל עונה, מדי שנה.

 

החברה להגנת הטבע מתחזקת ומעדכנת את התוואי של שביל ישראל כל העת, ומתאימה אותם לצרכים המשתנים ולשינויים בפני השטח והסביבה. השביל גם נבחר כאחד משבילי הטיולים היפים ביותר של "נשיונל ג'אוגרפיק". לאור זאת, לא מובנת כוונתו של משרד התיירות- האם הכוונה היא לסמן שביל חלופי? ולמה? הרי השביל הזה התחיל כבר. ואם הכוונה היא ליצור שבילים נוספים שיתפצלו משביל ישראל, כמו שביל הגולן או שביל סובב כנרת, הדבר פתוח, כתמיד, לדיון.

 

 

       
   

 

 

 מסמנים שבילים כבר למעלה משישים שנה 


כך או כך, משמחת העובדה כי ממשלת ישראל ומשרד התיירות לוקחים, לראשונה, על עצמם את נושא הטיילות בישראל, ואת קידומה.  אמנם, במשרד התיירות נמנעו, מטעמיהם הם, להזמין את החברה להגנת הטבע, המסמנת שבילים בישראל כבר למעלה משישים שנה, להיות חברה בוועדה שתחליט על עתיד השביל החדש, ולמרות זאת נשמח להיענות לקריאה הציבורית ולהציג את עמדתנו לגבי הטיילות והשבילים בישראל.


לתפיסתנו, שביל טיולים נועד כדי לנתב את המטיילים לאתרי טבע ונוף, אתרים בעלי ערך היסטורי, ארכיאולוגי ואתרי מורשת. טיילות היא אמצעי ראשון במעלה, ליצור חיבור בין אדם לטבע, לחזק את הזיקה לשמירת הטבע ולאהבת הארץ ולחנך לידיעת הארץ ולאהבתה. שבילי הטיול נותנים מענה גם לצרכים תיירותיים.

 

 

       

 

 

 בחירת תוואי שביל: צניעות והקשבה לטבע

 מספר שיקולים מנחים את התווייתו של שביל חדש, או עדכון שביל קיים: בטיחות הטיול, מניעת פגיעה בערכי טבע, נוף ומורשת, התבססות על תוואים ושבילים קיימים כמו דרכים קדומות ומשעולים קיימים, שמירה על האופי הטיילותי של השביל והעניין לאורכו ושמירה על שפה עיצובית אחידה וצנועה בסימון השביל, על גבי עצמים הקיימים כבר בשטח.
בחירת תוואי שביל, כמו גם הטיול בו, מחייבים צניעות והקשבה לטבע. חוויית הטיול היא, בין היתר, חווייה של ענווה, של פליאה מהטבע והכרה בעוצמתו, ביופיו, בתלות שלנו בו, ובאיזון  העדין שמאפיין את קיומנו המשותף.  לא פחות חשוב מכך, להאזין לאלו שכבר פסעו בשביל לפנינו.

 

בהקשר זה יפה להיזכר בדבריו של עזריה אלון ז"ל, ממקימי החברה להגנת הטבע: 
"זכור ושמור! חכם השביל מן ההולכים בו.... היזהר לך מקיצורים. סמוך על דורי דורות של שודדים ורועים, אנשים אשר אצה דרכם להם לא פחות מאשר דרכך אצה לך,  ובשעליהם כבשו את השביל דווקא כך...  "


משרד התיירות פתח נתיב, שביל לתכנון של מסלול תיירותי בישראל. יש  לקוות כי יוזמת משרד התיירות תיעשה תוך  שותפות אמת, כבוד לסביבה הטבעית והאנושית שבחובה עובר השביל, ומתוך הכרה ביופיו ובחוכמתו של שביל ישראל הקיים. אל לנו לשכוח, הוא תמיד חכם מההולכים בו.

 

בתמונות:

ועדת שבילי ישראל של החברה להגנת הטבע בעבודה. צילום: יואל נאור

שביל ישראל בכרמל. צילום: דב גרינבלט

מצלמים את שביל ישראל במצלמות google. צילום: מני צוברי

רוכבי אופניים על שביל ישראל. צילום: מירב שטרק

הר צפחות - הנקודה הדרומית ביותר של השביל. צילום: מירב שטרק. 

טקס חנוכת שביל ישראל עם נשיא המדינה עזר ויצמן, ח"כ יוסי שריד ואורי דביר.  

 

לעמוד שביל ישראל

 

                                                                         

 המאמר פורסם גם ב-ynet

 


 

כתבות נוספות שיעניינו אותך