תוצאות חיפוש

סטארט-אפ: נותנים לטבע לשמור על עצמו

הסיפור ב-100 מילים

איך אפשר לשמור על הטבע הישראלי המיוחד בעוד ועוד מקומות, ולא רק בשמורות?

איך מבטיחים שנצליח לשמור על חיות הבר, הצמחים והנופים שלנו לעוד עשרות שנים קדימה?

מקימים סטארט-אפ!

המיזם החדש שלנו סטארט-אפ נייצ׳ר עובד לפי עיקרון פשוט והגיוני: מי שיודע הכי טוב לשמור על הטבע - זה הטבע בעצמו.

רק 5%

נחלים, מעיינות וביצות

בישראל היו בעבר 200 אלף דונם של נחלים, מעיינות, ביצות ובריכות חורף, עם חיות הבר והצמחייה הייחודיים לאזורים אלה (בתי גידול לחים). כיום נותרו רק 10,000 דונם. התוצאה: סכנה חמורה לחיות בר רבות, ביניהן ציפורים

65

מיני ציפורים בסכנת הכחדה

מבין כ-220 מיני הציפורים המקננים בישראל, 65 היו בדרגות הסיכון הגבוהות ביותר ב-2017 - כמעט פי שניים מ-38 מינים ב-2002

מאות מיליוני

ציפורים

פעמיים בשנה, בסתיו ובאביב, חולפות בישראל מאות מיליוני ציפורים. אנחנו זוכים לארח את המטס המרהיב הזה בזכות המיקום המיוחד שלנו, בצומת בין אסיה, אירופה ואפריקה

300

מיני ציפורים

ציפורים רבות כבר הגיעו לאתר הראשון של סטארט-אפ נייצ׳ר בכפר רופין. בהמשך, האתרים של סטארט-אפ נייצ׳ר צפויים להיות בית ואתר מנוחה למאות מינים של ציפורים מהארץ ומהעולם

50 אלף

שקנאים

במסע הארוך בין אירופה לאפריקה, רבבות שקנאים עוברים דרכנו. ההישרדות שלהם, ושל ציפורים נודדות רבות אחרות, תלויה באיכות הטבע שלנו וביכולת להעניק להן תחנת מנוחה ותדלוק חיונית - תחנה אחרונה לפני המדבר הצחיח

  • אתר כפר רופין
    מאגר עמוד בכפר רופין, ששימש בעבר לגידול דגים וחיטה. צילום: נדב ישראלי
  • מבט על בריכות הדגים מעגן מיכאל
    בריכות הדגים במעגן מיכאל. צילום: יובל דקס
  • בריכות הדגים מעגן מיכאל
    בריכות הדגים במעגן מיכאל. צילום: יובל דקס
  • חסידות
    חסידות . צילום: תומס קרומנסר
  • מירומית לבנת-כנף
    מירומית לבנת-כנף. צילום: יואב פרלמן
  • אנפית בכפר רופין
    אנפית בכפר רופין. צילום: יואב פרלמן
  • לבנית קטנה
    לבנית קטנה. צילום: יואב פרלמן
  • דרור הירדן
    דרור הירדן. צילום: יואב פרלמן
  • תור מצוי בפרופיל עם רגליים במים
    תור מצוי. צילום: יובל דקס
  • מפה של נדידת הציפורים
    מפה של נדידת הציפורים דרך ישראל

הסיפור המלא על סטארט-אפ נייצ׳ר

ידעתם שישראל היא מעצמת טבע עולמית? 

ישראל יושבת בצומת חשובה ומרכזית בין שלוש יבשות – אירופה, אסיה ואפריקה. בזכות העובדה הזו, הטבע שלנו עשיר ומיוחד. המדינה הקטנה שלנו מוגדרת כ-Biodiversity Hot Spot – כלומר אזור עם טבע מיוחד בקנה מידה עולמי. רק כ-2% מהעולם זכה למעמד יוצא הדופן הזה. הסיבה: יש מגוון עצום של חיות בר וצמחים שנמצאים אך ורק אצלנו.

