חיפוש טיולים ומסלולים
בחר אזור
בחר סוג פעילות
חיפוש פעילות בטקסט חופשי

שנות ה-90

  

1990-1999

 


24 התחנה לחקר ציפורים בירושלים - אתר טבע עירוני ראשון 1994

 

 

ילדים בתחנה לחקר ציפורי ירושלים בתחילת שנות ה-2000. צילום: עמיר בלבן

 


לשטחים הטבעיים בעיר מייחסים יתרונות רבים, ובהם תרומה לאיכות החיים העירונית, מיתון תופעות אקלימיות ומפגעים סביבתיים אחרים, תרומה לפעילות איכותית בשעות הפנאי. אולם שטחים אלו נמצאים בסכנה מתמדת בשל מגמות הפיתוח והבנייה.

החברה להגנת הטבע פועלת להגברת המודעות לחשיבות הטבע העירוני ולשמירתו. ב-1994 הקימה החברה את אתר הטבע העירוני הראשון שלה: התחנה לחקר ציפורים בירושלים. שטחה כ-5 דונם והוא כולל מגוון בתי גידול המהווים מוקד משיכה לאלפי ציפורים. התחנה משלבת מחקר ומעקב אחר ציפורים נודדות ויציבות, לצד מפגש לימודי חווייתי בין החוקרים לתלמידים.

בסוף שנות ה-90 החלה החברה יחד עם תושבים מקומיים לפעול להצלת עמק הצבאים, עד לפתיחתו כאתר טבע עירוני ב-2015, בחסות עיריית ירושלים.

באמצעות 6 קהילות עירוניות של החברה להגנת הטבע בירושלים, תל אביב, חיפה, באר שבע, מודיעין וחדרה, עוסקת החברה עד היום בפעילות קהילתית וחינוכית ענפה בטבע העירוני. ב-2008 הוקמה בחברה יחידת סקרי הטבע העירוני , המספקת תשתית של ידע מקצועי על אתרי הטבע בעיר לגורמי התכנון, ומסייעת להם לקבל החלטות ולתכנן את השטחים הטבעיים בעיר לרווחת התושבים. 
 
25 שמירה על נחל חווארים (1994)


26. מניעת פרויקט תיירות באגם החולה (1994)

 

27. מניעת הקמת תחנת קול אמריקה בערבה (1994)

 

 

28 ייסוד שביל ישראל 1995

 

חנוכת שביל ישראל עם נשיא המדינה עזר ויצמן, ח"כ יוסי שריד ואורי דביר

 

בסוף שנות ה-70 חזר מארצות הברית אברהם תמיר ז"ל, עיתונאי ואיש טבע, שצעד בשביל "האפלצ'ים", אחד ממסלולי ההליכה הידועים הנמשך לאורכם של כ- 2000 מייל. בהשראת שביל זה הוא הציע לאורי דביר – יו"ר הוועדה לשבילי ישראל לסמן שביל שיחצה את ישראל לאורכה.

תמיר ודביר החלו לגבש את הרעיון לתכנית של ממש, ובתהליך של 15 שנות עבודה תוכנן וסומן קו ארוך ומפותל לאורך כ-850 ק"מ, שתחילתו בצפון הארץ בקיבוץ דן, וסיומו באילת שבדרום. במהלך תקופה זו נפטר תמיר והספיק לראות רק קטע קטן מהשביל באזור התבור. דביר המשיך להשלים את התוואי ולהוציא את השביל אל הפועל .בפסח של 1995 נחנך השביל באופן רשמי על ידי נשיא המדינה עזר ויצמן.

מאז הפך השביל ל"טרק של המדינה", והוא מתוחזק באופן קבוע על ידי הוועדה לשבילי ישראל. במהלך השנים בוצעו לאורכו הסטות ושינויי תוואי שנדרשו כתוצאה מפיתוח תשתיות: סלילת כבישים, בניית מסילות, הרחבת יישובים, שיקולי בטיחות ועוד. כיום מסומן השביל על פני כ-1000 קילומטרים.

ההישג המרשים הוא לא רק בסימונם של מספר הקילומטרים הרב אשר חוצים מדינה שלמה, אלא גם האפשרות שניתנת למטיילים בו לחוות חוויה רב חושית, המתאפשרת רק בטיול רגלי, כאשר לאורך הציר נחשפים לעיני המטייל תופעות טבע קסומות וייחודיות, תמונות נוף שונים, אתרי תרבות, אתרי מורשת, צורות התיישבות, אוכלוסיות שונות, ים, הרים, מים ומדבר. בשנת 2012 בחר המגזין "נשיונל ג'אוגרפיק" את שביל ישראל כאחד מ-20 מסלולי הטיול הטובים בעולם.

השביל, אשר במקטעיו השונים מטיילים באופן רציף או חלקי צעירים, משפחות, תלמידי בתי ספר ותיירים, הוביל גם למיזמים חברתיים שונים אשר הידוע בהם הוא "מלאכי השביל" - מתנדבים המתגוררים בסמוך לתוואי השביל ומציעים למטיילים בו לינה בביתם.

בשנת 2015 הוא תועד במצלמות גוגל בצילום הארוך ביותר שנעשה אי-פעם, והצילום הראשון בעולם של שביל מטיילים החוצה מדינה שלמה.

 

עוד על שביל ישראל 

 


29. צמצום השפעתו של כביש 60 באזור נחל גילה (1996)

 

 


30 מניעת הקמת כפר נופש בחוף הבונים   1997

 

 

חוף הבונים הוא חלק מרצועת חוף הכרמל, חוף עשיר וייחודי מבחינה נופית ואקולוגית, בין היתר בזכות רכסי הכורכר והמפרצים היפים שלו, ואחת ממלחות החוף האחרונות של מישור החוף. שטח זה כולל מינים נדירים ואנדמיים, ובו גם אזור הטלה לצבי ים. בשטח החוף קודמה תכנית להקמת כפר נופש, ביוזמת מושב הבונים והמועצה האזורית חוף הכרמל. התכנית השתרעה על 1,142 דונם, וכללה מתחם מלונאי בן 500 חדרים. עוד כללה התוכנית מתחם לנופש פעיל, כולל בריכות לאגמים (ואפילו לסקי!), חוף רחצה, דרכים וחניות.
החברה להגנת הטבע התנגדה לתכנית בשל הפגיעה החריפה בערכי הטבע וברצף השטחים הפתוחים. היא פעלה בקרב מוסדות התכנון וערכה סקר מקצועי על השטח כולל חוות דעת מקצועית והמלצות לתכנון תיירותי בר קיימא לחוף הכרמל. בנוסף הובילה מאבק ציבורי ועצומה. המאבק נשא פרי - התכנית נדחתה על ידי הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בשנת 1997.  

   

 

   חוף הבונים. צילום: יעל לביא אפרת