חיפוש טיולים ומסלולים
בחר אזור
בחר סוג פעילות
חיפוש פעילות בטקסט חופשי

חדשות התכנון - ספטמבר 2018

רידינג ושדה דב. צילום: מתן נחום

 

שדרות ירושלים ביפו:

 

המאבק להצלת העצים בשדרות ירושלים ביפו ממשיך בשיא הכוח.
לאחר פגישה מוצלחת בין נציגי קהילת תל אביב-יפו ותושבים לבין נציגי נת"ע, מהנדס העיר עודד גבולי, אדריכל העיר יואב דוד, וראש מנהלת הרכבת הקלה בעירייה, חגי ירון, שהתקיימה ביוני 2018, נקבעה פגישה נוספת לאחרי החגים. אל הפגישה מוזמנים הפעם גם נציגי התושבים ומנהלי התכנון. בישיבה יציגו מתכנני הרכבת הקלה את השינויים שהוכנסו בתכנית בעקבות הצגת התכנית החלופית, שאותה הכין אדריכל פיליפ ברנדייס מטעמם של תושבי יפו.
התכנית של ברנדייס מאפשרת הצלה של 26 עצי פיקוס גדולים ועתיקים לאורך השדרה ההיסטורית, שבתוכנית הנוכחית של נת"ע הם אמורים להיכרת. העצים המוצעים להצלה נמצאים בשלוש תחנות מתוכננות: תחנת סלמה, תחנת בן צבי ותחנת ארליך (על שם הרחובות בצמתים הקרובים לתחנות). על פי התכנית החלופית של ברנדייס, הזזה של כל תחנה מספר מטרים צפונה או דרומה (בהתאם לכל תחנה) תציל את העצים הוותיקים. הרעיון שעומד מאחורי ההצעה ומאחורי כל המאבק הוא שיש להתייחס אל העצים הקיימים כאל תשתית עירונית לכל דבר. עקרון זה מקבל משנה תוקף בשל אילוצים בשדרה, שיש בה ריבוי תשתיות תת קרקעיות והעצים שישתלו בעתיד לאורך הציר לא יוכלו להגיע לגודל העצים הקיים היום מכיוון שלא יהיה להם מספיק מקום לגידול שורשים בתת הקרקע בגלל העומס התשתיתי. 
 
שדה דב - סילוק שדה דב ובניית שכונת מגורים ופארק חופי נגיש לציבור:

קהילת תל אביב-יפו והסביבה מברכת את הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה של מחוז תל אביב, שהעבירה את תכנית רובע שדה דב. התכנית המוצעת מציעה שכונת מגורים עם 16,000 יחידות דיור, מתוכן כ-7,000 יחידות דיור שעונות להגדרה של דיור בר השגה. (600 דירות לבית גיל הזהב, 3,700 בשיווק ייעודי בשיטות שונות כגון מחיר למשתכן, 2,100 שכר דירה מופחת ועוד 560 דירות בדיור ציבורי). כמו כן, התכנית מייעדת שטחים גדולים למסחר: 470,000 מ"ר ועוד 1,500-2,000 חדרים למלונאות. 

התכנית גם תאפשר את הרחבת הפארק החופי לרווחת התושבים והנגשת שטח טבע, שחסום כיום על ידי שדה התעופה. הפארק החופי העתידי ברובע שדה דב יתחבר לפארק הטבע העירוני ברכס הכורכר, שכבר אושר כחלק מתכנית 3700 שמצפון לרובע שדה דב.

שדה התעופה על שם דב הוז פעל ללא הסדר מאז ימי המנדט הבריטי על ידי חיל האוויר. לאחר הודעת צה"ל כי הם מפסיקים את השימוש בשדה התעופה שנבנה על קו החוף הוחלט על ידי ממשלת ישראל לבטל גם את התעופה האזרחית שנוספה בשדה התעופה במרוצת השנים. הטיסות שהגיעו ויצאו משדה דב יעברו לנתב"ג, שם כבר החלה התאמת התשתית לתוספת המטוסים משדה דב.