תוצאות חיפוש

קצא"א מסכנת את כולנו -
אז למה הממשלה רוצה להסתיר את זה?

יפתח כרמלי

למה הממשלה מאפשרת לחברה שמפעילה את צינור הנפט בין אילת לאשקלון – להמשיך לפעול במחשכים?

שמורת עברונה אחרי זיהום הנפט
אסון זיהום הנפט בשמורת עברונה. צילום: נועם וייס

קצא"א, מסכנת את הסביבה והאדם: הפעילות של החברה שמפעילה צינור נפט בין אילת לאשקלון ומנהלת עוד עסקים הקשורים לגז ונפט – מסכנת את הטבע בישראל, את חיות הבר, את החיים בים, וגם את הבריאות של כולנו.

קצא"א אחראית לאחד מאסונות הטבע החמורים ביותר בתולדות מדינת ישראל – דליפת הנפט בעברונה ב-2014. חמישה מיליון ליטרים של נפט גולמי החריבו את שמורת עברונה, ואת הנזק הטבע באזור משלם עד היום.

למה אנחנו מספרים לכם את כל זה?

לאורך השנים נשמעו טענות לגבי חוסר שקיפות בפעילותיה של קצא״א, חברה ממשלתית שהוקמה בשנות ה-60. כיום, קצא״א רוצה להגדיל בצורה משמעותית את כמות הנפט שהיא מעבירה דרך מפרץ אילת, שבו נמצאת שונית האלמוגים המרהיבה והייחודית.

אבל כל הפעילות של קצא"א לא שקופה לציבור בשום צורה – היא נמצאת תחת חיסיון כמעט מוחלט, שעוזר לה להסתיר את ההתנהלות הכלכלית, העסקית והתכנונית שלה.

שמורת עברונה אחרי זיהום הנפט
אסון זיהום הנפט בשמורת עברונה. צילום: נועם וייס

חיסיון עד 2027

כעת, כשהחיסיון עומד לפוג, הממשלה דורשת להאריך אותו בעוד 5 שנים – עד דצמבר 2027 (עדכון 29.1.23: הארכת החיסיון של קצא״א אושרה בממשלה).

החיסיון הזה יאפשר להם להמשיך לפעול באפס שקיפות, לסכן את הטבע הישראלי ואת הבריאות של כולנו.

להזכירכם – זה ממש לא נגמר באסון עברונה ב-2014. בחודש נובמבר האחרון דלף דלק ממיכלית במסוף קצא"א באילת, ובספטמבר 2021, רגע אחרי שקצא"א ציינו שההסתברות לאסון דליפה הוא "פעם ב-1000 שנה", דלף נפט מצינור שלהם וזיהם מאות טונות של קרקע באזור אשקלון.

אנחנו בחברה להגנת הטבע מתנגדים בתוקף להארכת החיסיון. הסיבה המקורית להחלת החיסיון היה מגעים של החברה עם איראן – אולם המגעים כבר לא מתקיימים, וכיום אין לקצא"א אף תירוץ לפעילות שלהם במחשכים. אנחנו דורשים לשים לזה סוף – ולהוציא לאור את הפעילות המסוכנת של החברה הזאת.

רוצות לשמור על הטבע מפני זיהום?

בואו להיות חברות להגנת הטבע!

הצטרפו עכשיו