תוצאות חיפוש

13 רעיונות ליצירה ולחיבור לטבע בתוך הבית או בסביבתו

מערכת החברה להגנת הטבע

בימים אלה, כשכולנו נמצאים במתח רב והילדים נשארים חלק גדול מהיום בבית, משתעממים ומבלים שעות רבות מול המסכים –  כדאי ואפשר לשבור את השגרה עם מגוון פעילויות הקשורות לטבע, שאותן נוכל לעשות ממש בתוך הבית או בסביבה הקרובה.
✏️ כתבה: הילה נקש, לשעבר רכזת חינוך סביבתי בחברה להגנת הטבע.

ילדה מציירת על הרצפה
ילדה מציירת על הרצפה. צילום: שאטרסטוק

טיול לחורשה, בילוי בים או הליכה בשביל ירוק עושים לנו טוב, וזה לא במקרה: מחקרים מדעיים הוכיחו כי שהות בטבע מסוגלת להפחית מתחים ולהוביל לרווחה נפשית גבוהה יותר.

כשאנחנו עומדים מול הים ורואים את האופק, זה מזכיר לנו שיש עתיד ותקווה, כשאנחנו מריחים אדמה מלאת דשן וחמצן זה ממלא אותנו בכוחות, כשאנחנו רואים עלה מלבלב או פרח צומח – הם מזכירים לנו את השינוי ואת הצמיחה.

כל אלה הם ידע וזיכרון הטמונים לנו בגוף, אבל לא צריך לצאת רחוק מהבית כדי לחוות אותם, ליהנות ולהתחזק. בכתבה הזו תמצאו מקבץ פעילויות המתאימות לכל המשפחה, וכמעט בכולן אפשר לבחור אם לקיים אותן בסביבה הקרובה או בתוך הבית.

1. שהיה ומנוחה

הכי פשוט, לקחת זמן בחוץ. ואם אין לי חוץ, אז גם חלון ועננים יעשו את העבודה.

לצאת לשוטטות, לשכב על הדשא או האדמה, לחבק עץ, להתבונן בשקיעה, להקשיב לציפורים, להריח פרחים, למולל עלים ריחניים, ללכת לאורך הים או לדמיין צורות בעננים. כל אחת מהפעולות הללו יכולות לסייע לנו לחזור לאיזון ולהקשבה עצמית או פשוט להתחזק.

2. זריעה ושתילה

עכשיו זו העונה לזריעת פרחי הבר וירקות החורף, כמו גם צמחי תבלין. ניתן לרכוש זרעים או שתילים צעירים במשתלה, ולתמוך בחקלאי ישראל. אפשר גם לאסוף זרעים של ירקות מארוחת הבוקר או שעועית וקטניות מארוחת הצהריים. מומלץ לברך את הזרעים ואת השתילים במילים טובות. מילים שנשתלות באדמה יצמחו ויפרחו בהמשך, והמגע הקרוב עם האדמה הוא בריא ומעודד.

אפשר לשתול בחצר, ואפשר כמובן לשתול גם באדניות ועציצים בתוך הבית.

פעילות זו מאפשרת לנו ליהנות ביחד מהשתילה, וגם מאפשרת לעקוב לאורך זמן אחר השינויים בצמחים המתפתחים: נביטה, צמיחה ופריחה.

מי שרוצים יכולים לצלם כל יום את השינויים, ולקבל יומן צמיחה נהדר. הילדים ילמדו לקחת אחריות ולהשקות את הצמחים, ואולי אפילו חיפושיות או פרפרים יבואו לבקר.

מנדלה מחומרים טבעיים מחוץ לבית
מנדלה מחומרים טבעיים מחוץ לבית. צילום: שאטרסטוק

3. יצירת מנדלה

מנדלה היא צורה מעגלית אשר חוזרת על עצמה. החזרתיות והצורה הסימטרית יוצרות איזון ושלווה. כדי ליצור מנדלה, אוספים עם הילדים זרעים, אבנים, ענפים ופרחים, ומניחים אותם על הקרקע בצורה של מנדלה.

מניחים חפץ אשר יהיה מרכז המנדלה ומניחים את החפצים האחרים בצורה סימטרית מעגלית סביב המרכז. לדוגמה, מניחים אבן כמרכז המעגל. ואז שמים סביבה חמישה עלים במעגל. במעגל הבא ניתן להניח חמישה פרחים באופן סימטרי ומעגלי. וכן הלאה. בכל פעם מישהו יוסיף עוד חפצים עד שתיווצר מנדלה.

פעילות זו מעודדת יצירתיות וחשיבה מתמטית הנדסית. בסיום, אפשר להשאיר את הצורה להנאת כולם, או לפרק ולהתחיל משהו חדש.