אבל אוצרות הטבע המופלאים האלה עלולים להיעלם. הטבע הישראלי במצב מעורער, כי הוא נלחם על הישרדותו – במדינה קטנה וצפופה שמתפתחת במהירות ומול שינויים מהירים וקיצוניים שמתרחשים בכל העולם.

בישראל ובכל העולם יש משבר סביבתי קשה במיוחד: האקלים יוצא מאיזון ומשבש את התנאים ששררו על פני כדור הארץ במשך מאות אלפי שנים. המגוון הביולוגי מתערער בגלל פעולות האדם, ומינים רבים של חיות בר וצמחים נכחדו או נמצאים בסכנה חמורה.

המגוון הביולוגי הוא קריטי מאין כמוהו, מכיוון שהטבע הוא מערכת מורכבת ועדינה שבה כולם תלויים בכולם. החיידקים הזעירים, הדבורים הקטנות, הציפורים בשמיים, העצים על האדמה וכל אינספור המרכיבים של הטבע – משפיעים אלה על אלה בדרכים שלא כולן ידועות לנו. מה שידוע הוא שגם אנחנו, בני האדם, לא נשרוד בלי טבע חזק ובריא.

איך שומרים על הטבע המיוחד שלנו?

במשך שנים רבות, שמירת הטבע בישראל התרכזה באזורים מוגדרים – שמורות הטבע. אבל המשבר של חיות הבר והצמחים מחמיר, ואנחנו חייבים לעשות עוד הרבה יותר כדי להגן עליהן.

השמורות והגנים הלאומיים (שמנוהלים על ידי רשות הטבע והגנים) מכסים כיום 26% מהקרקעות במדינה. השמורות והגנים נמצאים בעיקר בדרום הארץ, ומעט מאוד במרכז ובצפון הארץ, היכן שרוב תושבי ישראל גרים. הקמה של שמורות נוספות היא ארוכה ומסובכת מאוד.

כדי שמעצמת הטבע הישראלית תשגשג לעוד עשרות שנים קדימה, אנחנו חייבים להגן עליה גם מחוץ לשמורות. בהמשך לפעילות שצוברת תאוצה בכל העולם – גם בישראל מבינים שכדי לשמור על הטבע לא מספיקות שמורות מצומצמות וסגורות. צריך לדאוג לחיות הבר ולצמחים בכמה שיותר מקומות.

נשמע מאתגר? בשביל זה אנחנו כאן. תיכף נסביר איך עושים את זה.

מייבשים את הביצות? בדיוק להיפך

אחת הדוגמאות הבולטות לצורך בשמירה על הטבע בכל מקום אפשרי הוא הסיפור של שטחי הביצות שנעלמים והולכים. כשאתם שומעים על ביצות, אתם נזכרים בייבוש החולה? אז הגיע הזמן שנחשוב מחדש על המקום שלהן בטבע ובחיים שלנו.

בביצות ובכל אזורי המחיה הלחים, כמו נחלים, מעיינות ובריכות חורף (בתי גידול לחים) יש מגוון מיוחד של חיות בר וצמחים. בין השאר, חיים בהן כמה מינים של ברווזים, שנמצאים בסכנת הכחדה עולמית. הביצות חשובות מאוד גם לציפורים וחיות נוספות.

אבל אם בעבר היו כ-200 אלף דונם של שטחי מחיה לחים בישראל – היום נותרו רק 10,000 דונמים, כ-5% בלבד! זה ממש ממש מעט מדי.

משבר האקלים והמשבר של המגוון הביולוגי מתאפיינים בהתחממות ובהתייבשות של הסביבה. בתנאים כאלה, הבעיה של מחסור בשטחים עם מים מחמירה עוד יותר.

