חיפוש טיולים ומסלולים
בחר אזור
בחר סוג פעילות
חיפוש פעילות בטקסט חופשי

עדכון מזירת התכנון יוני 2019

16/06/2019


1. תכנית מתאר ארצית למעגנות, תמ"א 13/ב/3
משרד האוצר גיבש בחודשים האחרונים תכנית מתאר ארצית למעגנות (מרינות) לחופי הים התיכון, במטרה לתת מענה לצפי הביקוש של ענפי השיט והחינוך והספורט הימי בישראל עד 2040. מדובר על תכנית להוספת אלפי מקומות עגינה ליאכטות באמצעות הרחבת מרינות קיימות ובנוסף הקמת 5 מרינות חדשות. הקמת מרינה חדשה כרוכה בתפיסת כ-1,000 מטר (לפחות) של רצועת חוף והפיכתו לבטון, כך שלא תוכל לשמש יותר לרחצה וכלי שיט ממונעים ייכנסו וייצאו ממנה על כל המשתמע מכך. בנוסף, מבנים ימיים יגרמו לשינויים בחופים סמוכים, יפגעו בהסעת החול ולכן עלולים לכרסם בחופים הסמוכים ולפגוע גם בהם כמשאב טבע, לעתים במרחק ניכר מתחום המבנה הימי עצמו.
שניים מהמיקומים המוצעים להקמת מעגנות חדשות הם חופי חדרה ונתניה. החברה להגנת הטבע, ככלל מתנגדת להקמת מרינות חדשות, והנימוק המרכזי הוא שכבר היום שטח חוף פתוח הזמין לציבור הוא מצומצם ביותר, ותפישת חופים על ידי מבנים גדולים מבטון תפגע קשות בזמינות חוף פתוח לרווחת הציבור.
עמדתה של קואליציית הארגונים הירוקים, שחברה לצורך העניין, היא שניתן להרחיב את הפעילות של ענף הספורט הימי והחינוך הימי על ידי הרחבת מעגנים קיימים, ובכל מקרה יש לבחון את ההשלכות של מרינות חדשות על הסעת החול, על החופים חוליים כדוגמת אלה שבחדרה ובנתניה ועל בתי הגידול העשירים של החוף הסלעי באזור. בחדרה, למשל, מוצע מיקום בחוף הצפוני הפתוח להקמת מרינה חדשה בת 700-1000 מקומות עגינה, שתפרש על פני כ-1 ק"מ אורך של חוף. בחלקה המערבי של חדרה צפויה תוספת של עשרות אלפי תושבים אשר תחייב יותר נגישות לחוף ויותר הנגשה של המשאב הטבעי. מי שחופי חדרה יקרים לו, מוזמן לסייע בהסברה ובמאבק נגד הקמת המרינה. ב-25.6 בערב יתקיים בקהילה מפגש פעילים לקדם פעולה נגד הקמת המרינה בחדרה, ובינתיים מוזמנים לחתום על העצומה כנגד הקמת מרינות חדשות בחופי חדרה.

 

 

2. החלטת הוועדה לתשתיות לאומיות (הות"ל) לאשר הקמת שדה תעופה בחדרה
ב20.5 התקיים בוועדה לתשתיות לאומיות דיון חוזר בהחלטת הוועדה לאשר את חלופת הקמת שדה התעופה בסמוך לחדרה (הדיון הקודם התקיים ב30.7.18). במהלך הדיון הצגנו את עמדתנו כי חלופת ה-0 לשדה לא נבחנה ברצינות על ידי הוועדה, וכי על הוועדה לבדוק לעומק את החלופה המוצעת על ידנו – לפצל את השימושים הקיימים כיום בשד"ת הרצליה, בין שדות תעופה קיימים ולהימנע מהקמת שדה תעופה חדש.
לחיזוק עמדתנו הצגנו דו"ח מפורט שנכתב לבקשתנו על ידי עו"ד אבנר (נרי) ירקוני. לצערנו, הוועדה לא קיבלה את טענותינו, כמו גם אף אחת מהטענות שהוצגו על ידי עיריית חדרה, מועצה אזורית עמק חפר ומועצה אזורית מנשה. הוועדה החליטה להשאיר את החלטתה על כנה, ולאשר בשנית את חלופת הקמת שדה התעופה בחדרה. חשוב לציין כי נוצרה קואליציה רחבה כלל אזורית, הכוללת ארגונים סביבתיים, רשויות, המשרד להגנת הסביבה, רשות הטבע והגנים ועוד המתנגד להקמת השדה במיקום אותו קבעה הוועדה. בימים אלו נבחנות האפשרויות להמשך המאבק לביטול ההחלטה, שמשמעותה פגיעה אנושה בשטחים פתוחים ערכיים המהווים מסדרון אקולוגי חשוב במרחב, ומשמשים כל העת את תושבי חדרה והסביבה לפעילות פנאי ונופש.


3. סיור טבע עירוני עם אגף ההנדסה של עיריית חדרה
בראשית חודש מרץ ערכנו סיור מקצועי לעובדי אגף ההנדסה של עיריית חדרה, בראשות מהנדס העיר, נדב הדר ואדריכלית העיר, ליטל שלף-דורי, במטרה להעמיק את ההיכרות של אנשי המקצוע בעירייה, שעוסקים בתכנון ובנייה בשגרה, עם אתרי הטבע הייחודיים העוטפים את העיר חדרה ולהדגיש את חשיבות השמירה עליהם למען התושבים. המשתתפים התפעלו מהמגוון הרב של הצומח (והחי) שנמצא במרחק נגיעה עבור תושבי העיר חדרה – טבע על סף ביתך.
במהלך הסיור, דיברנו על המגוון הביולוגי וחשיבותו, על חשיבות הקישוריות שבין אתרי הטבע של חדרה, על הצורך בהנגשת הטבע לציבור הרחב (בצורה מושכלת וזהירה) וכן שמענו ממהנדס העיר ואדריכלית העיר על מחויבותם הכנה לשמירה על הטבע שמסביב לחדרה, ועל הבנתם את האתגרים העומדים בפניהם של פיתוח מושכל וזהיר, והבנתם את הפוטנציאל התיירותי-חברתי הטמון בטבע עירוני בכלל ובחדרה בפרט.