חיפוש טיולים ומסלולים
בחר אזור
בחר סוג פעילות
חיפוש פעילות בטקסט חופשי

מגינים על מפרץ אילת מפני אמוניה

6/01/2020

 

 חברת "חיפה כימיקלים" מבקשת לקדם ייבוא אמוניה לישראל דרך מפרץ אילת. מדובר בסכנה ברורה ומיידית לשוניות האלמוגים הייחודיות לישראל ולעולם כולו. בחוות דעת אקולוגית של רשות הטבע והגנים נכתב: "למפרץ אילת נשקפת סכנה ממשית כתוצאה משינוע האמוניה לנמל אילת. זאת כנובע מתהליכים כימיים שונים אשר עשויים להשפיע על המערכת האקולוגית הייחודית של מפרץ אילת, ואף להביא לפגיעה כרונית במקרה של תקלה".

 אסור לתת לזה לקרות! בידי השר להגנת הסביבה הסמכות לאשר או למנוע את ייבוא האמוניה דרך מפרץ אילת, אנחנו קוראים לו לעצור את המהלך!


הוא יפהפה, אקזוטי, מלא חיים ובעל חשיבות עליונה - מפרץ אילת. אחד הדברים שמזכים אותו במעמד הבלתי מעורער הזה הוא משאב טבע הלאומי והעולמי -שונית האלמוגים העשירה והמיוחדת בעולם.


מה הופך את השונית באילת לכל כך מיוחדת?

 

  • היא השונית הצפונית ביותר בעולם
  • העושר ומגוון המינים בה גבוה במיוחד, מה שהופך את המערכת האקולוגית בה לייחודית
  • ההתחממות הגלובלית יוצרת תופעה של "הלבנת שוניות" בעולם, תופעה שעלולה לגרום להכחדתן. השונית במפרץ אילת מגלה עמידות לתופעה ויתכן שהאלמוגים שלנו ישמשו בעתיד כגרעין הפצה לשוניות רחוקות שעוברות תמותה מסיבית.

למה רוצים להעביר אמוניה דרך מפרץ אילת?

 

האמוניה עושה את דרכה למישור רותם באזור דימונה, לצורך שימוש בתעשייה. בהיעדר מפעלים לייצור אמוניה בישראל, האמוניה מיובאת לארץ מטורקיה וממצרים, דרך נמל חיפה ונמל אשדוד ומשם היא משונעת למישור רותם. ממשלת ישראל רוצה לייצר ערוץ הפצה נוסף לייבוא האמוניה דרך נמל אילת, ומשם לשנע אותה במשאיות למישור רותם. בעתיד מתוכנן לקום מפעל לייצור מקומי של אמוניה במישור רותם עצמו.

מפרץ אילת. צילום: דב גרינבלט

למה אסור לתת לזה לקרות?

לצערנו, ישראל כבר ידעה אסונות אקולוגיים של דליפת חומרים מסוכנים שפגעו אנושות בטבע ובסביבה: ב-2014 זה קרה באסון עברונה, וב-2017 באסון נחל אשלים. גם במקרה הזה, האמוניה עלולה לדלוף מהמיכלים אל ים סוף והשוניות, ולפגוע אנושות באלמוגים, בדגים ובשאר היצורים הימיים החיים בה.

איך תפגע האמוניה בשונית במקרה של דליפה?

 

 

בחוות דעת אקולוגית שהוגשה על ידי מדעני רשות הטבע והגנים למשרד להגנת הסביבה, נכתב בין היתר:

  • לפי הידוע לנו למפרץ אילת נשקפת סכנה ממשית כתוצאה משינוע האמוניה לנמל אילת, תהליכים כימיים שונים עשויים להשפיע על המערכת האקולוגית הייחודית של מפרץ אילת ואף להביא לפגיעה כרונית במקרה של תקלה.
  • שפיכת אמוניה נוזלית לים תיצור "שלולית רותחת" של אמוניה, שחלק ממנה תתאדה ליצירת ענן רעיל קטלני לאדם, וחלק יתמוסס במים וישנה את ההרכב הכימי שלהם.
  • האמוניה עלולה לחדור לגוף הדג ולפגוע בו
  • אלמוגי האבן ויצורים נוספים ייפגעו כתוצאה של עלייה בטמפרטורת המים
  • כתוצאה מעודף חנקן, יתפתחו אצות שעלולות לפגוע בשונית האלמוגים וביצורים החיים בה
  • במסגרת בחינת החלופות שערך המשרד להגנת הסביבה, יש התייחסות מצומצמת בלבד להיבטים האקולוגיים והסביבתיים האלה, כמו גם להיבטים של חיבור בין נמל אילת למרחב היבשתי שלה.

עוד לא מאוחר וצריך לפעול: ממשלת ישראל כבר החליטה בעבר להוציא את כלובי הדגים ממפרץ אילת על בסיס עיקרון הזהירות המונעת, ובכך הובילה להתאוששות השונית. על בסיס אותו עיקרון, אנחנו קוראים לממשלה להמשיך ולפעול כך גם במקרה של ייבוא האמוניה. 

 

 

  מכתב החברה להגנת הטבע לשר להגנת הסביבה זאב אלקין
  חוות דעת אקולוגית של רשות הטבע והגנים