חיפוש טיולים ומסלולים

תל יודפת והר עצמון

כתיבת המסלול: רומי ליבנה

איך מגיעים
מכיוון דרום נוסעים על כביש 77 לכיוון מחלף המוביל, שם יורדים ימינה לכיוון חיפה, ומיד מגיעים לצומת יפתחאל. פונים ימינה לכיוון משגב, עוברים את כפר מנדא, מורשת וכאוכב אבו אל היג'א ובצומת יודפת פונים ימינה לכיוון היישוב יודפת. לאחר כ- 2 ק"מ פונים ימינה ליודפת, ולאחר 100 מטר ישנה דרך עפר מצד שמאל ואנו יורדים בה ונוסעים ישר אל עבר התל והחנייה.
לבאים מצפון נוסעים על כביש כרמיאל - משגב (784) דרומה, עוברים את צומת יובלים וצומת משגב לכיוון נצרת, ובצומת יודפת פונים שמאלה. לאחר כ- 2 ק"מ פונים ימינה ליודפת, ולאחר 100 מטר שמאלה לכיוון התל.

להגדלה, לחצו על המפה
הר עצמון, תל יודפת, סחלב
סחלב מצויר בהר עצמון. צילום: תמר פז. להגדלה, לחצו על התמונה
הר עצמון, בקעת בית נטופה
מבט מהר עצמון לבקעת בית נטופה. צילום: אמיר פלג. להגדלה, לחצו על התמונה

סיפור דרך
הפריחה נמצאת עכשיו בשיאה ומי שרוצה לחוות אותה מוזמן לתל יודפת והר עצמון, למרבדי העיריות, מקבצי הכלניות ולברי המזל גם סחלבים יפהפיים! ניתן לעשות את המסלול בשתי דרכים מעגליות לפי הצורך והיכולת:
תל יודפת מעגלי: תל קדום ומיוחד, הטומן בחובו את סיפורו של מרד היהודים ברומאים. חונים את הרכב בחניון ועולים אל התל בסימון שבילים שחור. הסימון מעגלי ומקיף את כל התל עד החזרה לחניה. על התל ניתן לראות בורות מים, מערות מרשימות ואף שרידים לבית בד. בנוסף, התל כולו מכוסה בשדה עיריות מרהיב אשר בסתיו הופך לשדה חצבים מרשים.

תל יודפת להר עצמון מעגלי: מתחילים את המסלול עם הסימון השחור של התל והולכים לאורכו עד לחלקו הדרומי של התל, במפגש סימון כחול ושחור. עולים על הסימון הכחול שיורד מהתל בירידה תלולה דרומה אל הנחל. חוצים את הערוץ, עוברים בשני מעברי בקר ומתחילים לעלות עם הסימון לאורך נחל יודפת היבש. השביל מוצל בחורש ים תיכוני צפוף ועולה במתינות לכיוון ההר. כעבור קילומטר מגיעים לדרך ג'יפים. הסימון הכחול ממשיך מערבה ואנו פונים איתו ימינה והולכים כ-200 מטר עד לצומת דרכים. פונים שמאלה לכיוון ההר עם הסימון הכחול ומגיעים לפיצול דרכים נוסף. כאן פונה הסימון מהדרך הרחבה ונכנס לחורש ואנו עולים איתו שמאלה אל עבר הר עצמון. העלייה תלולה ומאתגרת במקצת, אבל נגמרת מהר וניתן למצוא לאורכה סחלבים מיוחדים כמו סחלב הגליל וסחלב פרפרני. בתום העלייה מגיעים לאחו קטן וירוק המזמין תנומה קלה אחרי העלייה הקשה. מכאן חוזרים לסימון הכחול המתפתל שמאלה ומקיף את פסגת ההר ממזרח, אז נפרס בפנינו נוף עוצר נשימה של בקעת בית נטופה והר תורען. הסימון יורד במהרה דרומה מההר ואנו יורדים איתו אל דרך עפר רחבה ופונים עם הסימון ימינה. יש ללכת בדרך זו ולעקוב אחר הסימון עד לצומת השנייה.

כאן אנו עוזבים את הסימון הממשיך שמאלה אל עבר הכפר כאוכב אבו אל היג'א, ופונים ימינה בדרך לא מסומנת. כעבור קילומטר וקצת מגיעים שוב למפגש עם הכחול רק שהפעם אנו פונים איתו שמאלה חזרה לכיוון התל. צועדים מקטע קצר עד למפגש עם דרך העפר שבה הלכנו קודם ופונים בה שמאלה לכיוון היישוב יודפת. יש ללכת בדרך העפר הלא מסומנת ישר כל הזמן בין השדות ומעברי הבקר, עד למפגש עם דרך עפר בסימון אדום. פונים בה ימינה לכיוון מזרח וחזרה לתל. אחרי חצי קילומטר בערך מגיעים לחנייה.

דרגת הקושי אינה מצביעה על רמת הבטיחות

לינה והדרכה באזור: בי"ס שדה אלון תבור

* * *
המלצת החברה להגנת הטבע (ע"ר) נוגעת לערכי הטבע והנוף במסלולים המומלצים בלבד, ואין בה כדי להטיל עליה אחריות לכל פגיעה ו/או נזק ו/או אובדן שעלולים להגרם למטיילים ו/או לרכושם במהלך הטיול ו/או בקשר אליו, והיא אינה פוטרת את המטיילים מהחובה למלא אחר הוראות כל דין בקשר לטיול במסלולים המומלצים ולנקוט בכל אמצעי הזהירות הדרושים לפני הטיול ובמהלכו