תוצאות חיפוש

5 דברים שכולנו יכולים לעשות כדי לשמור על הטבע הישראלי

שירה מיטרני

עם תופעות אקולוגיות נדירות, מינים מיוחדים, ומגוון כל כך גדול – מהחרמון המושלג ועד למדבר הלוהט – הטבע הוא אחד הנכסים החשובים שיש לנו בישראל.

לצערנו, לעיתים קרובות אנחנו שומעים על תוכניות שמאיימות לפגוע בו – עם קידום של חוקים פוגעניים חדשים, או חוקים לטובת חיות הבר והצמחים שאותם דווקא נמנעים מלקדם, תוכניות בנייה באזורי טבע רגישים, זיהום ואפילו התנהגות יומיומית של כולנו שעלולה להזיק לטבע.

אם גם לכם, השורות האלו עושות קווץ' בבטן – יש לנו חדשות טובות בשבילכם.

דיברנו עם גיתית ויסבלום, מנהלת תחום שותפות אזרחית וקשרי ממשל בחברה להגנת הטבע, שנתנה לנו כמה רעיונות לדברים שכל אחד מאיתנו יכול לעשות למען הטבע הישראלי.

מאבק נגד כריית פוספטים בבקעת צין
מאבק נגד כריית פוספטים בבקעת צין, 2005. צילום: אלבטרוס

1. מעורבות פוליטית

נסו להישאר מחוברים לנעשה בטבע.

אנחנו בחברה להגנת הטבע מעדכנים על דיונים שקורים בכנסת או על קמפיינים חדשים שאנחנו מנהלים למען הטבע. "מקבלי ההחלטות זמינים. הרבה דברים קורים ברשתות והם מקשיבים לקול הציבורי", מספרת ויסבלום
"לפעמים נדמה למקבלי ההחלטות שנושא הטבע והסביבה הוא צדדי, שרק אוכלוסיות מסוימות או אנשים עם זמן פנוי מתעסקים בו. זה לא נכון, מן הסתם, הטבע חשוב לכולנו. לכולם אכפת מאיכות החיים, המים שאנחנו שותים, האוויר שאנחנו נושמים. לכן, ככל שיש יותר תמיכה ציבורית בנושא מסוים, הם יקשיבו לו יותר", היא מוסיפה.

הראו מעורבות פוליטית. לקראת הבחירות המקומיות, יש לנו הזדמנות לדרוש מהמועמדים להציג עמדות סביבתיות ולבחור לפי מצפון סביבתי.

"עוד אפשרות, למתקדמים יותר, היא להיכנס בעצמך למערכת הפוליטית, אפילו ברמה המקומית. במקום להשפיע על מקבלי ההחלטות, אפשר להיות מקבל ההחלטות בעצמך, יש לזה משמעות גדולה. הרשימות המקומיות הן אופציה טובה", אומרת ויסבלום.

כדי להכיר את כל מה שקורה בטבע הישראלי אתם מוזמנים להצטרף לעמוד הפייסבוק של החברה להגנת הטבע, באינסטגרם שלנו ובניוזלטר החודשי שלנו, אותו תוכלו לקבל למייל. כך תוכלו לדעת ראשונים איפה ומתי יש לכם הזדמנות להשפיע.

נחל קדש ומסביבו סלעים, עצים והרים
נחל קדש. צילום: יובל דקס

2. נוכחות ברגליים

"לפעמים יש מאבקים בהם אנחנו מבקשים מהציבור להגיע ולהראות תמיכה בשטח. אנחנו מציעים הזדמנויות להצטרף לסיורים, להגיע למחאות, לפעמים לדיונים בכנסת".

דוגמה מצוינת לכך, היא הקמפיין לשמירת טבע שאנחנו מנהלים כרגע על עין פית. עין פית הוא מעיין יפהפה שסביבו עמק ציורי הנמצא במקום ייחודי ונדיר בין שתי שמורות טבע. זה מוקד משיכה לרבבות מטיילים וגם אתר חשוב לחיות הבר בסביבה. אבל המקום הקסום הזה נמצא בסכנה בשל תוכניות בנייה של מתקן אימונים צבאי צבאי חדש.

