חיפוש טיולים ומסלולים
בחר אזור
בחר סוג טיול
חיפוש טיול בטקסט חופשי

הישג במאבק לשימור העצים הוותיקים בשדרות ירושלים


תושבי יפו נאבקים על עתיד השדרה. צילום: גליה לימור שגיב

 

בשורות טובות לאוהבי העצים בעיר:
בישיבה שהתקיימה ב-3 באוקטובר אצל מהנדס העיר, מר עודד גבולי, חל ציון דרך משמעותי במאבק לשימור עצי הפיקוס הוותיקים בשדרות ירושלים ביפו. לאחר דיאלוג שנמשך כשלוש שנים, ואשר צבר תנופה בחצי השנה האחרונה, לקראת שלב התכנון המפורט של החלק ההיסטורי של שדרות ירושלים ביפו, הוצגו בישיבה, על-ידי נת"ע, תכניות מפורטות, המשמרות את כל השדרה ובמיוחד את 26 העצים הוותיקים שיועדו לכריתה בתכניות הקודמות. על פי התכניות, הוסת תוואי הרכבת, כך שמרחק מקצה רציף התחנות ועד העץ, יהיה 1.5 מטר לפחות. באזור זה, הרכבת תיסע במהירות מופחתת, שלא תעלה על 25 קמ"ש כדי לאפשר מרחב בטיחותי, מוצל ואיכותי להולכי הרגל.

 

בישיבה השתתפו יואב דוד אדריכל העיר, ראש מנהלת הרכבת הקלה בעיר חגי ירון, עירית רחמני מתכננת תחבורה של נת"ע, נציגי התושבים יוסי גרנובסקי ופיליפ ברנדייס, אנשי קהילת תל אביב-יפו והסביבה של החברה להגנת הטבע ואופיר פינס, ראש המכון לחקר השלטון המקומי באוניברסיטת תל אביב.

יש לציין, כי ללא מאבק תושבים מעורר השראה, שכלל תוכנית חלופית לשלוש התחנות לאורך שדרות ירושלים, שאותה הכין פיליפ ברנדייס, אדריכל ומתכנן ערים תושב יפו, וכן אירועים ציבוריים מגוונים, וללא לחץ מצד החברה להגנת הטבע ואנשי תקשורת שהתגייסו לנושא, היתה כנראה נת"ע ממשיכה בתכנון המקורי שלה, ולפיו יכרתו 26 עצי פיקוס ותיקים, שנותנים הרבה צל, חמצן ואיכות חיים לשדרה ההיסטורית.

 

גליה חנוך רועה, מנהלת קהילת תל אביב-יפו והסביבה בחברה להגנת הטבע: "המהלך מהווה שינוי מבורך בתפישה של הליך שיתוף הציבור. וזו הפעם הראשונה, במסגרת הליך זה, שנערך שיח רציני סביב תכניות חלופיות שהוצגו על ידי התושבים, ונציגי ציבור בעלי ידע מקצועי שותפו בתכנון עצמו, במהלך שלבי התכנון. אנו מברכים את נת"ע, את מהנדס העיר ואת נציגי העירייה, על הפתיחות הרבה שגילו ועל שיתוף הפעולה הפורה, שהביא לתכנון המשלב את הרכבת הקלה במרחב הציבורי ובשדרה הירוקה וההיסטורית באופן המיטבי ביותר".

 

עוד על המאבק, בשלביו המוקדמים