חיפוש טיולים ומסלולים
בחר אזור
בחר סוג פעילות
חיפוש פעילות בטקסט חופשי
 

מצילים את הרי ירושלים – הצטרפו אלינו במאבק נגד הבנייה ההרסנית

10/11/2019

בימים אלו מקודמות תכניות בנייה בהרי ירושלים אשר נדחו בעבר על ידי מוסדות התכנון לאחר שעוררו התנגדות ציבורית עזה. תכניות אלו יובילו להחלשת העיר ולהרס הטבע, המערכת האקולוגית ונוף הטרסות והמבנים החקלאיים הקדומים הייחודי להרי ירושלים.  האיום הראשון כבר כאן - תכנית "רכס לבן" לבניית למעלה מ-5,000 יחידות דיור אושרה בוועדה המקומית ונמצאת בדיונים משפטיים. תוכנית זו גם גררה אחריה תכנית בשם "ההפרדה המפלסית בצומת אורה", שבאצטלה של ניסיון לפתור בעיות בצומת, מציעה כביש חדש, בעל ארבעה נתיבים, מצומת אורה עד סמוך לבית החולים הדסה עין כרם. תכנית זו נמצאת כעת בשלב ההתנגדויות. החברה להגנת הטבע קוראת למקבלי ההחלטות לעצור את התכניות ההרסניות, לפעול לחיזוק העיר פנימה ולשמור על השטחים הפתוחים בהרי ירושלים.

 

רוצים לעזור? לחצו כאן  לחתימה על העצומה והצטרפות למאבק

 

 

 

 

 

 

על מה מדובר?

 בשני העשורים האחרונים מוסדות תכנון שונים דנו בתכניות פיתוח שונות ממערב לירושלים, ובראשן תכנית "ספדי" שכללה בניית כ-20,000 יחידות דיור בהרי ירושלים. תכנית ספדי עוררה התנגדות עזה של ארגוני סביבה וחברה ושל הציבור הרחב, ונוהל כנגדה מאבק ארוך ועיקש שהובילה קואליציית הארגונים לשימור הרי ירושלים בהובלת החברה להגנת הטבע. המועצה הארצית לתכנון ובנייה בחנה את התכנית ואת ההתנגדויות לה, ובפברואר 2007 החליטה לבטלה לחלוטין.

שבע שנים לאחר ביטולה של תכנית ספדי, שבו ועלו תכניות לבנייה ממערב לירושלים: תכנית לבניית עיר חדשה – "בת הרים" באזור צור הדסה ותכנית לבניית שכונת ענק בהר חרת שנמצא בסמיכות למבשרת ציון.

בעקבות הקמת הברית לחיזוק ירושלים ושמירה על ההרים סביב לה בשנת 2015, ובשל לחץ ציבורי רב, בוטלו יוזמות אלו.

בימים אלו נעשה ניסיון לשוב ולהחיות את תכנית "ספדי" – הפעם במסגרת מספר תכניות בנייה נפרדות המקודמות בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה. מדובר בתכניות לבניית שכונות בלב השטח הפתוח והערכי שבהרי ירושלים: ברכס לבן, בהר חרת, במצפה נפתוח, במורדות אורה ובשלוחת הדסה (ראו מפת האיומים שבה פירוט התכניות ומספר יחידות הדיור המוערך בכל אחת). נוסף על כך, מקודמת תכנית לבניית כביש טבעת מערבי- בחלקו כביש חדש ובחלקו הרחבה ושדרוג של מערך הכבישים הקיימים. השלב הראשון של כביש זה נמצא בדיונים בימים אלה, ראו למעלה.  

ברור כי בנייה באחד מן האזורים המאוימים תוביל לקידום ובנייה של כביש הטבעת המערבי,   שיוביל לקידום ובניית שכונות נוספות בשאר האזורים המאוימים.

בנייה זו תביא לפיתוח מסיבי ממערב לעיר שיביא להיעלמותם של השטחים הפתוחים בהרי ירושלים וייצור למעשה עיר חדשה שתהווה תחרות בלתי אפשרית לעיר ירושלים ולשכונותיה הוותיקות המשוועות לחידוש עירוני.

 

 

 

 

מדוע אנו מתנגדים?

 

בהיבט הסביבתי – הבנייה בהרי ירושלים תגרום לפגיעה סביבתית חמורה ביותר:

  • השטחים הפתוחים שממערב לעיר הם נכס ציבורי ייחודי וחשוב מאין כמותו בשל ערכי הטבע, הנוף, התרבות והמורשת הגלומים בהם.
  • הבנייה תפגע בצורה אנושה במערכת אקולוגית עשירה ומגוונת, בעלת חשיבות עולמית, המהווה בית גידול למינים רבים של בעלי חיים – וביניהם הצבי הארץ ישראלי שמצוי בסכנת הכחדה עולמית, וכן לעצים וצמחיה ארץ ישראלית ייחודיים.
  • הבנייה תקטע את הרצף של המסדרון האקולוגי הקיים ותפרק אותו ל"כיסים" אקולוגיים מנותקים זה מזה, תייבש מעיינות ותפגע אנושות באקוויפר ההר.
  • בהרי ירושלים מצוי הריכוז הגדול ביותר, שאין שני לו, של מורשת חקלאית קדומה: טרסות ומבנים חקלאיים עוד מהתקופה הכנענית וימי בית ראשון. מדובר בנכס צאן ברזל לעיר ולתושביה. לא בכדי נכנס האזור לרשימה הטנטטיבית של אתרי מורשת של אונסק"ו.

