תוצאות חיפוש

תנו לדגים לעשות ילדים בשקט

הסיפור ב-100 מילים

תארו לכם, שבכל פעם שהייתם מתקרבים לבן או לבת הזוג, מישהו היה מפריד ביניכם ולוכד אתכם ברשת ענקית.

אם הייתם דג - זו הייתה המציאות שלכם.

בשנים האחרונות, בעקבות פעילות נחושה של החברה להגנת הטבע, ישראל התחילה להתייחס ברצינות לדגים ולהגן עליהם בחלק מחודשי האביב - התקופה הרגישה שבה הם מתרבים.

אבל זה לא מספיק. יש עוד הרבה מה לעשות כדי שהדגים שלנו יוכלו לעשות ילדים בשקט וכדי לשמור על הטבע העשיר והמופלא בים התיכון שלנו.

המאבק לשמירה על הדגים במספרים

4

חודשים

עונת הרבייה המרכזית - התקופה שבה מרבית המינים של הדגים מייצרים צאצאים חדשים. בים התיכון, עונת הרבייה מתרחשת בעיקר באביב (אפריל – יולי)

80%

מהדגים בים התיכון

רוב גדול של מיני הדגים בים התיכון מולידים צאצאים חדשים בעונת האביב (אפריל – יולי)

120

יום

משך הזמן האופטימלי שבו צריך לאסור לחלוטין על דיג בים התיכון - כדי לשמור על הדגים, וכדי להבטיח שלדייגים יהיה מה לדוג

עד 90

יום

משך הזמן שהוגדר בתקנות הדיג כתקופת ההשבתה של הדיג בעונת הרבייה

2,700

צבי ים בשנה

בכל שנה, נלכדים 2,700 צבי ים בישראל בגלל דיג לא אחראי. צבי ים הם אחת החיות הרגישות ביותר בים התיכון

  • להקת צנינית שיננית
    צנינית שיננית. צילום: אנדריי אהרונוב
  • אספרינה (ברקודה) לכודה ברשת דיג
    אספרינה (ברקודה) לכודה ברשת דיג. צילום: אנדרי אהרונוב
  • דג דקר לכוד ברשת רפאים שהוצאה מהים
    דג דקר (לוקוס) לכוד ברשת רפאים שהוצאה מהים. צילום: יוסף סגל
  • דג מוסר ים בוגר ולידו דג מוסר צעיר שלא הגיע לגיל הרבייה
    הדיג הפרוע מקטין את הדגים. למעלה: דג מוסר ים בוגר. למטה: דג מוסר צעיר שלא הגיע לגיל הרבייה. צילום: רוי גווילי

הסיפור המלא של המאבק לשמירה על הדגים

כמו בני אדם וחיות רבות אחרות, גם עבור הדגים – הבאת צאצאים היא עניין רגיש במיוחד. זהו תהליך עדין, שבמהלכו הדגים הבוגרים שוכחים קצת את כללי הזהירות שלהם. הם מתקרבים לחוף ולעיתים מתקבצים בקבוצות גדולות – וכך הופכים פגיעים מאוד. 

בים התיכון, עונת הרבייה של רוב מיני הדגים מתרחשת באביב ונמשכת בין חודש ל-4 חודשים. זו התקופה שבה הכמות והאיכות של תאי הרבייה של הדגים-ההורים היא הגדולה ביותר, ושבה סיכויי ההישרדות של הצאצאים משתפרים. ואגב, כדי לעשות ילדים, הנקבות של הדגים מטילות ביצים שעליהם הזכרים משפריצים תאי זרע.

פעוטונים לדגיגים

הדגיגים הצעירים הם יצורים חסרי אונים בימיהם הראשונים. אין להם יכולת לנוע בכוחות עצמם. הם מתפזרים ברחבי הים כמו יצורים זעירים אחרים (המכונים פלנקטון), או מוצאים מחסה במים הרדודים, בשוניות ובלגונות. 

