חיפוש טיולים ומסלולים
בחר אזור
בחר סוג פעילות
חיפוש פעילות בטקסט חופשי
 

עשבים חכמים

5/02/2014

לפני שאתם מכנים את העשבים שוטים, לפני שאתם דורכים עליהם בשאט נפש עם נעליים מלאות בוץ ומוציאים להם שם רע כדאי לכם להכיר... ממש מתחת לאף של כולנו צומחים להם עלים ירוקים, בריאים, טעימים ומזינים. ד"ר אורי מאיר-צ'יזיק יחשוף בפנינו את התופעה ויכיר לנו את הסרפד שצומח עכשיו, כולל מתכון.

תרבות הליקוט היא בעלת שורשים עתיקים. לפני שהתיישבו בני-האדם והפכו לחקלאים הם היו ציידים ולקטים שליקטו את מרבית מזונם: פירות, שורשים, אגוזים, ירקות ועלים ירוקים. ככל שהפכנו מיושבים יותר התמעט חלקו של הלקט במזוננו, וכיום רובנו אוכלים רק מזון שגודל במיוחד עבורנו. משלל הליקוטים נשארנו עם העשבים בחורף ועם הפירות בקיץ. לכל עשב השפעה משלו על המנה, עונת קטיף מתאימה משלו ואופן בישול מיוחד לו. הידע העצום של אבות אבותינו הלך והצטמצם והיום יש חוקרים ולקטים העוסקים בשימור כל פיסת מידע אפשרית לגבי הצמחים האכילים שגדלים להם בר.


הלוחש לעשבים
המומחה שלנו לליקוט צמחים הוא אורי מאיר-צ'יזיק. ד"ר להיסטוריה של הרפואה והתזונה, שף ומדריך סדנאות ליקוט, אוכל ובישול בשטח. אורי מעביר סדנאות ליקוט ברחבי הארץ, ומכיר למטיילים, דרך הטבע וסיפורים מעניינים, את הזרעים והצמחים שאפשר ללקט באותו אזור, בלי לפגוע בסביבה, בהתאם לעונת השנה.
 

 

יחסי ציבור לסרפד
הסרפד גדל בגינות, בצדי הדרכים ובשדות בלתי מטופחים. עונת הליקוט היא מתחילת החורף ועד תחילת הקיץ וניתן לאכול את עליו ופירותיו. המוניטין של הסרפד מפוקפק, עוד מימי ילדותינו, הוא צורב, לא נעים ודוקר אבל יתרונותיו הבריאותיים עולים על חסרונותיו, ועם עבודה נכונה ניתן להישמר מהצריבות. יש לקטוף את העלים בזהירות- עם כפפות או בעזרת שקית ניילון. הצריבה אינה מזיקה לגוף ואין לחשוש ממנה. אם נצרבתם אפשר להקל על הצריבה בעזרת סודה לשתייה מהולה במים. 

 

סרפד, צילום: אסף רונן

המלצה לטיול: ללקט עם המומחה ביום שבת ביער חורשים

צורב מבחוץ ובריא מבפנים
הסרפד הוא צמח מאכל חשוב, עשיר מאוד בוויטמינים ובמינרלים כמו סידן, ברזל ואשלגן. הוא מכיל כמות גדולה של כלורופיל ואכילתו מסייעת לטיהור הדם, לבריאות התאים ולחיזוק מערכת החיסון. בימי קדם ייחסו הרופאים לסרפד תכונות מרפאות רבות וזרעיו היו מרכיב נפוץ בתרופות ממקור צמחי. מרקחות מזרעי הסרפד שימשו, בין השאר, לריפוי של מחלות כמו אסטמה והפרעות במערכת העיכול ובדרכי השתן. לסובלים מדלקת מפרקים מומלץ להכות בענפי סרפד טריים על המפרקים, התגובה שיוצר החומר באזור מסייעת לליבוי הדלקת ומזרזת בכך את תהליך הריפוי. מומלץ לשתות תה סרפד בהריון, מעלים טריים או יבשים, לשיפור ספיגת הברזל, והוא נחשב למגביר ייצור חלב.

 

סיור עירוני בת"א בנושא ליקוט. צילום: נועה פלד

ים יבשה
את הסרפד אפשר לאכול חי וטרי, ניתן לקפל או למולל אותו בין האצבעות, כאשר אוחזים בחלק התחתון של העלה שאינו מכיל את החומר הצורב. הסרפד בריא מאוד גם לאחר בישול ורוב ערכו התזונתי נשאר. כדאי להכין ממנו ציר למרק, אז מי המרק קולטים גם הם את הוויטמינים והמינרלים והוא מעשיר את טעמו ואת ערכיו התזונתיים. כדי לנטרל את צריבת הסרפד ניתן לשפשף את העלים והגבעול או לחלוט אותם במים רותחים. אפשר גם לייבש אותם לפני השימוש.
 

לקטוף ולבחוש: מתכון בריא וטעים לקציצות סרפד אפויות

שימו לב ונהגו בחכמה! בטרם אוכלים או מבשלים את הסרפד חשוב מאוד לזהות אותו. אם אתם לא בטוחים אל תקטפו ותאכלו פן, חלילה, תתקלו בצמח רעיל.

מרכיבים
(לעשר קציצות קטנות או חמש גדולות)

צרור עלי סרפד
1 בצל קצוץ
כוס פירורי לחם מלא
2 ביצים
מלח/פלפל לפי הטעם

אופן ההכנה
1. מחממים תנור לטמפרטורה של 180 מעלות צלזיוס
2. חולטים את עלי הסרפד במים רותחים במשך 3 דקות. מסננים את המים ומקררים.
3. סוחטים את העלים
4. קוצצים את העלים ומערבבים עם שאר החומרים
5. מרטיבים את הידיים ויוצרים מהתערובת קציצות
6. מניחים את הקציצות על נייר אפייה ואופים בתנור: 20 דקות לקציצות הקטנות, ו- 35 לקטנות


לקריאה נוספת בתחום
:
"צמחי בר ראויים למאכל"/ אמוץ דפני, בהוצאת החברה להגנת הטבע
"צמחי בר למאכל"/ אורי מאיר-צ'יזיק, בהוצאת מפה