תוצאות חיפוש

שמיים ללא ציפורים
אנחנו יכולים למנוע את זה

שירה מיטרני

תחום הצפרות היה מאז ומתמיד משמעותי בחברה להגנת הטבע. אתם בטח מרימים גבה בעת קריאת שורות אלו, וחושבים לעצמכם –  "למה דווקא ציפורים?" הרי יש מגוון גדול כל כך של בעלי חיים בטבע.

איריס האן, מנכ"לית החברה להגנת הטבע, מסבירה בטור נוסף בבלוג ״על טבעי״ – למה הציפורים חשובות כל כך, למה לישראל יש חובה עולמית להגן עליהן, ואיך נמנע תרחיש אפשרי של שמיים חסרי ציפורים?

נץ מצוי בתחנה לחקר ציפורי ירושלים
נץ מצוי בתחנה לחקר ציפורי ירושלים. צילום: יואב פרלמן

למה דווקא ציפורים?

לציפורים יש מקום חשוב ביותר בעולם החי ובמערכות האקולוגיות בכלל. עולם הצפרות הוא עולם ומלואו. זהו תחום מגוון, עשיר, וכן – גם מסעיר את הדמיון. מי מאיתנו לא חולם לפעמים על איזה זוג כנפיים לעוף איתן למחוזות אחרים? יש קסם בלמידה על הציפורים, בהסתכלות מקרוב על הקלילות שלהן ועל החופש האינסופי.

במפגש בין אדם לטבע, לציפורים יש מקום מיוחד. לעיתים קשה לפגוש בעלי חיים בטבע, בבית הגידול הטבעי שלהן. אבל עם ציפורים זה אחרת. כמעט בכל יציאה לטבע, גם ממש מתחת לבית, או אפילו על אדן החלון, אפשר לפגוש ציפור. מבחינה זו, למפגש עם ציפורים יש תפקיד חשוב במיוחד בחיבור הרגשי בין אדם לטבע, חיבור שחשוב לנו, לחברה להגנת הטבע, באופן מיוחד.

 

נשים בהכשרת צפריות בתחנה לחקר ציפורי ירושלים
הכשרת צפריות בתחנה לחקר ציפורי ירושלים. צילום: ישי לנדוי

מעצמת פלאפל, טכנולוגיה וצפרות

לישראל יש מקום חשוב ומשמעותי במיוחד בעולם הצפרות. אנחנו התברכנו במגוון יוצא דופן של ציפורים בקנה מידה בינלאומי, כאלו שחיות כאן בדרך קבע וגם כאלו הנודדות. ואם מדברים על נדידה – ישראל היא ציר הנדידה השני בחשיבותו בעולם,

חצי מליארד (!) ציפורים חולפות מעלינו פעמיים בשנה, בסתיו ובאביב. לגבי חלקן – כל האוכלוסייה העולמית של המין עוברת בשמי ארצנו.

נתון זה מעניק לנו טייטל מכובד של מוקד משיכה לצפרים מכל העולם, אבל עם הטייטל באה גם האחריות. יש לנו חובה עולמית (לא פחות מכך) לשמור על הציפורים בארץ.

בריכה מלאה בפלמינגואים ופלמינגו אחד עף באויר מעל
פלמינגואים בבריכת מים

הציפורים בסכנה

בשנים האחרונות גוברים האתגרים בשמירה על עולם הציפורים. אובדן בתי גידול, חדירה מסיבית של מינים פולשים, ציד, הרעלות, טורבינות רוח, זיהום, פסולת, קווי מתח – כל אלו מסכנים את המשך קיומם של מיני עופות רבים, בחלקם עד כדי הכחדה. חלק ממיני הציפורים שחיו כאן איתנו, נכחדו מישראל – בדור שלנו, במשמרת שלנו – כמו הפרס והעזניה. חלקם כבר לא מקננים כאן יותר כמו האנפה האפורה, זרון סוף, ועיט צפרדעים.

על כל האיומים הללו נוסף באחרונה משבר האקלים, שגם מסכן באופן ישיר את המשך קיומם של בתי גידול המהווים בית למיני עופות רבים, וגם מאיים לשבש את שגרת הנדידה בשל מחסור בזמינות מזון, או התייבשות מקורות מים המהווים תחנות עצירה ורענון בדרך הארוכה שעושות הציפורים בין יבשות.

כאן אנחנו, החברה להגנת הטבע, נכנסים לתמונה: בהגנה על בתי גידול חשובים מפני פיתוח מופרז, בקידום חקיקה המונעת צייד "ספורטיבי", בפעילות חינוכית עניפה ובהגברת המודעות לחשיבות השמירה על הציפורים.

לצערנו, לנוכח מצב הטבע בעולם בכלל ובישראל – הגנה אינה מספקת, וכיום אנו עושים מאמץ לשקם בתי גידול שנפגעו בעבר, מה שמכונה RE-WILDING. היוזמות הראשונות שאנו מקדמים הם בתי גידול לחים, כלומר בריכות דגים שאינן משרתות עוד את ייעודן המקורי והופכות באמצעות שיקום אקולוגי – לבתי גידול איכותיים למגוון ציפורים. אלו מהוות בנוסף תחנת עצירה חשובה עבור עופות נודדים, במעברים בין אפריקה ואירופה.

אחריות כבדה מוטלת על כתפינו, אנו עושים ונעשה הכל כדי לעמוד בה.

רוצים לשמור יחד על הציפורים והפרחים?

בואו להיות חברים להגנת הטבע

הצטרפו עכשיו