חיפוש טיולים ומסלולים
בחר אזור
בחר סוג פעילות
חיפוש פעילות בטקסט חופשי

הסדנאות והסיורים בכנס

לבחירת סיור לחצו כאן

 

לבחירת סדנא לחצו כאן

 

 

                    


 

 

רשימת הסיורים

בחרו את הסיור שמעניין אתכם וסמנו אותו בטופס ההרשמה:

 


1. הפארק העירוני ואוצרות הטבע הטמונים בו / אבנר רינות, החברה להגנת הטבע


המחשה של המגוון הביולוגי הקיים בעיר והנגשתו במערכת החינוך, כולל תצפיות בבעלי-חיים וצומח, דרכים להכרה וזיהוי, הכרת בתי-הגידול ודרכים לדיווח תצפיות וחשיבותן.


תכלס להמשך:

  • הכרות עם המגוון הביולוגי הקיים בעיר.
  • כלים לזיהוי בעלי-חיים וצומח.
  • כלים להנגשת הטבע בעיר במערכת החינוך.
  • כלים לדיווח תצפיות חשובות בטבע בעיר.

2. בעקבות העצים / ד"ר גליה חנוך רועה, החברה להגנת הטבע


סיור להכרות עם מגוון עצים ויתרונותיהם בפארק, הכרות עם מגוון העלוות, הפריחות, הגזעים, הצורות והשימושים של עצים במרחב  בשילוב של שיח על חינוך לשמירת עצים.


תכלס להמשך:

  • הכרות עם מגוון עצים נפוצים ועם מגדירי עצים
  • הכרות עם פעילויות סביב נושא עצים  ושימורם בעולם החינוכי


3. מי חי פה? סיור להכרת המגוון הביולוגי המקומי / איגור ארמיאץ', החברה להגנת הטבע


סיור להכרות עם מגוון היצורים החיים החולקים את סביבת המחיה שלנו. דגש מיוחד יינתן לקבוצה העשירה ביותר במינים: פרוקי-הרגליים. הבנה בסיסית של מגוון המינים.


תכלס להמשך:

  • היכרות עם מינים נפוצים בעיר
  • כלים למציאה ובחינה של בעלי-חיים


4. מקרוב לרחוק - בין טיילות לחינוך בעיר / חיליק אברג'ל, החברה להגנת הטבע

 

פרטים בהמשך

 


 

5. עולם מופלא בטיפה- בריכת החורף כמקרה מדגים ללמידה על בית גידול בעיר / אסף נשיב, החברה להגנת הטבע


במהלך הסיור נכיר את בית הגידול הייחודי של בריכות החורף, נלמד על מאפייניו וייחודיותו והאיומים עליו. בנוסף נלמד איך ומה צריך כדי להדריך בבריכות חורף.

 

תכלס להמשך:


כלים להעברת תוכן על בריכות חורף ובתי גידול לחים



6. אפליקציות ככלי לניטור ומדע אזרחי / ד"ר נירית לביא אלון, החברה להגנת הטבע


בסיור נבין מהו מדע אזרחי ומה התועלות שלו, נכיר  פרויקטים שונים של מדע אזרחי  התורמים לשמירת הטבע, נשמע על פעילות של בית ספר המשתתף בפרויקט מדע אזרחי, נשמע על המרכז לקידום מדע אזרחי בבית הספר,  נתנסה בפרויקט לדוגמה של ספירת הפרפרים.


תכלס להמשך:

  • הבנת הפוטנציאל של שילוב מדע אזרחי בתוכנית לימודים
  • יכולת להשתתף במיזמי מדע אזרחי ובפרט ספירת הפרפרים


7. משחקים בפארק, אפליקציית Treasure hit / מתנדבות פארק הרצליה ותכנית מחוננים, עיריית הרצליה


סיור בפארק דרך אפליקציה של משחק "חפש את המטמון" שנבנתה במיוחד לפארק הרצליה על ידי קבוצת מתנדבים. הסיור ישלב הכרת השטח ומגוון המינים בו דרך משחק ופעילות חווייתית.


