איך חוקרים את הטבע מהבית
📓 מכינים מחברת שבה נרשום את כל מה שנראה דרך החלון או מחצר הבית – שמיים, עננים, צמחים, ציפורים ועוד. אפשר גם לאסוף כמה דפים לבנים או צבעוניים ולחבר אותם במהדק או בדבק.
🎨 מקשטים את המחברת שהכנו.
🕰️ בכל יום, נתבונן מחלון הבית או מהחצר על הסביבה שלנו ונראה את הדברים שכבר גילינו או נגלה דברים חדשים. אפשר לבחור שעה קבועה, או לצפות בטבע גם בבוקר וגם לפנות ערב לפני השקיעה, ואפשר גם לחזור אל המחברת מתי שמתחשק לנו.
✅ קדימה, מתחילים.
🦜 מגלים את הציפורים
🕊️ מסביב לבית שלנו יש אינספור ציפורים מכל מיני מינים. האם אנחנו מכירים אותן?
🕊️ נתבונן דרך חלון הבית ונראה את הציפורים. אפשר רק להתבונן בהן ולהקשיב להן. זו חוויה נעימה ומרגיעה.
🕊️ ואם נרצה, ננסה לזהות כמה ציפורים מכל מין אנחנו רואים, ונרשום זאת בטבלה במחברת שלנו כמה ציפורים מכל מין ראינו – והאם המספר משתנה בין יום ליום.
🕊️ נוכל להיעזר בעמוד התמונות של הציפורים כדי לזהות אותן, ובאתר הצפרות נוכל לקרוא עוד על כל מיני הציפורים שיש בארץ.
🕊️ הזמן המומלץ להתבונן בציפורים הוא בין 7 ל-10 בבוקר, כי בשעות אלה הציפורים פעילות בחיפוש מזון וקל לצפות בהן. אבל ניתן להתבונן בציפורים בכל שעה שנרצה, כולל לפנות ערב לפני השקיעה.
🕊️ בונוס: הקשיבו לצלילים הנעימים של ציוץ הציפורים ונסו להבין: מה הן אומרות אחת לשנייה? למשל, האם הן מספרות אחת לשנייה שהכל בסדר, או מזהירות שחתול מטפס על העץ? כתבו בטבלה אילו ציוצים שמעתם ואיך הציפורים מתנהגות.
☁️ מסתכלים על השמיים ועל העננים
☁️ עכשיו נרים את העיניים למעלה, ונסתכל על השמיים ועל העננים.
☁️ האם היום השמיים בהירים או מעוננים? מהו צבעם של השמיים? (כאן תמצאו הסבר מסוכנות החלל הישראלית: מדוע צבע השמיים כחול).
☁️ ואולי יש עננים בשמיים – האם הם מעטים או רבים? ומאיזה סוג הם? לדוגמה, ענני כבשים או ענני נוצות (כאן תוכלו ללמוד עוד על סוגי העננים השונים).
☁️ ואגב, מומלץ גם להפליג בדמיון.. כן, זה בסדר גם לראות עננים בצורת דרקון, אריה או מטוס.
☁️ נרשום ונצייר במחברת – איך נראים השמיים היום ומהו הצבע שלהם, אילו סוגי עננים ראינו והאם הם רבים או מעטים, ואולי בכלל יורד גשם..
☀️ 🌙 צופים בשמש ובירח
☀️ אם השכמנו קום מוקדם לתצפית בזריחה, או המתנו לתצפית בשקיעה לפנות ערב – נוכל לתעד איך היום מתחיל או מסתיים. אפשר כמובן גם לתעד את השמש במהלך היום.
☀️ נכתוב במחברת: באיזו שעה השמש זרחה או שקעה היום?
☀️ איפה נמצאת השמש בזריחה, בשקיעה או במהלך היום? האם השמש נמצאת בדרום, בצפון או במרכז השמיים?
🌙 האם ידעתם, ששעת הזריחה של הירח משתנה מדי יום? (הסבר נוסף תמצאו בוויקיפדיה). אם ראינו את הירח זורח, נוכל לתעד במחברת באיזו שעה זה קרה והיכן בדיוק בשמיים.
🌌 ואם אנחנו ערים גם אחרי השקיעה, נוכל לצפות בכוכבים. ואולי אפילו לנסות לספור אותם 😜
☀️ 🌙 🌌 כמובן, אפשר גם לצייר מה שראינו.
🌳 הצמחים מסביב לבית שלנו
💚 נציץ מהחלון או נצא לחצר – אילו צמחים ישנם סביבנו?
💚 נשרטט טבלה במחברת ובה נרשום:
– ציור של הצמח.
– ציור של צורת העלים.
– נמדוד ונרשום את גובה הצמח.
– נחשוב ונרשום, אילו חיות יכולות לגור בתוך או על הצמח או העץ?
– ובכלל, מה דומה ושונה בינו לשאר הצמחים או העצים?
😊 ומחר, מתחילים מחדש
🏡 בכל יום, נוכל לחזור על התצפיות שעשינו ביום הקודם – לראות מה השתנה בשמיים, איפה חולפת השמש, האם הירח זורח במהלך היום ולגלות עוד צמחים שגדלים סביבנו.
🏡 נתעד את התצפיות שלנו בכתיבה ובציור במחברת חוקרי הטבע שלנו.
🏡 ומיום ליום, נרשום עוד פרק בסיפור הטבע ליד הבית שלנו.