כשהדגיגים מגיעים לגיל חודש עד כמה חודשים, הם כבר מסוגלים להתקבץ באזורים שמתאימים להם. כך נוצרים מעין פעוטונים לדגיגים קטנים, סביבה נוחה שבה יש מספיק מזון והגנה מפני טורפים. בדרך כלל, אלה יערות אצות או אזורים חוליים רדודים. אחרי תהליך ההתפתחות הראשוני (״שלב האימון״), הדגיגים גדלים מספיק ויכולים להצטרף לדגים הבוגרים (״שלב הגיוס״).

כך זה אמור לעבוד. אבל אם הדגים הבוגרים לא מצליחים לייצר דגיגים קטנים, כי בני האדם מפריעים להם באמצע, אוכלוסיית הדגים לא יכולה שמור על יציבות ומינים רבים פשוט עלולים לא לשרוד.

כמובן שזה רע גם עבור דייגים. הסכנות האלה גדולות במיוחד עבור דגי המאכל, שנפגעים מדיג-יתר – בעיקר אם הוא מתרחש בעונת הרבייה באביב.

חלק מהמינים, למשל הדקר (הלוקוס) שהוא דג מאכל מבוקש, נאספים להתקבצויות רבייה המכונות ״חתונות״. הזכרים והנקבות משחררים את תאי המין שלהם למים, ושם מתרחשת הפריית הביצים. טקס ״החתונה״ המיוחד הזה הופך את הדגים לרגישים במיוחד, כי הוא מפתה דייגים לצוד בבת אחת להקות שלמות.

צדים דגים בלי הבחנה

שיטת דיג מסוכנת במיוחד נקראת דיג מכמורת – זו שיטה פרועה וחסרת הבחנה, שהורגת דגים, צבי ים, אלמוגים וכל יצור שנקרה בדרכן של הספינות. למרבה האבסורד, דיג מכמורת משאיר חורבן שאי אפשר לתקן אבל מניב מעט מאוד תועלת. 

דיג המכמורת נאסר בחודשי הקיץ למשך של עד 90 יום, בתקופה שבה הדגיגים הקטנים מצטרפים אל הלהקות הבוגרות (תקופת ״הגיוס״). זה חשוב כי 80% מהדגים הנלכדים בדיג מכמורת הם דגיגים צעירים, מינים מוגנים או כאלה שאי אפשר למכור – ואז דגים שמתו לחינם פשוט נזרקים בחזרה לים.

הבעיה של דיג פרוע ומיותר קיימת גם בשיטות דיג אחרות, כמו דייגי הרשתות. כמחצית מהדגים נלכדים ברשתות לפני שהגיעו לגודל שמאפשר להם להוליד צאצאים. הדיג פוגע גם בדגים שנמצאים בסכנת הכחדה, כמו גיטרנים – דגים שטוחים (ממשפחת הבטאים) ששוחים קרוב לקרקעית הים, וקיבלו את שמם בגלל צורתם המזכירה גיטרה.

והפגיעה בדגים לא מסתיימת כאן: דייגי רשתות או דייגים חובבים לוכדים בכל שנה כ-1,800 צבי ים – החיה הקסומה שטורחת לעלות אל החוף כדי להטיל את הביצים שלה, ונפגעת קשות בגלל פעילות האדם. יחד עם הפגיעה משאר סוגי הדיג, 2,700 צבי ים נפגעים מדי שנה בישראל בגלל דיג לא אחראי. 

הצלחה חלקית בהגנה על הדגים

בעולם כבר הבינו: כדי לשמור על הדגים – לטובתם, לטובת הטבע הימי כולו וגם לטובת דייגים – חייבים להכיר היטב את מחזור החיים שלהם, ולשים לב שהצרכים הבסיסים שלהם לא נרמסים בגלל דיג פרוע.

באירופה, סין, הודו, אוסטרליה, וגם ביוון, טורקיה ומצרים השכנות, נקבעו כללים שונים שנועדו להגן על עונת הרבייה של הדגים.

התוצאות מרשימות: הפסקת הדיג למשך חודשיים בעונת הרבייה מגדילה את שלל הדיג השנתי ב-15%. אם עוצרים את הדיג לשלושה חודשים – כמות הדגה מזנקת ב-135%.  גם הבנק העולמי מעריך שצמצום מאמץ הדיג בכ-45% יעלה את שלל הדיג בכ-15%. גודל הדגים יזנק יותר מפי שניים! 

