חיפוש טיולים ומסלולים
בחר אזור
בחר סוג פעילות
חיפוש פעילות בטקסט חופשי

תוכניות הבניה ברצועת הנופש

במליאת הוועדה המחוזית שהתקיימה ב-23.3 אושרו תכניות רצועת הנופש, המוסיפות כ-6,700 יח"ד לרמת השרון, ומפתחות פארק מטרופוליני.

התכניות, צמודות דופן לשכונת נווה גן ברמה"ש, ולשכונות צהלה, המשתלה ונווה שרת בתל אביב, משתרעות על שטח של אלפי דונמים מדרום לכביש 5, בין כביש 4 לנתיבי איילון, ומגדירות פארק מטרופוליני רחב ידיים בשטח כולל של מעל 700 דונם.

 

התכניות, שאושרו לאחר שנים של עבודה, מגדירות שורת מבננים (מתחמי בינוי) לאורך קו הגבול עם נווה גן והשכונות התל אביביות, הכוללים שטחי מגורים, מסחר, תעסוקה ומבני ציבור בבנייה לגובה של 8, ו-15-21 קומות. בנוסף, התכניות כוללות כביש ראשי חדש, "ציר הנופש" המקביל לכביש 5, שיחובר לכביש 4 או לנתיבי איילון, בהתאם לשלביות בפיתוח השכונות.

 

ישנה ביקורת רבה על התכניות, שהגיעו לדיון כשהן לא מוכנות לגמרי, מה שגרם לדיון מרתוני של כ-6 שעות עד לאישורה. עיקר הביקורת מופנה לכך שמדובר במתחמים "פרבריים" המנותקים אחד מהשני ומהשכונות בהם גובלים בת"א ורמה"ש – וברובם לא כוללים עירוב שימושים "עירוני" דיו, גודש נוסף על צמתים מרכזיים כמו "צומת הפיל" והכפר הירוק, שייתוספו אליהם כלי רכב רבים בשעות העומס, ריחוק ממוקדי תח"צ ועוד.

יחד עם זאת, הפארק המטרופוליני, הכולל שבילי אופניים, מתקני ספורט ופנאי יהווה ריאה ירוקה משמעותית וישרת את תושבי ת"א, רמה"ש, הרצליה ופתח תקווה בסביבתו הקרובה. אצטדיון הכדורגל העירוני של רמה"ש, שעתיד היה להיבנות בשטח הפארק, הועבר לתכנית אחרת בעקבות הנחיות המגבילות בנייה לגובה באזור.

 

ההישג הגדול של החברה להגנת הטבע הוא שלאחר עבודה של כמה שנים מול אנשי מקצוע ונבחרי ציבור, הוטמעו אתרי הטבע, הנוף והמורשת החשובים בשטחי התכנית בתוך הפארק העירוני. דו"ח שפירסמנו ב-2010  סקר את האתרים השונים בשטחי התכנית וסימן אותם על מפה. כלל האתרים ברמות הערכיות הגבוהות הוטמעו במסמכי התכנית, תוך דגשים לפיתוח אקסטנסיבי (ללא בינוי, גינון וכיוצ"ב) סביבם, והבטחת שימורם לדורות הבאים. דגש מיוחד הושם על שימור ערוץ נחל פרדסים, והסדרת שבילי הליכה ומעברים סביבו. בהצעת ההחלטה שעברה במליאת הוועדה הוזכרה החלה"ט מספר פעמים, ושובחה על תרומתה לעבודה שנעשתה על תכניות אלו.