תכלס להמשך:

  • הסיור יעורר השראה לסוגי פעילות מגוונים בפארק
  • המשתתפים יקבלו רעיונות לפעילויות יישומיות


8. ללקט ולאכול / תום סיון


נצא יחד לטבע העירוני בפארק הרצליה ונכיר את העושר והמגוון של צמחי הבר האכילים שבו. נראה, נריח, נמשש ונטעם, נשחק משחקים עם הצמחים ונקבל רעיונות לפעילויות של טבע עירוני בכיתה וסביבתה.

תכלס להמשך:

  • יצירת "תעודת זהות" לצמחים נפוצים בסביבה העירונית.
  • רעיונות למשחקים עם ילדים וצמחים 

    9. "הציפורים הן רק תירוץ" / ענת גל, מרכז צפרות פארק הירקון

ציפורים הן חיות הבר הזמינות ביותר ליד ביתנו. ניתן לשמוע אותן, לערוך עליהן תצפיות וללמוד מהן בחינם ובשידור חי. כיצד ניתן להיעזר בהן לצרכי חינוך? ומה עושים כשלא מזהים? בסדנא נלמד כי הציפורים הן רק תירוץ לנגיעה בשלל נושאים.


תכלס להמשך:

  • הכרות עם מקורות מידע זמינים בנושא צפרות
  • פעילות חווייתית, משחקים, יצירה, מוזיקה ותנועה בעקבות ציפורים
  • כלים לחקר ותצפית על ציפורים בסביבת הגן ובית הספר


10. מפה ירוקה ככלי לחקר ומעורבות בסביבה הקרובה / הדיל אבו בכר וחן אפק, החברה להגנת הטבע


הנחיית הסדנא תתחיל עם הכרות הכלי "מפה ירוקה" - מטרותיה, תהליך יצירתה וחשיבות שימושה.
נמשיך עם הכרות מגוון כלים ללמידה חוץ כיתתית ונצא לסיור בו נתנסה בניווט ועריכת נקודות דרך עבודה עם כלים טכנולוגיים באמצעות ה- GIS  ליצירת המפה, סקר שטח ראשוני להכרות עם הכלי והמרחב.

 

תכלס להמשך :

  • מתודות וכלים להוראה חוץ כיתתית, סוגיות חקר ואקטיביזם
  • האפליקציה "יש טבע בעיר" התנסות ולדיווח עתידי


11. השביל שלנו, טיולים לאורך השנה / נדב גופר וארדית ביטמן רינג, צעד ירוק


קודם כל נצא החוצה! נכיר את ההזדמנויות החינוכיות החווייתיות שהחוץ מציע לנו, נדבר על סוגי החוויות שנוכל ליצור ונתאר את התהליך הפדגוגי שנוכל ליצור לאורך השנה לעיצוב תפיסת הסביבה אצל הילדים.


תכלס להמשך:
יכולת לעיצוב תכנית תהליכית לאורך השנה בלמידת חוץ לילדי הגיל הרך או בית ספר.



12. איך למדוד? מה? ולמה? -  כלים להנחיית ביוחקר / אבישי שלמה ואלימור פריד, החברה להגנת הטבע


סיור בשטח תוך מציאת תופעות אקולוגיות: שוני בגובה הצומח, צפיפות צומח קרבה למים וחקר שלהן: תכולת חומר אורגני בקרקע, חנקן בקרקע ועוד.

 

תכלס להמשך:

  • היכרות עם שיטות מדידה 
  • ההבדלים (אף הקטנים) בגורמים הסביבתיים השונים
  • כלים לזיהוי תופעות אקולוגיות בשטח

 

רשימת הסדנאות

בחרו את הסדנה שמעניינת אתכם וסמנו אותה בטופס ההרשמה :

 

   
1. שדאות ומיומנויות שטח  / אסף נשיב, החברה להגנת הטבע


במהלך הסדנא נתעמק בעולם המיומנויות הקדומות ונקבל כלים להעברה שלהן בשטח, נשמע סיפורים, נחדד חושים, נתגנב ולסיום גם נכין חבלים מחומר צמחי.