עד לפני שנים ספורות, מדינת ישראל לא הטילה כל מגבלה על דיג בים התיכון במהלך עונת הרבייה. רק ב-2016, במסגרת רפורמת הדיג ובעקבות מאבק של החברה להגנת הטבע, הוחל איסור על דיג חופי – כלומר דיג מסחרי באמצעות רשתות או מערכים של קרסים – ועל דיג הפנאי (המכונה ספורטיבי). האיסור הוטל בחלק מחודשי האביב. 

החל מ-2017, נקבע איסור דיג של עד 45 יום, למעט דיג חכות מהחוף. החל מ-2020, תקופת השבתת הדיג הוארכה ל-60 עד 90 ימים בשנה. 

אבל למרות הסכנות הכרוכות בכך, האחראים על הדיג במשרד החקלאות (״פקיד הדיג״) נתנו בשנים האחרונות היתרים לדוג גם בעונת הרבייה.

ב-2022, בזכות מאבק של החברה להגנת הטבע, הושגו שיפורים נוספים:

– בחודש מאי נאסר לגמרי על דיג, למעט דיג חכות מהחוף.

– בחודש יוני, לא יינתנו היתרי דיג במים רדודים (עומק של פחות מ-30 מטר).

– ובאופן כללי, נאסר הדיג של רוב המינים.

השבתת הדיג באביב שומרת לא רק על מיני הדגים שיש להם ערך מסחרי עבור הדייגים – אלא בעיקר על המינים המוגנים, כמו צבי הים שמתקרבים בתקופה זו לחוף כדי להזדווג ולהטיל, בטאים כמו הטריגונים שמצויים בתקופת החיזור שלהם ועוד. 

יש עוד מה לעשות

האיסור על הדיג – הוא גם הזדמנות נפלאה לבילוי בים בטוח – לשחייה, צלילה, חתירה וגלישה, בלי חשש להיפגע מציוד וסירות דיג. בשגרה, סירות הדיג "טסות" במהירות בקרבת החוף, מכיוון שהן פטורות ממגבלת המרחק של 300 מטר מהחוף, האסורים בשיט לשאר סירות המנוע.

אתם מוזמנים להצטרף למאמץ לשמור על הדגים ועל הים שלנו: אם נתקלתם בפעילות דיג או מכירת דגים החשודות כאסורות בעונת הרבייה, דווחו באפליקציית SeaWatch והמידע יעבור ישירות לגופי הטיפול והאכיפה.

ומה עוד צריך לעשות כדי שהים התיכון יהיה באמת בטוח לכולם? 

לעצור לחלוטין את דיג המכמורת

לקדם שמורות טבע ימיות

 

צילום וידאו: אנדריי אהרונוב

לקריאה נוספת

מגנים על עונת הרבייה של הדגים (באתר ״החצי הכחול״) תוכנית פעולה לניהול הדיג ואישוש הדגה והטבע בים התיכון (2020-2030) תקנות הדיג שנקבעו ב-2016 (באתר ״החצי הכחול״) מחקר על ניהול מושכל של משק הדיג - לטובת הטבע, הדייגים והציבור כולו

מצב המאבק

ישראל התקדמה בהגנה על הדגים בעונת הרבייה הרגישה - אבל המצב עדיין לא מספיק טוב.

צריך להשבית את הדיג באופן מלא ובלי שום יוצאים מהכלל, רצוי למשך 90 יום.

בנוסף, צריך להקים רשת ביטחון כלכלית שתתמוך בדייגים שיאבדו את הכנסותיהם בתקופה הזו.

אנחנו חייבים לשמור על הטבע הימי המופלא בחצי הכחול של מדינת ישראל - בשביל כולם: הדגים, המתרחצים והדייגים.

רוצות לשמור יחד על הים התיכון שלנו?

בואו להיות חברות להגנת הטבע

הצטרפו עכשיו