תוצאות חיפוש

מרגישים טבע בבית: יוצרים צבעים, מריחים וטועמים ומסתכלים כמו ציפור

מערכת החברה להגנת הטבע

ממש בתוך הבית, בחצר או בחורשה סמוכה – טמון שפע של הזמדנויות לגעת ולהתחבר אל הטבע וליהנות מהקסם שמתרחש כשאנחנו נוגעים, מריחים ומרגישים מקרוב את הסביבה שלנו. בכתבה תמצאו הסברים לפעילויות שמתאימות גם לילדים גדולים יחסית: איך יוצרים צבעים מחומרים שיש לנו בבית או שנאסוף ליד הבית, מסע בסביבה שבו בכל פעם אנחנו מתמקדים בחוש אחר, ותרגיל בדמיון ובציור – איך נראית הסביבה שלנו מנקודות מבט שונות לגמרי מאלה שלנו.

צבעים על רקע לבן

🎨 יוצרים צבעים

צהוב, אדום, כחול – את כל הצבעים אפשר להפיק מחומרים טבעיים.

✏️ מה צריך?

– קרם פנים או גוף
– תבלינים
– נייר טיוטה
– קערה רב-פעמית
– כפית או מקל לערבוב
– חומרים ליצירת הצבעים השונים, מפורטים בהמשך.

✂️ מה עושים? 

🥀 צבעים מעלי כותרת – אספו פרחים ועלי כותרת שמצאתם על האדמה (נסו להגן על הצמחים ולהימנע מלקטוף פרחים). הכניסו אותם לתוך כוס עם מעט מים וכתשו בעזרת מקל או אבן.

🟤 צבע חום – אספו אדמה מהחצר והכניסו לתוך כוס עם מעט מים. כתשו את האדמה היטב. הקפידו שהצבע לא יהיה דליל מדי.

בונוס: את הצבעים מעלי כותרת ומאדמה אפשר לערבב את הצבע עם קרם גוף – ומרחו על עצמכם.

🟠 צבע כתום – קחו מעט אבקת כורכום וערבבו אותה היטב עם קרם פנים.

🟣 צבע סגול – קחו סלק, גררו אותו בעזרת מגרדת לתוך קערה והוסיפו מעט קרם פנים.

🟢 צבע ירוק – אספו עלים טריים בחצר, כתשו אותם היטב בעזרת אבן והוסיפו מעט קרם פנים.

🔴 צבע אדום – קחו פפריקה מתוקה והוסיפו אותה למעט קרם פנים.

⚫ צבע שחורשימו לב: רק בעזרה צמודה של מבוגר מוצאים מקום בטוח מחוץ לבית שבו אפשר להדליק אש. אוספים מקלות ומציתים אותם. מוודאים שהאש לא מכלה לגמרי את המקלות, ונשארים פחמים. מחכים שהפחמים יתקררו – והנה צבע שחור.

עוד רעיונות: הסתכלו על החומרים סביבכם – אילו צבעים נוספים אפשר ליצור מהם? צרו ציור מבולבל – ציירו את הנוף מהחלון או בחצר בצבעים שונים מכפי שהם במציאות.

ילדים נוגעים בעץ

👁️👂פעילות חושים

ממששים, מריחים ומקשיבים את הסביבה שלנו. הפעילות מתאימה ל-2 משתתפים ויותר.

✂️ מה עושים? 

🖕חוש המישוש – עצמו את העיניים או קשרו סרט סביב העיניים, ותנו אחד לשני למשש דברים שאספנו מחוץ לבית, או חפצים מהבית. האם תוכלו לנחש מה אתם ממששים? אפשר גם לשוחח על התחושות שמתעוררות כשמנסים לגלות את המאפיינים של חפץ רק על ידי מישוש.

👃חוש הריח – שוב עצמו את העיניים או קשרו סרט סביב העיניים, ותנו אחד לשני להריח חפצים שונים שמצאנו בבית. אפשר גם ללכת יד ביד בחצר ולעצור ליד צמחים או פרחים. נענה על שאלות: איזה ריח אנחנו מריחים? האם הוא נעים? איך אפשר לתאר אותו? אפשר גם להשוות בין ריחות. בסיום נפקח את העיניים ונראה מה הרחנו.

👁️ חוש הראייה – נסתכל דרך החלון או נטייל בחצר, וכל אחד ייבחר דבר אחד מבלי לגלות מה בחר. לאחר מכן, נתאר במילים את מה שבחרנו – וננסה לנחש מה אחרים בחרו.

👂חוש השמיעה – נשב בשקט בבית ליד החלון או בחצר, נעצום עיניים ונקשיב לקולות שעולים מהטבע או מהסביבה האנושית. ננסה להפריד בין הקולות ולהתרכז בקול שנעים לנו לשמוע. לאחר מכן נספר זה לזה על הקולות ששמענו.

להקת חסידות ועגורים מעל עמק החולה
להקת חסידות ועגורים מעל עמק החולה. צילום: יובל דקס

🦜 מה רואה הציפור ומה רואה הנמלה

מעניין לחשוב: איך נראית הסביבה שלנו מנקודת מבט שונה לגמרי משלנו?

✏️ מה צריך?

– דפים וצבעים

✂️ מה עושים? 

מסתכלים מהחלון או יוצאים לחצר. מתחילים לדמיין – ולצייר. אפשר גם לתאר במילים, אם מעדיפים.
– איך נראית הסביבה שלנו מנקודת המבט של ציפור.
– איך נראית הסביבה שלנו מנקודת המבט של נמלה.
– איך נראה האזור לפני 50 שנים.
– איך ייראה האזור בעוד 50 שנים.
– איך הייתה נראית הסביבה בלי השפעת האדם.
– איך היינו רוצים שהסביבה תיראה.
– ואילו עוד מצבים היינו רוצים לדמיין?

רוצים לשמור על הטבע 24/7?

בואו להיות חברים של הטבע

הצטרפו עכשיו