תוצאות חיפוש

יש נשר בשמיים:
גוזלי הנשרים המפורסמים פרחו מהקן

גל רוה

הצופים והעוקבים האדוקים של פרויקט "עופות דורסים בשידור חי", הריעו וצהלו בחודש שעבר לרגל פריחתו של גוזל הנשר המפורסם מהקן, אחרי 194 ימים רצופים של טיפול בביצה ובגוזל. כל הפרטים על הגוזל החדש, כאן בכתבה.

קינון נשרים גוזלים עוזבים את הקן פרויקט עופות דורסים בשידור חיי
צילומים מפרויקט עופות דורסים בשידור חי

הגוזלים שלי עזבו את הקן

בחודש שעבר, לאחר 194 ימים רצופים של טיפול בביצה ולאחר מכן בגוזל, פרח הנשר הצעיר והמפורסם מפרויקט "עופות דורסים בשידור חי", לקול תשואות הצופים והעוקבים. בכך, החל את "תקופת הפריחה" הארוכה של הנשרים, במהלכה ההורים ימשיכו לדאוג ולהאכיל את הפרחון הטרי.

ד"ר גלעד פרידמן, מנהל פרויקט "עופות דורסים בשידור חי", מציין כי לאחר שבועיים עמוסים בחוסר מנוחה, בהתרגשות ובאימוני תעופה תכופים, הנשרון אזר אומץ והתעופף בהצלחה מהקן וזוג הוריו יכולים להיות גאים בעצמם כי התמדתם ומסירותם השתלמה.

"לצד ההתרגשות הרבה, לנשר צפויות גם סכנות רבות עקב חוסר ניסיונו המובהק במעוף בטוח", מסביר ד"ר פרידמן, "איומים כמו פציעות ושברים עקב תעופה לקויה, תשישות ורעב עקב חוסר ניסיון בהגעה אל אזורי ההאכלה, אינן תופעות נדירות, לצערנו. נאחל לפרחון הטרי הצלחה רבה ושינהג במשנה זהירות בכל אשר יפנה ואנחנו נמשיך לעקוב אחריו כל עוד הוא ימשיך לבלות במצוקי הקינון".

קינון נשרים גוזלים עוזבים את הקן פרויקט עופות דורסים בשידור חיי

עכשיו נשארנו לבדינו בקן

גוזל הנשרים פרח מהקן של "הנשר האלמן" (T99) וזוגתו (J35), לאחר תהליך רבייה ארוך ומשמעותי: כ-50 ימים של חיזור ובניית הקן, 55 יום של דגירה רציפה ו-139 יום של טיפול בגוזל עד לפריחתו.

אם מוסיפים לכך את 30 הימים של טיפול בגוזל במהלך "תקופת הפריחה", מגיעים לכ-274 יום, שהם כתשעה חודשים, שבהם הם "עסוקים" בקינון במהלך מחזורם השנתי, אז נותרו להם עוד 2-3 חודשים בלבד עד תקופת החיזור הבאה.

"לא סתם נלחמים על כל ביצה, ולא ייאמן שדבר כזה קטן ושברירי הופך להיות כזה מלך ענק ומרשים", מוסיף ד"ר פרידמן, "נאחל לפרחון הטרי הצלחה רבה ושינהג במשנה זהירות בכל אשר יפנה ואנחנו נמשיך לעקוב אחריו כל עוד הוא ימשיך לבלות במצוקי הקינון".

קינון נשרים גוזלים עוזבים את הקן פרויקט עופות דורסים בשידור חיי

יש נשר בשמיים?

זהבה סיגל, אקולוגית הר הנגב ברשות הטבע והגנים, מסבירה למה פריחת הגוזל, יחד עם פריחתו של גוזל נשר נוסף, כל כך משמעותי: "במהלך השנים 2021-2022, מתו 31 נשרים, רובם מהרעלה. 18 נשרים בוגרים שמתו בהרעלה בדרום משפיעים על מספר הקינונים. אחוזי ההצלחה של קינוני הנשרים נמוך, ועומד על כ-50%, ולכן כל גוזל שפורח זו תוספת משמעותית לאוכלוסייה. שיתוף הציבור כמו ביום הנשר ובחשיפה לצילומי הקינונים מגביר את המודעות לסכנה הגדולה של הרעלות. זהו הגוזל השביעי שפורח במצוק הצינים (מושבת הקינון הגדולה ביותר) וצפויים עוד ארבעה".

רוצים להצטרף לכל האקשן ולעקוב בלייב אחרי הקינונים? לחצו כאן

רוצות לעזור לשמור על הגוזלים?

בואו להיות חברות שלנו

הצטרפו עכשיו