הציפורים הן מדד שעוזר לנו להבין עד כמה הבעיה קשה. כולנו רואים ציפורים מדי יום והן כנראה חיית הבר שהכי מחוברת אלינו. העובדה הזו גורמת לכך שקל יחסית לעקוב אחריהן, וללמוד מכך על השינויים שמתרחשים בטבע כולו.

למרבה הצער, הציפורים חושפות את המצב החמור של כל הטבע בישראל. מבין כ-220 מיני הציפורים המקננים בישראל, 65 מינים היו בדרגות הסיכון הגבוהות ביותר ב-2017 – כמעט פי 2 מ-38 מינים שהיו בסיכון ב-2002. באותה תקופה, רק ב-15 מינים המצב השתפר באותה התקופה, על פי ״הספר האדום של העופות בישראל״ שהופק על ידי החברה להגנת הטבע ורשות הטבע והגנים.

בין המינים שנמצאים כיום בסכנת הכחדה חמורה: הנשר המקראי, רחם מדברי, עיט זהוב, עיט ניצי, בז צוקים, ינשוף שדות, פפיון צהוב, קטה הודית, תחמס מצרי והשליו הנודד. אחד האיומים הגדולים על הציפורים היא העובדה ששטחי המחייה שלהן מתכווצים או נהרסים – בין השאר אותן ביצות, שפעם חשבנו שחייבים לייבש והיום אנחנו מבינים עד כמה הן חשובות עבור הטבע ועבור כולנו.

מקימים סטארט-אפ!

אז מה עושים?

סטארט-אפ נייצ׳ר הוא מיזם של החברה להגנת הטבע שמציע פתרון הגיוני לכל הצרות שבני האדם גורמים לסביבה – פשוט לתת לטבע לעבוד בשקט וביעילות, בלי שאנחנו בני האדם נפריע לו.

בחברה להגנת הטבע זיהו את ההזדמנות שנוצרה כאשר בריכות הדגים הרבות שפזורות בארץ, שרבות מהן היו בעבר שטחי ביצות, הפסיקו להיות רווחיות – וננטשו. בעלי הקרקעות רק מחפשים מה אפשר לעשות איתן.

אז אנחנו, או למעשה הטבע, הופכים את בריכות הדגים העזובות למרחבים שוקקי חיים. אם מזרימים מים לבריכות הנטושות ולא מפריעים – הטבע עושה את שלו. המונח המקצועי לכך הוא התפראות – ReWilding. בכל העולם משקיעים מיליארדים בפרויקטים דומים. מהמהלך הזה כולם יכולים להרוויח: בעלי בריכות הדגים – והטבע כולו.

שני האתרים הראשונים של סטארט-אפ נייצ׳ר מוקמים במעגן מיכאל לחוף הים התיכון ובכפר רופין בעמק המעיינות בצפון. הפרויקטים הוקמו בשיתוף פעולה עם הקהילות של שני הקיבוצים.

העבודה בכפר רופין החלה ב-2021, אז הזרמנו בחזרה מים מנחל אבוקה ודאגנו לכך שהבריכה שכבר איבדה את הצורה הטבעית שלה תתנהל בהתאם לעונות השנה: מפלס מים גבוה בחורף ובאביב, שיורד ומתייבש בקיץ ובסתיו ואז שב ומתחדש בחורף.

הטבע חוזר לעצמו

התוצאות מדהימות ומהירות מהצפוי. בתוך חודשים ספורים, הצמחייה סביב בריכות הדגים בכפר רופין התאוששה והחלה לשגשג. חיות הבר זיהו את האתר שופע המים והצמחייה – וגם הם מיהרו להגיע. חרקים, דו-חיים, ציפורים, ברווזים ועופות דורסים חוגגים בטבע שחזר למצבו המקורי.

