תוצאות חיפוש

הטרגדיה של נחל צאלים

יפתח כרמלי

למה נחל צאלים סובל מזיהום שמקורו בים המלח, ומה אנחנו עושים בעניין?

הדלתא של נחל צאלים
הדלתא של נחל צאלים. צילום: עינב קוצר

על מים ועל מלח

דמיינו שהייתם משקים את הצמחים שלכם עם מי מלח, או שהייתם נותנים קערת מי מלח לשתייה לכלב או לחתול שלכם. זה לא היה עושה להם טוב, ואפילו היה מסכן את הבריאות שלהם.

נשמע עצוב? כי זה בדיוק מה שקורה לצמחייה ולחיות הבר בדלתא של נחל צאלים כרגע – והאחריות נמצאת בידיים של מפעלי ים המלח. אבל למה זה קורה? נסביר.

זו תקופה ארוכה שמפעלי ים המלח שואבים מים מהאגן הצפוני של ים המלח לאגן הדרומי – לברכות המשמשות את התעשייה ואת התיירים במלונות. בשלב מסוים, מטבע הדברים, המשאבה נותרה ללא ים לשאוב ממנו. במוסדות התכנון החליטו להזיז את המשאבה כמה קילומטרים צפונה ולהוסיף עוד קילומטר וחצי של תעלה. התעלה החדשה עוברת מעל אגן נחל צאלים. עד כאן – הכל בסדר.

 

רואים את היובש בעיניים. הדלתא של נחל צאלים
רואים את היובש בעיניים. הדלתא של נחל צאלים. צילום: עינב קוצר

אז איפה הבעיה?

רשות הטבע והגנים דרשו מהמפעלים לצפות את התעלה ביריעת פלסטיק על מנת למנוע דליפה של מי מלח למים המתוקים של נחל צאלים. אבל המפעלים בחרו באופציה הזולה יותר – והתעלה קיבלה ציפוי חרסית, שהובילה לדליפות.

התוצאה? בחודשיים האחרונים יש דליפה וחלחול של מי מלח למים המתוקים של דלתת הנחל – ואת התוצאה רואים בעיניים: הצמחייה באזור מתחילה להתייבש, וגם חיות הבר בסביבה, ביניהן צבי הנגב, נמצאות בסכנה.

צבי הנגב בשדה
צבי הנגב בשדה. צילום: נועם וייס

אז מה אנחנו עושים בעניין?

מפעלי ים המלח הודו שעשו טעות, והבטיחו להחליף את האיטום ליריעת פלסטיק -אבל אנחנו בחברה להגנת הטבע דורשים לעשות עוד יותר מכך כדי לשמור על הסביבה המיוחדת של נחל צאלים.

באמצעות עו"ד שלנו, ביקשנו מהמשרד להגנת הסביבה ורשות המים להפעיל את סמכותם כדי לעצור בינתיים את השאיבה וההזרמה בתעלה –  הזרמה שמזהמת את הנחל, נעשית ללא אישור, וללא תיאום והסכמה של רשות המים, המשרד להגנת הסביבה ורשות הטבע והגנים.

כמו כן, אנו מבקשים: הוציאו צו לשיקום הנזקים והפעילו את סעיפי העונשין כנגד הגורם המזהם. חברת כיל – עצרו את הזיהום החמור הזה באופן מיידי, והפסיקו לפגוע בטבע!

ההרס נמשך

עדכון מאוגוסט 2022:

עבר חודש מאז פרסום הכתבה, ולצערנו החדשות הרעות ממשיכות להגיע. כפי שפורסם היום (9 באוגוסט) באתר הארץ, מפעלי ים המלח ימשיכו להזרים את המלח לנחל צאלים במשך עוד 4 חודשים לפחות, עד חודש דצמבר, למרות הנזק המתמשך.

רוצות לשמור על הנחלים?

בואו להיות חברות להגנת הטבע

הצטרפו עכשיו