חיפוש טיולים ומסלולים

מתאים לגיל: לכל הגילאים
אזור: ירושלים->שפלה

8/4/2019

לירושלמים אין ים. כדי להגיע לחוף הם צריכים לנסוע לפחות עד תל אביב וזה כמעט חו"ל. כפיצוי על כך ירושלים מוקפת במעיינות קסומים וקרירים. הרי ירושלים מנוקדים במעיינות אשר מתמלאים בזכות הגשמים בחורף גשום אפשר למצוא רבים מהם מלאים במים קרירים גם באמצע הקיץ. אז אם אתם מחפשים נקודת חן בטבע לבילוי משפחתי ואף לרחצה, עין לבן, הנמצא בסמוך לגן החיות התנכי, הוא בדיוק בשבילכם. במקום תמצאו 2 בריכות: אחת עמוקה (בעומק של כמטר וחצי) ומתאימה לשחיית מבוגרים והשנייה רדודה ומתאימה לקטנטנים. מסביב למעיין עצי תאנה ושקד אשר מצלים על האזור ויוצרים פינת מנוחה קרירה אל מול נוף מרהיב של הרי יהודה .

מידע ראשוני:

הדרכה באזור: בית ספר שדה עפרה
חניון יום: עין לבן

חשוב לדעת
ניתן להגיע ישירות אל עין לבן בהליכה קצרה מהרכב.

נקודות עניין במסלול
עין כמו במבה (עין סיף): מעיין בתוך מערה לצד עץ אורן גדול
עין עוד מלבדו: מעיין קטן בתוך צמחיה
עין איתמר: מעיין צלול וקריר עם נקבה שמגיעה עד הנביעה
עין לבן: שתי בריכות לשחיה ושכשוך, פינת מנוחה ופיקניק מול נוף משגע

לאן להגיע
נקודת התחלה:

בצומת אורה נפנה שמאלה לכביש 3877 שמקיף את אורה ועמינדב מדרום. ניסע עליו עד שנגיע לעיקול, וירידה מצד שמאל לשביל ג'יפים בסימון שחור.

נקודת סיום: עין לבן. בוייז:   עין לבן

בכניסה לירושלים פונים ימינה לציר הרצל. ברמזור השני פונים שמאלה ומיד ימינה עם השילוט לכביש בגין דרום. לאחר הירידה לכביש בגין דרום ממשיכים עם הכביש עד צומת גולומב (היציאה מהכביש). ברמזור הראשון, לאחר היציאה מכביש בגין, ממשיכים ישר, חולפים על פני קניון מלחה הנמצא מימין ופונים ימינה לכיוון גוש עציון (לרחוב יצחק מודעי). ממשיכים ישר, חוצים כיכר גדולה ופונים שמאלה לגן החיות התנכי (הפניה משולטת). חוצים את מגרש החניה של גן החיות התנכי ומממשיכים עם דרך עפר המסומנת בסימון שבילים כחול. נסיעה קצרה בשביל העפר תוביל אתכם לרחבת חנייה קטנה ממנה ישנה עלייה רגלית משולטת וקצרה, אל המעיין.

מבט על המסלול עין לבן, ילד על גדות המעין
סימון: שחור, כחול
מפת סימון שבילים: 8-9 יהודה וירושלים

סיפור דרך

מנקודת החנייה נרד אל שביל ג'יפים מסומן בשחור, ממנו פונים אחרי כ100 מטרים ימינה אל סימון כחול עד המעיין הראשון " עין כמו במבה" שנמצא בתוך מערה לצידו של עץ אורן גדול. נמשיך לרדת עם השביל הכחול בתוך צמחייה מדהימה. נגיע ל"עין א-דלבה", שם אפשר להכנס לנקבה, וממנו נמשיך עוד מעט ל"עין עוד מלבדו". נמשיך בכחול עד שנתחבר לשביל ישראל ונפנה בו ימינה לעין איתמר,    שם מחכה לנו מעיין צלול וקריר עם נקבה שמגיעה עד הנביעה. נחזור לפיצול הכחול עם שביל ישראל (יש אפשרות לוותר על עין איתמר ולפנות שמאלה כשמגיעים מהכחול לשביל ישראל) ונמשיך על שביל ישראל קצת יותר מ2 קילומטר עד הפנייה שמאלה במדרגות לעין לבן.

רוצים לדעת עוד?

מעיין שכבה: בהרי ירושלים מצויים מעיינות רבים, שתהליך הווצרותם העניק להם את השם מעיינות שכבה. מי הנגר העילי (גשמים) זורמים על פני הקרקע ומחלחלים בשכבה העליונה שנקראת אקוויפר. המים יחלחלו עד אשר ייתקלו בשכבה אטומה שנקראת אקוויקלוד ויזרמו כמי תהום במעמקי הקרקע. כתוצאה מפעילות טבעית (התחתרות נחלים, סדקים ושברים טקטונים) או מלאכותית (חציבת נקבה), ישתחררו מי התהום וינבעו כמעיין על פני השטח.

מקור השם 'עין לבן' מצוי בשם הרכס בו הוא נובע - רכס לבן, זאת בזכות סלע הקירטון הבהיר השולט בו.

נחל רפאים:   תוואי הרכבת היום עובר על דרך עתיקה, לאורך נחל רפאים, ואל נחל שורק. נחל רפאים נקרא על שם עם עתיק שמוזכר בתנ"ך וכנראה שכן באזור.

איך שומרים על הטבע באזור?

רכס לבן נמצא תחת איום מתמיד של בנייה לטובת הרחבה של ירושלים לכיון מערב. הסכנה היא שבתהליכי הפיתוח והבניה ייפגעו הנחלים והמעיינות וייזדהמו. בנוסף, כאשר יבנו על הרכס, יימנעו הבתים את חילחול הגשם באדמה. אם מי גשם לא יחלחלו באדמה, מי התהום יעלמו והרכס המדהים שופע המעיינות יתייבש לחלוטין וביניהם עין לבן.

החברה להגנת הטבע וארגונים ירוקים נוספים פועלים במטרה מרכזית למנוע את הבניה על הרכס ולמצוא פתרון חלופי לטובת הרחבת העיר ללא פגיעה בטבע מסביב (בניה חכמה בעיר, שיפוץ מבנים הרוסים ועוד)

https://www.teva.org.il/Save_lavan -קישור להרחבה בנושא תכנית עין לבן.

רוצים לדעת עוד?

איך שומרים על הטבע באזור?

https://www.teva.org.il/Save_lavan -קישור להרחבה בנושא תכנית עין לבן.

צילום: גיתית וייסבלום, עמיר בלבן

דרגת הקושי אינה מצביעה על רמת הבטיחות

* * *
המלצת החברה להגנת הטבע (ע"ר) נוגעת לערכי הטבע והנוף במסלולים המומלצים בלבד, כפי שהיא רואה אותם,  ואין בה כדי להטיל עליה אחריות לכל פגיעה ו/או נזק ו/או אובדן שעלולים להגרם למטיילים ו/או לרכושם במהלך הטיול ו/או בקשר אליו, והיא אינה פוטרת את המטיילים מהחובה למלא אחר הוראות כל דין בקשר לטיול במסלולים המומלצים ולנקוט בכל אמצעי הזהירות הדרושים לפני הטיול ובמהלכו.