"ובכלל, אם כבר אתם יוצאים לטייל, אפשר לבחור מראש לבקר במקום מאוים, כדי שתוכלו להכיר אותו ואת הסכנות עליו. הנוכחות ברגליים היא משמעותית". כאן תוכלו להכיר את כל הקמפיינים לשמירה על הטבע שאנחנו מנהלים בכל הארץ.

אסדת גז, אילוסטרציה
אסדת גז, אילוסטרציה

3. חברות בחברה להגנת הטבע

"מה שמממן לנו את הפעילות ומאפשר לנו אותה, וגם נותן לנו כח ציבורי שהוא כל כך חשוב – זו קהילת החברים שלנו. היא נותנת לנו עוצמה, כי אנחנו באים בשם הציבור. ככל שיהיו לנו יותר חברים, ככה האמירה שלנו תהיה משמעותית יותר מול הכנסת והממשלה, מול מוסדות התכנון ולפעמים גם מול הציבור – כשיש אינטרסים מתנגשים. ככל שהאינטרס הציבורי הוא עם הסביבה, הוא יוכל לגבור על אינטרס הפיתוח המופרז והמזיק לטבע", אומרת ויסבלום.

בזכות החברים בחברה להגנת הטבע הצלחנו לעשות המון – החל מלהקים שמורת טבע, ימית בפלמחים או יבשתית בניצנים, ועד לבלימות של תכניות בנייה הרסניות, כמו בהרי ירושלים. לכל הדברים שהצלחנו לעשות בזכות החברים – לחצו כאן.

"יש לנו עוד המון קמפיינים שאנחנו מנהלים בכל רגע כדי להגן על הטבע הישראלי. עכשיו על הפרק עומד הקמפיין על חוק האקלים והקמפיין נגד צינור הנפט של קאצ"א. החברים יכולים לעזור לנו להגיע למטרה".

 

מפגינים במצעד האקלים 2021
באמת למה? מפגינים במצעד האקלים 2021, צילום: שירה ליברטי

4. לשמור על אורח חיים מקיים

"לשמור על אורח חיים מקיים וסביבתי זה הרבה יותר מלזרוק בקבוקים למחזור. זה גם חשוב, אבל אפשר עוד – לצרוך פחות מכל דבר, לקנות פחות בגדים, לקנות יותר יד שנייה, להעביר הלאה חפצים ולא לזרוק – לכל מוצר, אפילו לספר לדוגמה, יש משמעות סביבתית", אומרת  ויסבלום.

שקיות זבל עם זפת שנאספו בחוף גדור
שקיות זבל עם זפת שנאספו בחוף גדור

5. לשמור על ניקיון

השמירה על הניקיון בשטחים הפתוחים אינה רק עניין של אסתטיקה. הריח העז של אריזות מזון ריקות מושכות חיות בר לנבור בזבל שלנו. הראש שלהן עלול להתקע באריזה, אם יש שם שאריות הן ניזונות ממזון שאינו מתאים ולא בריא להן, וחלקן אף בולעות שקיות ניילון שנתקעות אצלן במערכת העיכול.

הזבל שהשארנו מאחור ללא מחשבה גורם נזקים כבדים. לא פעם אנחנו נתקלים באנשים טובים שדווקא אספו אחריהם את השאריות, אבל השאירו את שקית הזבל הגדולה בשטח, במחשבה מוטעית שמישהו כבר יאסוף אותה. זה לא קורה. וגם אם במקרה יש גורם כזה, בלילה יגיעו חיות הבר, יקרעו את השקית ויפזרו את הזבל מחדש.

מה לעשות? קחו איתכם את השאריות שלכם, וזירקו בפח ליד הבית. אל תשאירו זבל שבטח – לא מפוזר, ולא אסוף בשקית. באופן כללי, אפשר בכל יציאה לטבע להתנהג כמו טיילים למופת ולשמור עליו.

תוכלו לקרוא כאן כמה טיפים להתנהגות סביבתית בזמן טיול בטבע.

גם שומרים על הטבע וגם נהנים מהטבות שוות

בואו להיות חברים להגנת הטבע

הצטרפו עכשיו