חיפוש טיולים ומסלולים

סוג פעילות: טיולי משפחות
מתאים לגיל: 5+
אזור: דרום->ערבה

בין מושב עידן למושב עין יהב משתרעת שמורת שיזף, שמטרתה לשמר את נוף הערבה והמערכות האקולוגיות שהיו כאן טרם ההתיישבות באזור. בשמורה ניתן לפגוש במגוון רחב של צומח מדברי האופייני לאזור, בעלי חיים ומרחבים לא מופָרים. ניתן לטייל בשמורה באופן רגלי וברכב על השבילים המיועדים לכך בלבד..

איך מגיעים:

ביציאה מהביס"ש פונים שמאלה לכיוון מושב חצבה, לפני הכניסה למושב פונים ימינה בשלט "לשמורת נחל שיזף", ממשיכים עד צומת T ובה פונים ימינה ממשיכים בכביש שמתעקל ימינה ונכנסים אל תוך השמורה. אחרי הכניסה לשמורה נוסעים ישר עד לראש המצפור (בראשו מאגר סגור גדול) ושם מחנים את הרכב.

סיפור דרך:

יורדים בוואדי המלא בצומח עד לדרך העפר ואיתה חוזרים לראש המצפור, היכן שהשארנו את הרכב.
אפשרות נוספת הינה לפנות שמאלה (סימון כחול, עם שילוט לכיוון מושב עין יהב) לפני העלייה למצפור, נוסעים כ-4 ק"מ בדרך עפר עבירה לכל רכב, עד שמגיעים לקידוח מים ולידו קני סוף רבים (השני שתראו על הדרך), ובו סימון כחול לשני הצדדים. פנו שמאלה, לכיוון קני הסוף, וצאו לטיול בנחל המרשים (טיול הלוך ושוב).

הזנבנים בשמורת שיזף:
במהלך ארבעת העשורים האחרונים מתקיים בשמורת שיזף מחקר על ציפור בשם זנבן - ציפור שיר החיה במערכת חברתית מורכבת.
מחקר הזנבנים תרם מידע רב על העופות החיים בערבה, על העופות הנודדים באזור ועל השינויים שחלו בעולם העופות בעקבות הפיתוח החקלאי שנעשה ליד שמורות הטבע שבהן נערך המחקר.
התצפית בזנבנים היא חוויה בלתי שגרתית. ניתן לצפות מקרוב בהתנהגותם המיוחדת - חיזור, ריקודים חברתיים, חיפוש מזון, רחצה, אכילה ושתייה, הכנותיהם ללינה וההשכמה. בעונת הקינון ניתן לצפות מקרוב בקנים ובגוזלים שבהם.
הזנבנים התרגלו לנוכחות בני אדם (בזכרות החוקרים שהרגילו אותם לכך) ולכן הם אינם מפחדים ממטיילים בשמורה ואף מתקרבים אליהם – סביר להניח כי בשעה שתטיילו בשמורה יתקרבו אליכם קבוצות של זנבנים. שימו לב- למרות שציפורים אלו מתקרבות בקלות ובשמחה לבני האדם, הנכם
מתבקשים לא להאכיל אותם.

דרגת הקושי אינה מצביעה על רמת הבטיחות

לינה והדרכה באזור: בי"ס שדה עין גדי

שמורת שיזף

הזנבנים של שמורת שיזף

* * *
המלצת החברה להגנת הטבע (ע"ר) נוגעת לערכי הטבע והנוף במסלולים המומלצים בלבד, ואין בה כדי להטיל עליה אחריות לכל פגיעה ו/או נזק ו/או אובדן שעלולים להגרם למטיילים ו/או לרכושם במהלך הטיול ו/או בקשר אליו, והיא אינה פוטרת את המטיילים מהחובה למלא אחר הוראות כל דין בקשר לטיול במסלולים המומלצים ולנקוט בכל אמצעי הזהירות הדרושים לפני הטיול ובמהלכו.