בהיבט החברתי כלכלי – הבנייה ממערב לירושלים תוביל להחלשת העיר:

  • הבנייה החדשה ממערב לעיר תמשוך אליה אוכלוסייה חזקה מן השכונות הפנימיות של העיר, ותהווה תחרות בלתי אפשרית ומכת מוות ולשכונותיה הוותיקות המשוועות לחידוש עירוני.
  • משאבים רבים יופנו אל מחוץ לעיר, על חשבון תכניות פינוי בינוי, התחדשות עירונית, פיתוח תעסוקה ומלונאות, מימוש עתודות הקרקע, חידוש מרקמים ישנים וחיזוק מרכז העיר.
  • השימוש בקרקע "משלימה" בהרי ירושלים, לתמיכה במיזמי התחדשות עירונית בעיר, לא יעלה על הדעת. אם יש צורך ניתן לשפות את הקבלנים בכסף – לא בקרקע.
  • הבנייה המתוכננת תהיה יקרה ולא תסייע להורדת מחירי הדירות, לאור עלויות הפיתוח הגבוהות בשטחים שמחוץ לעיר.  
  • אתרי פנאי ונופש המשרתים את הציבור בעיר ובמטרופולין ייעלמו כליל ואיכות החיים תיפגע.
  • הגדלת שטח העיר אל מחוץ לגבולות הבנויים תפגע ביעילות התחבורה הציבורית.

  החלופה – חיזוק העיר פנימה

 

א.  "אין שטחים לבנייה" – אגדה אורבנית. בפברואר 2019 פורסם 'מאגר העתודות למגורים בירושלים לשנת 2040 והמלצות לאימוץ כלי מדיניות משלימים'. על פי הדוח, גודלו של המאגר המצטבר של עתודות למגורים עד 2040 נע בין 124,840 יחידות דיור פוטנציאליות ועד 78,655 יחידות דיור לאחר הפחתה בשל קשיי מימוש. זאת, לאחר שהוחסרו ממאגר העתודות אלפי יחידות דיור הנמצאות בשטחים פתוחים איכותיים: תכניות הבנייה ברכס לבן, מורדות אורה, שלוחת הדסה ומצפה נפתוח. כלומר: הפיתוח העירוני אינו מחייב בנייה באזורים אלו.

 

ב. בנייה בעיר פנימה והתחדשות עירונית מחזקות את העיר . כפי שמפורט בהרחבה בדוח העתודות, קיים סל של כלי מדיניות משלימים, לרבות הסרת חסמים ומימוש יחידות דיור מאושרות ותכנון מחודש של תכניות ישנות שלא יצאו לביצוע. על הרשויות לאמץ וליישם כלים אלו ונוספים על מנת לבנות עיר טובה אשר משרתת היטב את תושביה ושומרת על שטחים פתוחים איכותיים סביבה.  

 

ג. אנו קוראים לביטול כל יוזמות הפיתוח הכבישים בהרי ירושלים. בימים אלה החלה בניית הכניסה החדשה לירושלים - כביש 16, עד לבית החולים שערי צדק, ובנוסף כביש 1 הורחב ונבנה מחלפון גינות סחרוב. הכניסה לרכב הפרטי שודרגה משמעותית. כל השקעה נוספת בתחבורה, למעט ביצוע תכניות מאושרות, חייבת להיות מתועלת אך ורק לשיפור התחבורה הציבורית (תדירות, קישוריות, נוחות, תחרותיות ועוד) ולשאטלים. אין לנו הרים לכבישים מיותרים!

 

 תמונת מצב

 

בעוד תכנית "רכס לבן" נמצאת בערר על החלטת הוועדה המחוזית, הופקדה התכנית הראשית בכביש הטבעת המערבי - ההפרדה המפלסית בצומת אורה. לפרטי התכנית:

http://mavat.moin.gov.il/mavatps/forms/SV4.aspx?tid=4

 

החברה להגנת הטבע מתנגדת לתכניות הפיתוח ההרסני בהרי ירושלים ופועלת כדי להביא לדחייתן וביטולן!

לחצו כאן לקריאת התנגדות החברה להגנת הטבע לתכנית ההפרדה המפלסית.

 

 

 

 

זה הזמן להצטרף למאבק!

 

לחתימה על העצומה וקבלת עדכונים לגבי מצב המאבק לחצו כאן

לקריאה נוספת על תכנית "רכס לבן" לחצו כאן