4. התבוננות ומחקר

התבוננות בטבע היא עשייה מרגיעה שמעודדת התמקדות והתקרקעות.

נחפש עם הילדות והילדים בעלי חיים וצמחים ופשוט נתבונן בהם. למרבית בעלי החיים אפשר להתקרב מאוד, כמובן בלי להפריע או לפגוע בהם. אם יש חשש מצידנו או מצד בעלי החיים, אפשר לצלם ולהתבונן בתמונה מקרוב, כשהמצלמה יכולה לשמש גם כזכוכית מגדלת.

נחקור את הטבע יחד עם הילדים: נעודד את הילדים לשאול שאלות ולחפש תשובות. למשל, נבקש מהם לשאול חמש שאלות על בעל החיים או הצמח שבחרו. אלה יכולות להיות שאלות של ידע (כמה רגליים יש לו, או למה יש לו שערות על כפות הרגליים), או שאלות דמיוניות (איזה שם היית ממציא לה).

נבחר שאלה אחת, נעלה ביחד השערות ונחשוב איך אפשר לגלות את התשובה. אל תחששו לא לדעת הכל. זה שיעור מעולה לילדים בהעלאת השערות ובהבנה שגם למבוגרים אין תשובות לכל דבר.

ילדה משחקת בחול
ילדה משחקת בחול. צילום: שאטרסטוק

5. יצירה

ניקח איתנו דפים ועפרונות צבעוניים או גירים, ונצייר את מה שרואים בחוץ.

קצת התבוננות, קצת שלווה וקצת יצירה. אפשר ליצור גם באדמה, חול ובוץ או במקלות ואבנים.

6. הקמת מחנה

פינה קטנה ששייכת רק לילדה או לילד מעניקה תחשות של ביטחון, שקט ומוגנות.

נבנה אוהל או פינת ישיבה, שיכולה לחזור ולשמש אותנו ימים רבים. גם אוהל קנוי או אוהל מסדין ישן יעשו את העבודה.

7. מים

מים הם מקור הנאה גדול לילדים ואמצעי לשחרור לחץ.

משחק במים יכול להיות קפיצה בשלולית או ציור עם מכחול הטבול במים על המדרכה או על נייר. גם ריקוד משותף בגשם יכול לייצר חוויה נעימה וזכרונות מתוקים.

8. צילום

כמעט בכל הגילאים, ילדים יכולים לצלם. ההתבוננות, ההזדמנות להבעה ללא מילים והיצירתיות הם כלים מובנים בתהליך הצילום.

ניתן להם משימות צילום, כמו להמציא ולצלם סיפור, לצלם עלה מעניין או לצלם הפוך.

צילום מקרוב או מזויות מיוחדות יכול להפוך למשחק משפחתי של "מי מזהה מה צילמתי". צילום "מה מאיר לי את היום" יכול להיות משימה של הבעה ואופטימיות. בסוף אפשר לערוך את הכול לתוך אלבום.

9. חפש את המטמון

משחק חפש את המטמון בגרסה הקלאסית: מטמינים פתקים ומשימות שמובילות מפתק לפתק. אפשר לשחק בחצר וגם בתוך הבית.

אם יש אחים גדולים, הם יכולים להכין לקטנים. אם לא, אנחנו נטמין לילדים את הפתקים שאותם הם צריכים ללכת ולחפש.

 

אילוסטרציה של בית על רקע של דשא
טבע בבית. צילום: שאטרסטוק

10. משחקי ילדות

תופסת, מחבואים, קלאס וגומי יכולים להפעיל את הילדים. גם חמש אבנים, שלושה מקלות או דג מלוח. ניזכר במשחקים מפעם שאהבנו – ונלמד את הילדים.

11. מגדירי חיות וצמחים

ספרי כיס של מגדירי חיות וצמחים יכולים להפוך לשעות של עניין. ניתן לילדים להתבונן, להשוות בין החיות, לצייר אותן ואפילו להמציא חידות.

12. תיקונים

אנחנו נוטים לזרוק ולקנות מחדש בכל פעם שמשהו מתקלקל. האם יש משהו שאפשר לתקן בבית? זה הזמן ללמד את הילדים מיומנויות של תיקון: נגרות, תפירה ועוד.

13. עזרה לזולת

האם משהו מכל הרעיונות האלו יכול לעזור למישהו אחר? אפשר לבנות בית לבעל חיים, או להזמין ציפורים. אפשר להכין מתנה לשכנים או לשחק עם ילדים אחרים. כל מחשבה ועזרה לאחר – מחזקת אותנו ואת הקהילה.

צוקית בודדת מאכילה גוזל
צוקית בודדת מאכילה גוזל. צילום: אבי צודקביץ

רוצים לשמור על הטבע הישראלי 24/7?

בואו להיות חברים של הטבע

הצטרפו עכשיו