חיות הבר שנהנות מהמרחב המחודש שנפתח בפניהן כוללות יונקים כמו חתולי ביצות, וציפורים כמו צוללי ביצות, פשושים ואנפות. אחרי החורף הראשון שמילא את המאגר במים, נוספו ברווזים ועופות דורסים. ויש כמובן גם ציפורים נודדות שנהנות מתחנת מנוחה ותדלוק מצוינת בדרך אל המדבר או בחזרה ממנו. למשל, פלמינגואים, חסידות, לבניות גדולות וקטנות ואנפות אפורות – ונספר על כך עוד בהמשך.

לאתרים של סטארט-אפ נייצ׳ר יש תפקיד בהתמודדות עם משבר האקלים. השיקום של המגוון הביולוגי מחזק את הטבע כולו ואת היכולת שלו לשרוד בתקופה מאתגרת כל כך. הצמחייה השופעת במים היא אחד האמצעים של הטבע לספוח את הפחמן הדו-חמצני המזיק שאנחנו פולטים לאטמוספירה ולהפחית את ההשפעה המזיקה שלו, והיא מועילה בעוד שני דרכים: מונעת הצפות, שמסוכנות גם לאדם, ומקררת את האוויר בסביבה הקרובה אליה.

ציפורים בבריכות דיסני

פרויקט הדגל שלנו בשיתוף עם קיבוץ כפר רופין בעמק המעיינות, שמכונה ״מאגר עמוד״, לא מפסיק להפתיע ולרגש. העבודות שהחלו ב-2022 נמשכות בהתמדה – והופכות את מרחב הטבע המחודש ל-Hot Spot של האזור כולו.

גם כאן מתגלה שמה שיפה לנו, יפה גם לטבע: האתר מרהיב העין מלא בציפורים במשך כל השנה. יש בו גם נוכחות של מינים נדירים, גם תחנת עצירה עבור הציפורים הנודדות באביב ובסתיו, גם בית גידול לקינון עבור המקננים, גם אתר חריפה עבור החורפים.

האתר מושך אליו צפרים וצפריות רבים. קיץ 2023 היה מדהים, עם כמויות ענקיות של ציפורים שקיננו בו, כולל שני מיני ברווזים בסכנת הכחדה עולמית שדגרו בו בפעם הראשונה – צולל ביצות וברווז משויש. בנוסף, חרגולן זמירי, מין ציפור שיר קטנה ומסתתרת, דגר ככל הנראה במאגר, לראשונה לאחר היעלמותו כדוגר בישראל לפני כ-20 שנה.

בנוסף, לקראת סוף השנה שיקמנו בריכות דגים נוספות, הצמודות לבריכות הצפרות שלנו סמוך לקיבוץ כפר רופין. לאחר המימון לשיקום הראשוני של בריכות הדגים, שהגיע דרך החברה הממשלתית לתיירות כמו באתר בחוף הכרמל, את השיקום החדש ביצענו בעזרת מענק ייעודי מקרן שמירת הטבע של תאגיד דיסני, והן נקראות בריכות דיסני. זמן קצר לאחר השיקום, מים טבעיים ונקיים החלו לזרום לבריכות החדשות, והציפורים גילו אותן מיד.

תחנת דלק בדרך למדבר

סטארט-אפ נייצ׳ר חשוב לא רק לחיות הבר ולצמחים של ישראל – אלא לטבע בעולם כולו.

אחת הדוגמאות המרהיבות ביותר לטבע הישראלי המיוחד הן מאות מיליוני ציפורים נודדות שעוברות מעלינו פעמיים בשנה, בדרך מאירופה לאפריקה ובחזרה. רבות מהן גם נוחתות כאן למנוחה ותדלוק – ומאות אלפי ישראלים ותיירים צופים בהן.

כמו כל מי שיוצא למסע של אלפי קילומטרים, הציפורים הנודדות זקוקות לאוכל, מים ומקום מחסה. כשהן נודדות דרומה, אנחנו התחנה האחרונה לפני מסע ארוך וקשה במדבר, וכשהן חוזרות צפונה אנחנו המקום הראשון שיכול להציע להן מחסה ומזון אחרי המרחבים הצחיחים של צפון אפריקה.