 

תכלס להמשך:

  • סיפורים
  • מתודות להעברת מיומנויות ביום טיול/שטח
  • חבל ליצירת צמיד


2. פשוט לשהות: מה לומדים משהיה בטבע  / ד"ר נירית אסף, סמינר הקיבוצים


בסדנא נסתובב בטבע ונתנסה בתרגילי התבוננות שונים תוך שימוש בכל החושים ואביזרים שונים. נתנסה בשהייה אישית בטבע. נכיר ונתייחס לתאוריה של פדגוגיה מתבוננת וכיצד ניתן ליישם הוראה חוץ כיתתית לאורה. נשמע מניסיונה של דרורית הגננת על פעילויות בגן שלה.

 

תכלס להמשך:

  • מיומנויות של התבוננות פנימה והחוצה
  • הכרות עם עיקרי הפדגוגיה המתבוננת
  • כלים ליישום הוראה חוץ כיתתית

 



3. כשיוצאים מגיעים למקומות מופלאים  / מיכל שדה, חכמת הטבע


בואו לתכנן פעילות או שיעור בחוץ בקלות ובכיף, בכל נושא שתבחרו! בסדנה נתנסה בעבודה עם קלפי חכמת טבע – כלי ייחודי לתכנון והגשה של למידה בחוץ, נשחק ונפתח את הראש לאינסוף פעילויות.

 

תכלס להמשך:

  • פעילויות לחוץ לנושאים וגילאים מגוונים
  • מערכי שיעור מלאים
  • משחקים לאיסוף הקבוצה בחוץ


4. בטחון מבפנים החוצה / ענת פיטרסון ויחיאל גילה, בית היער- חינוך יער בגליל. 


הכרה של מודל ליצירת גבולות והגדרות ברורים, הנעשים בהקשר פדגוגי תהליכי מבפנים החוצה.
"בית היער " פועל בחורש ארצישראלי הממוקם בקמפוס הלימודי של המועצה האזורית מרום הגליל, על בסיס תכנית לימודים מוגדרת וסדר יום מובנה. הלמידה נעשית דרך חוויה, עשייה, שהייה, חקירה, משחק ואינספור הזדמנויות חינוכיות שהמפגש עם הטבע מזמן. הכללים שלנו לא מדברים בשפה של אסור ומותר, הבקשה היא ליצור תהליך להבנת הגבולות, הגדרות וההתנהלות שלנו ביער, כדבר פנימי ולא חיצוני. ובכך נאפשר את התהוותו של מרחב למידה בטוח ומיטבי.

 

תכלס להמשך:

  • סל כלים לבנייה של הסכמות במרחבי החוץ
  • דרכים לניהול סיכונים והקניית כללים לביטחון ובטיחות


5.  דוקו אקטיביזם  / טל פסס, הטלויזיה הקהילתית, החברה להגנת הטבע


התנסות בצילום אקטיבי וניתוח התוצרים – במטרה לעורר את הצופה לפעולה.

 

תכלס להמשך:

  • צילום באמצעות טלפונים חכמים
  • שיתוף תוצרים בקהילה
  • חשיבה משותפת על פעילות מותאמת בשטח


6. הגן העתידי בטבע העירוני  / קרן יעבץ וחגית זמיר, עיריית תל אביב - יפו


נתנסה בתרגילים חווייתיים אישיים וקבוצתיים, הממחישים את החיבורים בין העוגנים של גן הילדים העתידי לטבע העירוני. מהתרגילים יעלו תכנים, שבהם נדון ונשתף.

