תוצאות חיפוש

פרחים, פרפרים ונמלים: סתיו ירושלמי בתמונות

מערכת החברה להגנת הטבע

בימים אלה, הסתיו הירושלמי היפהפה מתגלה בעמק הצבאים ובעמק המצלבה, עם פריחות ראשונות והשינויים שמתחוללים בטבע לקראת עונת הגשמים. אבנר רינות, צפר וצלם מיחידת סקרי טבע עירוני של החברה להגנת הטבע, תפס בעדשה שלו תמונות עדינות, צבעוניות ומרגשות. 

סתוונית היורה בתחנה לחקר ציפורי ירושלים
סתוונית היורה. צילום: אבנר רינות

קודם פרח ואחר כך עלים

סתוונית היורה היא אחד מפרחי הבר שמסמנים את גשמי היורה בישראל ונפוצה בכל הארץ בקרבת הים התיכון. התמונה צולמה בשטח התחנה לחקר ציפורי ירושלים ע״ש נילי ודוד – אתר טבע עירוני המושך אליו מאות אלפי ציפורים בשנה.

הסתוונית מתייחדת בכך שהפרח יוצא לפני העלים, והיא צומחת מתוך בצל קטן המצוי באדמה. היא פורחת בין אוקטובר לדצמבר, ובעיקר בנובמבר, ומצטיינת בצבעי לבן-ורוד עם אבקנים צהובים. לעיתים, היא יוצרת מרבדי פריחה מרשימים, בייחוד אחרי גשמי סתיו משמעותיים.

בארץ ישנם 11 מינים של סתווניות, ובעולם ישנם 65 מינים, בעיקר סביב מזרח הים התיכון.

בן-חצב סתווני בעמק המצלבה בירושלים
בן-חצב סתווני. צילום: אבנר רינות

שעון גשם ורוד

בן-חצב סתווני – ממבשרי הסתיו הקטנים והעדינים בישראל. הפרח צולם באתר הטבע העירוני עמק המצלבה.

בן-החצב שנוצר בבצל קטן באדמה מצטיין בעמוד תפרחת קטן ובפרחים זעירים בצבעי ורוד-סגלגל. לעיתים קרובות, הוא פורח עוד לפני הגשם הראשון, ואחרי גשמי היורה מצמיח לרוב עמודי תפרחת רבים יותר ואף יוצא ל״סיבוב״ נוסף של פריחה בהתאם לכמויות הגשם, ממש כמו שעון גשם.

מינים נוספים של בן-חצב שגדלים בארץ: בן-חצב מדברי הפורח בסתיו בספר המדבר, בן-חצב החורש הפורח בחורף, בן-חצב לבנוני, הדומה לבן-חצב החורש ופורח באביב בחרמון, ובן-חצב יקינתוני הפורח באביב בחבל הים-תיכוני.

פרפר מהמין הגרן הסנא לוגם צוף מפרחי חורשף מצויץ
פרפר הגרן הסנא לוגם צוף מפרחי חורשף מצויץ. צילום: אבנר רינות 

בסתיו כל קוץ הוא פרח

פרפר מהמין הגרן הסנא לוגם צוף מפרחי חורשף מצויץ. אחד הקוצים היחידים שפורחים בנוף הישראלי בחודשי הסתיו הוא החורשף המצויץ, שלו קרקפת מעוטרת בקוצים יפים ופרחים בצבעי ורוד-לילך. הפרחים הבולטים בנוף מהווים מוקד משיכה אטרקטיבי במיוחד לפרפרים ולחרקים מאביקים נוספים, בעונה בה קיים מיעוט במקורות צוף.

הפרפר הגרן הסנא נודד אלינו מדרום, מיבשת אפריקה. הוא מתקיים סביב צמחי הסנא – הפונדקאים שמהווים את מזונו של הזחל. התמונה צולמה באתר הטבע העירוני עמק המצלבה.

עלווית אפורה על עץ אלה אטלנטית בירושלים
עלווית אפורה על עץ אלה אטלנטית בעמק המצלבה בירושלים. צילום: אבנר רינות

צידה לדרך עד אפריקה

עלווית אפורה על אלה אטלנטית – ציפור שיר זעירה השוקלת 8-6 גרם ונעה בתזזיתיות רבה בין ענפי עצים ושיחים סבוכים. היא מצטיינת בצבעי אפור-ירקרק שמעלימים אותה בקלות בנוף בו היא מלקטת את מזונה: חרקים קטנטנים כזבובונים, יתושים וכנימות. בזכותם היא מהווה מדבירה ביולוגית מעולה.

בעונה זו של השנה, העלווית נודדת למרחקים עצומים: בחודשי האביב והקיץ היא מקננת בצפון אירופה ובאסיה, ובסתיו היא נודדת למרכז ולדרום אפריקה, שם תעביר את חודשי החורף עד האביב – אז תשוב צפונה. כמו עבור ציפורים נודדות רבות אחרות, ישראל הממוקמת במפגש בין אסיה, אירופה ואפריקה היא תחנת מעבר חשובה עבור להקות העלוויות.

בצילום מאתר הטבע העירוני עמק המצלבה בירושלים, ניתן לראות את העלווית לצד עפץ של עץ אלה אטלנטית, שממנו היא מלקטת כנימות מכונפות שפורחות לאוויר. עפץ הוא תגובה של צמח לפעילות של טפילים, כמו כנימות, שגורמת לשינויים בתנהגותו, שלרוב מסייעים לטפיל להשיג יותר חומרי מזון. וכך, הכנימות מלאות בסוכרים, ואלה נאגרים אצל העלווית כשומן המשמש כאנרגיה זמינה עבור המשך המסע המפרך דרומה.

 

 

נמלי קציר בעמק הצבאים בירושלים
נמלי קציר בעמק הצבאים בירושלים. צילום: אבנר רינות

מעוף הכלולות של הנמלים

נמלי קציר – לאחר גשמי יורה משמעותיים, מתחילה תופעת טבע מיוחדת: מעוף כלולות רבתי של נמלי קציר וטרמיטים.

במעוף זה, יוצאים מקיניהם מיליוני נמלים וטרמיטים מכונפים להזדווגות אווירית. לאחר המעוף, המלכות המופרות ינחתו ויקימו קיני נמלים או טרמיטים חדשים.

המעוף מהווה תופעת טבע משמעותית בנוף הישראלי – וציפורים, זוחלים, יונקים וחרקים אחרים חוגגים על מנת החלבון המזינה לקראת החורף. שיא המעוף מתקיים בשעות הבוקר המאוחרות, כשקרני השמש פוגעות בפתח הקינים.

התמונה צולמה בפארק הטבע העירוני עמק הצבאים, שמנוהל על ידי החברה להגנת הטבע בשיתוף עיריית ירושלים.

צבי קטן מקפץ בתוך בריכת מים מוקף בשיחים חומים
צבי בעמק הצבאים בירושלים. צילום: לירון שפירא

רוצים לשמור על הטבע 24/7?

בואו להיות חברים של הטבע

הצטרפו עכשיו