אבל מכיוון שהטבע שלנו נמצא במשבר, לציפורים שחייבות לעבור כאן, נותרו מרחבים מצומצמים מאוד שבהם הן יכולות לעצור. אנחנו לא מצליחים להעניק תמיכה להמוני ציפורים שמגיעות אלינו מכל העולם.

כלומר, אם הטבע בישראל לא יהיה בריא ומשגשג – נוצרת סכנה לא רק לחיות הבר והצמחים המיוחדים בישראל, אלא גם לציפורים ולטבע כולו בשלוש יבשות. כך למשל, 50,000 שקנאים שחיים באירופה ועוברים דרכנו במסעם לאפריקה תלויים בנו להישרדותם.

אלפי ציפורים נודדות צפויות ליהנות מאתר ההתפראות במעגן מיכאל ובכפר רופין, ביניהן קנית אפריקאית, סנונית הרפתות, שהיא מין הסנונית הנפוץ בעולם, ונחליאלי צהוב. לצידם מינים נדירים כמו חנקן ערבות, עיט צפרדעים ושחף עיטי.

300 מיני ציפורים צפויים להגיע ל-2 האתרים של סטארט-אפ נייצ׳ר, 69 מהם ברשימה האירופית של מינים תחת איום, 18 מהם ברשימה הישראלית של מינים תחת איום ו-8 בסכנת הכחדה עולמית.

איך עושים עוד הרבה יותר

אנחנו רוצים להשיג השפעה גדולה על כל הטבע הישראלי, וגם על ציפורים מהעולם כולו. אנחנו רוצים להבטיח את היציבות והשגשוג של הטבע הישראלי לעוד עשרות שנים קדימה, למען הילדים והנכדים שלנו. 

כדי לעשות זאת, צריך להגדיל את סטארט-אפ נייצ׳ר ממאות הדונמים שקיימים היום לאלפי דונמים. ואגב, בריכות הדגים, שבהן יש קרקע ומים זמינים, הן רק ההתחלה. יש כבר תוכניות לשיקום של אזורים רבים נוספים.

הפרויקט של סטארט-אפ נייצ׳ר אינו מקבל שום מימון ממשלתי – אלא רק תרומות. ההשכרה והתפעול של בריכות הדגים והזרמת המים הם יקרים מאוד, וחשוב לנו להבטיח שנוכל לשמור על מרחבי הטבע המופלאים האלה לעשורים קדימה.

לאתרים בכפר רופין ומעגן מיכאל יש גם פוטנציאל לייצר הכנסות של מיליוני דולרים בשנה, מכ-150 אלף מטיילים ישראלים ותיירים שצפויים להגיע אליהם.

 

 

לקריאה נוספת

הציפורים והדגים חוגגים - עדכון על הפרויקט, חורף 2024 אתר סטארט-אפ נייצ׳ר (באנגלית) סרטון על הפרויקט (באנגלית) כתבה ב״כאן״ על סטארט-אפ נייצ׳ר

מצב המאבק

בחברה להגנת הטבע אנחנו פועלים כבר עשרות שנים כדי לשמור על אזורי המחייה של חיות הבר והצמחים, ולנסות להשאיר אותם במצבם המקורי כפי שהיו אלפי שנים ויותר.

הבריכות שחוזרות לחיים בזכות סטארט-אפ נייצ׳ר הן דוגמה ליוזמה חדשנית, שמחזקת את העבודה היומיומית של החברה להגנת הטבע - ומזניקה אותה לעוד עשרות שנים קדימה.

הצטרפו אלינו כדי לשמור על חיות הבר, הצמחים והנופים המיוחדים והמופלאים של הטבע הישראלי ולהבטיח להם ולנו איכות חיים ועתיד מזהיר.

רוצים לשמור יחד על הטבע?

בואו להיות חברים להגנת הטבע

הצטרפו עכשיו