 

תכלס להמשך:

  • עבודה לחיזוק החיבור האישי
  • כלים ליצירת חיבורים מערכתיים בשכונה ובמרחב
  • יצירת חיבורים בין משתתפי/ות הסדנא

7. סיפור סיפורים ושימוש בהמחזה במרחבים טבעיים  / אבנר פיפרברג


נתנסה ונלמד עקרונות בסיפור סיפורים ושימוש בהם להובלת קבוצה בטבע העירוני.

 

תכלס להמשך:

  • התנסות בסיפור סיפורים
  • כלים לשימור הסקרנות והיצירתיות של הילדים בטבע
  • הנעת המוטיבציה הפנימית של הילדים לחקור בטבע

8. מלאכות בטבע - חוט, מקל ואבן- סדנא לאריגה מסורתית / נהורא אורי , רוח היער- להקשיב לסיפור של הטבע


אריגת מחצלת קבוצתית. בניית נול, איסוף החומר והכנתו, אריגה.
שלבי הבניה וההכנה, איסוף החומר בשטח והשקט שבאריגה עצמה, מובילים אותנו להתבונן סביבנו בעיניים סקרניות, לחפש מראות חדשים, רבדים נוספים ושימושים שונים, גם במוכר וביומיומי.

 

תכלס להמשך:

  • ניסיון בכל שלבי ההכנה של המחצלת, וכלים פשוטים וזמינים לכולם להמשך עבודה בבית.
  • התנסות בעבודה קבוצתית בשטח- דגשים לעבודה.
  • עקרונות להכנת פריטים קטנים עם ילדים בכל הגילאים. 
     


9. מסקר טבע עירוני לחינוך קהילתי משמעותי / יעל זילברשטיין, החברה להגנת הטבע


נעיין באופן מפורט בסקר תשתיות טבעיות הרצליה כדוגמא של סקר טבע עירוני ונלמד איזה מידע הוא כולל ומה יכול לשמש אותנו לחינוך סביבתי משמעותי – המבוסס על מידע עדכני, מקצועי ומהימן. בהמשך נתנסה בגיבוש חומרים חינוכיים בהתאם למידע שרכשנו ונקבל שפע של רעיונות שבוצעו ברשויות שונות בישראל.

 

תכלס להמשך:

  • שימוש במידע מקצועי לקבלת תוכן עדכני לתכניות חינוכיות- קהילתיות
  • הצגת אופן בחינת קרבת מוסדות חינוך לאתרי טבע עירוניים

10. מודל ה each - חיבור בין חינוך, אקדמיה, קהילה והייטק /  ד"ר יעקב נחום, ראש אגף חינוך, עיריית הרצליה.


פרטים בהמשך


 


11. מיומנויות המאה ה 21 בחינוך טבע  /  איתן חסיד, גן יער משרד החינוך


בסדנא אתאר כיצד ערכים מסוימים שזורים בסדר היום הברור המתנהל בגן יער עמק הצבאים בירושלים, זאת תוך קיום מתודות משחקיות, דקלומים והבנה של דרכים להעברת ערכי מעטפת בטיחות ותחושת בייתיות.

 

תכלס להמשך:

  • כלים להטמעת כללי בטיחות בגן היער
  • כלים לפתיחת הדמיון והפליאה
  • שירים ומשחקים מקוריים
  • ידע כללי לקיום פעילות חוץ בבטחון ושמחה

12. הוראה וחיבור לטבע דרך משחק  /  טאווה גורן חיטין

 

בסדנא נשחק משחקים - נתבונן, נקשיב,  נרוץ, ונצחק. נראה איך מתוך משחק אנחנו לומדים ומכירים את הסביבה שלנו ויוצרים קשר עם הטבע בדרך ישירה ומהנה.

 

תכלס להמשך:

  • מבחר משחקים לשימוש ככלי לימודי, חברתי והתפתחותי.
  • כלים לאיסוף וריכוז קבוצה בשניות וללא מאבק.
  • התאמת משחקים לקבוצות, סיטואציות ומטרות שונות.

 


 להרשמה לכנס לחצו כאן

 

צילומים: הילה נקש