תוצאות חיפוש

תרופת הסבתא של הטבע לשמירה על הגוף והנפש

מערכת החברה להגנת הטבע

התקופה הזאת היא קשה מאוד, לכולנו. ודווקא עכשיו, כשהלב והגוף כואבים, חשוב יותר מתמיד – לצאת לטבע. הבילוי בחיק הטבע הוא הרבה יותר מהפסקה נעימה ביום, יש לו סגולות רפואיות של ממש – פיזיות ונפשיות כאחד. בכתבה הזאת יסביר אלון רוטשילד, מנהל תחום המגוון הביולוגי בחברה להגנת הטבע, איך, ולמה, הטבע כל כך הכרחי לבריאות שלנו.

אנשים בעם משקפות בצפרות במעגן מיכאל
צפרות במעגן מיכאל. צילום: שחף רטר

לשהייה בטבע יש חשיבות עצומה לבריאותנו, הפיזית והנפשית, ולא במקרה – המין האנושי התפתח במשך מיליוני שנים, בסביבה טבעית, החושים שלנו ומבנה הנפש שלנו, מכווננים לגירויים בטבע, ולכן, אפשר להגיד, שהטבע הוא תרופת הסבתא העתיקה ביותר שלנו. בשנים האחרונות, המדע מוכיח שסבתא טבע צודקת.

מחקר שפורסם בשנים האחרונות, מצא כי שהות של שעתיים לפחות בשבוע בטבע, מביאה לשיפור משמעותי בבריאות הפיזית והנפשית (ולעצלנים שבינינו, שימו לב – לא חייבים לרכב על אופניים, או לרוץ, אפשר פשוט לשהות בטבע, בכיף).

אחת העדויות הראשונות להיותו של הטבע המרפא הנגיש והזול ביותר, נמצאה במחקר קלאסי משנות ה-80 של המאה הקודמת, דווקא בבית חולים: אנשים שעברו ניתוח התאוששו מהר יותר עם פחות משככי כאבים, אם חלונם פנה לנוף ירוק ולא לקיר של בניין. אך האם סתם נוף ירוק, זה מספיק?

תצפית רמת הנדיב
תצפית רמת הנדיב. צילום: שחף רטר

במחקר אחר, על משתמשי פארקים בעיר שפילד בבריטניה, נמצא שמגוון ביולוגי עשיר יותר (מגוון גבוה יותר של צמחים, פרפרים וציפורים) העלה את היכולת לעיבוד חוויות והעצים את החוסן הנפשי של השוהים בפארק. שהות בטבע, נמצאה גם כתחליף נהדר לריטלין עבור ילדים עם הפרעות קשב וריכוז: מינון הריטלין עבור ילדים כאלה, בעת שהות בטבע, צנח ביותר מפי שניים, לעומת המינון בפעילות בפארק עירוני בנוי, כמו מגרש משחקים.

בקיצור – מחקרים מצאו ששהות בטבע, מפחיתה לחץ נפשי, מעכבת תגובות אלימות או אימפולסיביות, מפחיתה סימפטומים של דיכאון, חרדה והפרעות קשב, מעודדת יצירתיות ומעלה את תחושת הערך העצמי והאושר הפנימי באנשים – הן כפרטים, והן ברמת הקהילה והאוכלוסייה.

לכן דווקא בימים כמו אלו, ולמרות שאולי זה קשה – כדאי מאוד לצאת רגע מהבית, לנשום אוויר צלול, לשבת בצל עץ ולתת לטבע לעשות את שלו.

רוצים להצטרף לטיולים מודרכים, בחינם – לכולם? לחצו כאן

שמורת חוף השרון
שמורת חוף השרון

המאמר מתבסס בין היתר על המחקרים הבאים:

White et al. 2019. Spending at least 120 minutes a week in nature is associated with good health and wellbeing. Scientific Reports 9:7730.
Ulrich RS (1984) View through window may influence recovery from surgery. Science 224, 420- 421.
Fuller R H, Irvine K N, Devine-Wright P, Warren P H, Gaston K. 2007. Biol. Lett.3, 390–394.
Bird W. 2007. Natural thinking. RSPB.
Bratman G N. 2019. Nature and mental health: An ecosystem service perspective. Sci. Adv. 2019; 5 : eaax0903
Hartig et al. 2014. Nature and Health. Annu. Rev. Public Health 35:207-228
Hanski et al. 2012. Environmental biodiversity, human microbiota, and allergy are interrelated. PNAS 1205624109.
Steere A C. 1994. Lyme disease: A growing threat to urban populations. Proc. Natd. Acad. Sci. USA, Vol. 91, pp. 2378-2383.
Cragg GM and David JN. 2013. Natural products: a continuing source of novel drug leads. Biochimica et Biophysica Acta (BBA)-General Subjects 1830(6): 3670-3695.

רוצים לעזור לנו לשמור על הטבע?

בואו להיות חברים שלנו

לחצו כאן