חיפוש טיולים ומסלולים
בחר אזור
בחר סוג פעילות
חיפוש פעילות בטקסט חופשי
 

המחיר האמיתי של תכנון רכבת הנוסעים לאילת

26/05/2014

הוועדה לביקורת המדינה של הכנסת קיימה היום דיון בנושא כדאיות הפרויקט. במהלך הדיון הוזכר מספר פעמים דו"ח המומחים שנכתב  עבור החברה להגנת הטבע, במסגרתו בדקו מומחים חיצוניים מתחומים שונים את מטרות הפרויקט ומצאו כי הוא לא ישיג אף אחת ממטרותיו וכי הנזקים הסביבתיים – כלכליים – חברתיים שהוא יגרום, יהיו גבוהים בהרבה מהתועלות שלו. בסיכום הדיון ביקש כהן ממשרד מבקר המדינה לעקוב בעיין פקוחה אחרי הנושא הזה, לעבור על הדוחות ולראות האם יזמי התכנית מסתכלים על כל ההיבטים הקשורים להקמת הרכבת לאילת.

 

פרופ' ערן פייטלסון, מהאוניברסיטה העברית, אמר בדיון: "בישראל, החריגות בפיתוח מסילות ברזל מגיעות ל – 300 אחוז, כלומר הפרויקט עלול להגיע להיקף תקציבי גבוה בהרבה מהסכום ההתחלתי שהוקצה לו, שגם כך עומד על עשרות מיליארדי שקלים".

ח"כ דב חנין: "מדובר על חורבן של העיר אילת מכל בחינה שהיא, זו תהיה עיר שמאוד יהיה קשה לגור בה".

מורן מזור, רפרנט תחבורה ציבורית במשרד האוצר: "טרם נעשתה בקרה על הסכום של הפרויקט, 24.5 מיליארד שקל זה הסכום המעודכן שאנחנו מכירים, אבל זה לא עבר בקרה, זה רק על פי המצגות המוצגות לנו, חסרה בפרויקט תכולה שעלותה עשרות מיליארדי שקלים נוספים, ללא זה, חלק ממטרות הפרויקט לא יבוא לידי מימוש, כמו חיבור בין המסילה לאילת. כיום הפרויקט מגיע עד אזור שחורת, ולא עד העיר אילת. גם דברים נוספים לא נכנסו לתכולת הפרויקט ולאומדנים. כל אלה יכולים להגיע לתוספת של עשרות מיליארדי שקלים נוספים, כלומר אנחנו יכולים להגיע לפרויקט בעלות של כ – 50 מיליארד שקל. מיזם כזה צריך לבדוק היטב, כולל המטרות שלו." 

שי טחנאי, רכז שמירת הטבע של החברה להגנת הטבע באזור הדרום, אמר בדיון: "החברה להגנת הטבע פנתה למשרד התחבורה כבר בשנת 2012, בבקשה לקבל את החומרים שעליהם מתבססת החלטת הממשלה, לא קיבלנו את הנתונים, ולכן פנינו, בלית ברירה, לבת המשפט, שחייב את המשרד להעביר לנו את החומרים. קיבלנו מהם מאות עמודים ובכל זאת, לא מצאנו שם תשובות לשאלות שלנו. לא נעשו בדיקות, אני אומר שוב - לא נעשו בדיקות, שיענו בצורה טובה על ההגיונות להחלטת הממשלה על הקמת הרכבת, בכל הנושאים - הכלכליים, החברתיים והסביבתיים, הקשורים לרכבת, אותם העלינו בעבודת המומחים שנעשתה עבורנו".

לקריאת כל המידע בנושא

 כתבות מהעיתונות בנושא:

דה-מארקר

 26.5.14, האוצר: חסרים רכיבים בהקמת קו רכבת לאילת בהיקף של עשרות מיליארדי שקלים

 

 

YNET

26.5.14, רכבת לאילת תעלה למדינה 50 מיליארד שקל