חיפוש טיולים ומסלולים
בחר אזור
בחר סוג טיול
חיפוש טיול בטקסט חופשי
 

רכבת לירושלים

נחל יתלה. צילום: עמיר בלבן (הגדל)

מאמצע שנות התשעים התקיימו דיונים על החלופה הראויה לקו רכבת חדש לירושלים. ביוני 2001, הכריעו שר התחבורה וראש ממשלת ישראל על קידומן של שתי תכניות לחיבור מסילתי בין ירושלים לתל אביב – (1) לטווח הזמן הרחוק, קו מהיר וחדש לגמרי דרך נמל התעופה בן גוריון ומודיעין ובמנהרות מתחת להרי יהודה מצפון לכביש הראשי תל אביב ירושלים (הידוע כקו A1) ו(2) לטווח הזמן הקצר, שדרוג הקו הישן מהתקופה העותומאנית והמנדטורית מדרום לכביש הראשי.

בקיץ 2002 החלו העבודות לשדרוג הקו הישן העובר בלב שמורות טבע וגן לאומי, בקטע בין בית שמש לירושלים. עבודות אלו חשפו מחדלים חמורים של רכבת ישראל בכל הנוגע לתכנון, ביצוע וניהול הפרוייקט. החברה להגנת הטבע הייתה מעורבת באינטנסיביות במאמץ לשפר את תכניות השדרוג ולסייע לפקחי רשות הטבע והגנים להשתלט על דרכי הביצוע וניהול העבודה בפרויקט, לאור איבוד השליטה של הנהלת רכבת ישראל. הקו המשודרג נפתח לתנועה בין תל אביב לירושלים באפריל 2005. זאת, מבלי שהושלם השיקום הנדרש למפגעים הסביבתיים שנוצרו בשטח. 

ביקורת זו הגיעה לשיאה בפרסום דו"ח מבקר המדינה במאי 2005, שחשף את פרויקט השדרוג כפיאסקו כלכלי והנדסי חמור, בנוסף לפגיעה הקשה והמיותרת בסביבה. החברה להגנת הטבע ערה ומעורבת גם בתכנון הקו החדש העובר באחד האזורים הפתוחים והטבעיים הרגישים ביותר בישראל. במאמץ למנוע פגיעה מיותרת בשטח הפתוח פועלת החלה"ט בכל ערוץ אפשרי כדי להשפיע על המתרחש. בין פעולות אלו יש לציין:

  • השתתפות בדיונים בועדת הכנסת לביקורת המדינה על דו"ח המבקר ומסקנותיו לגבי השדרוג ועל מהלכי התכנון של הקו החדש.
  • מאבק משותף עם ארגוני סביבה נוספים ותושבי האזור נגד תכנית הרכבת לביצוע מנהרת גישה למנהרת הרכבת בלב הרי יהודה, שהוכתר בהצלחה עם פסילת התכנית על ידי המועצה הארצית לתכנון ובניה במרס 2005. 
  • הגשת תכנית חלופית למנהור מסילת הרכבת, שתמזער מאד את הנזק הסביבתי לעומת תכנית הרכבת – בשיתוף פעולה הדוק עם ארגוני סביבה נוספים ותושבי האזור ובעזרת יועצים מקצועיים. התכנית נדחתה ע"י הרכבת ויועציה ללא בדיקה מקצועית מעמיקה והמאבק על דיון רציני ומקצועי בה נמשך. 
  • פעילות לובי מאומצת מול משרד האוצר להבהרת המתרחש בתכנון ובביצוע הקו החדש ומשמעויותיו, ולמניעת הוצאת מכרזים ויציאה לביצוע ללא תכניות מפורטות ומאושרות עד תום. 
  • פעילות במערכת התכנון להבטחת דרישות סביבתיות מגבילות בתכניות הרכבת ובשיטות הביצוע לקו.

למרות שיפור מסוים בהתנהלות הרכבת ביחס לתכנון קו זה, גוברת התחושה כי גם כאן, לנוכח לחצים מצד גורמים שונים בהנהלת הרכבת ובמשרדי ממשלה הנוגעים לעניין, עלול לחזור הפיאסקו על עצמו. תחושה זו התחזקה לאחרונה (מאי 2006) לנוכח פרסומם של מכרזים לקבלנים לביצוע חלקו הבעייתי של הקו החדש, בין עמק איילון לירושלים, מבלי שהושלם ואושר התכנון המפורט לקו, לדרכי הגישה הבעייתיות לאתרי העבודה ולעבודות נוספות מחוץ לרצועת הרכבת, ומבלי שנמצא ואושר פתרון נדרש לכמות עצומה של עודפי עפר מכריית המנהרות המתוכננות בציר.

עוד בנושא