תוצאות חיפוש

סוף סוף זה קורה: שביל ישראל בדרך לחרמון

מערכת החברה להגנת הטבע

המטיילים ביקשו, האישורים התקבלו – ושביל ישראל יגיע השנה לחרמון. איציק בן דב, רכז סימון השבילים של החברה להגנת הטבע והאדם שאחראי לסימון של שביל ישראל כולו מספר על כל האתגרים שהיה צריך לפתור בדרך ועל האתרים היפהפיים והייחודיים – שיוסיפו מים, שלג, גובה, עניין וכיף לשביל ישראל כולו.

עדכון (ספטמבר 2023): 2 מקטעים חדשים סומנו ונפתחו (מהחרמון לבניאס ומהבניאס לתל חי), ושביל ישראל יוצא לדרך מהחרמון ועד לאילת.

קלעת נמרוד
קלעת נמרוד. צילום: איציק בן דב

כששביל ישראל היה בן 20, הבנו שהגיע הזמן לחדש אותו. דיברנו עם המטיילים בשטח וזיהינו נקודות שבהן אפשר לשדרג את המסלול. למשל, להוסיף מעבר בעוד אתרים מעניינים או להיזהר ממקומות מסוכנים, כמו חציית כבישים סואנים.

בתהליך הבדיקה הארוך שהחל ב-2015 התברר כי המקום הבולט שבו יש הזדמנות לשדרג את שביל ישראל הוא בקטע הצפוני ביותר, בין תל חי לקיבוץ דן.

בקטע הזה הייתה בעיה רצינית למטיילים: כדי לחצות את נחל עיון, הם נאלצו ללכת קטע ארוך של כ-2 ק״מ ליד כביש צר, בלי שוליים, בין קיבוץ כפר גלעדי למושב יובל. אז איך פותרים את הבעיה?

״התחלנו למפות את האזור, כדי להבין מי בעלי הקרקע ומה אפשר לעשות״, מספר בן דב. ״נכנסנו לתהליך ארוך מאוד. היה צורך להתחשב בחצייה של כבישים, בצרכים של החקלאים והיישובים, בשמורות טבע, שדות מוקשים, שטחי אש ועוד. שקלנו כל מיני חלופות, כמו לבנות גשר להולכי רגל מעל נחל עיון, או לעבור דרך מכללת תל חי, ואז התברר שבדיוק באותו זמן התחילו לבנות בסמוך שכונה חדשה, וממש לא מתאים שמטיילים יעברו באתר בנייה גדול.

״בקיץ 2021, כשהתברר שעל אף המאמצים עדיין לא נמצא פתרון, המלצנו למטיילים לסיים את ההליכה בשביל ישראל בתל חי, ולא להתקדם צפונה״.

״במקביל לדיונים עם כל הגופים בשטח, גילינו שמטיילים רבים בשביל ישראל כבר עולים לחרמון, בלי לשאול אף אחד. אבל בדרך הם הולכים בשולי כבישים, בשטחים חקלאיים ואפילו ליד שדות מוקשים או סמוך לגבול. כל אחד בחר את התוואי שלו, וזה מצב לא רצוי עם הרבה בעיות בטיחות״.

ואז נוצרה ההזדמנות האמיתית: לחבר את שביל ישראל לקצה הצפוני האמיתי שלו – בחרמון.

מורד הבניאס
מורד הבניאס. צילום: איציק בן דב

שלג על שבילי

״המטרה של שביל ישראל היא לתת למטיילים דרך לטייל במגוון האדיר של נופי הארץ. החתיכה החסרה בפאזל היא החרמון אירוע נוף וטבע יחיד ומיוחד. בטיפוס לחרמון עוברים את שיא הגובה של הגליל והר מירון, ומגיעים לנופים של שלג ולצמחים שאין בשום מקום אחר״, מסביר בן דב.

אבל גם אחרי שהתקבלה ההחלטה להתחיל את שביל ישראל בחרמון – לא הכל היה פשוט. כמו בכל מקום בארץ שבו החברה להגנת הטבע מסמנת שביל חדש, יש צורך בהמון תיאומים עם הגופים שמנהלים את השטחים שבהם השביל עובר. ״מראש ידענו שלא הולכים על מה שרוצים, אלא על להוציא את המקסימום האפשרי, תחת הרבה מאוד אילוצים – מול הצבא, המועצות האזוריות, החקלאים ועיריית קריית שמונה״, מספר בן דב.

כך הוחלט שהמסלול של שביל ישראל יגיע עד לקופות של אתר הסקי, בגובה 1,500 מטר, שבהן מתחיל גם שביל הגולן. כמו כן, מאמצע דצמבר עד סוף מרץ, הטיול מנווה אטי״ב לקופות של החרמון לא יהיה אפשרי בגלל מגבלות מזג אוויר. אבל המגבלה הזו כנראה לא תטריד את המטיילים בשביל ישראל, שבדרך כלל מעדיפים ליהנות מהמדבר הקריר יחסית בעונת החורף, ולכן יגיעו לחרמון בעיקר בעונות אחרות של השנה.

תדרוך לצוות סימון שבילים על התוואי החדש בדרך לחרמון
תדרוך לצוות סימון שבילים על התוואי החדש בדרך לחרמון. צילום: מאי אמויאל
סימון שביל ישראל ליד שמורת בניאס
סימון שביל ישראל ליד שמורת בניאס. צילום: איציק בן דב

הירדן, הבניאס והחצבאני מצטרפים לשביל ישראל

כל זה עדיין לא הספיק לצוות סימון השבילים בחברה להגנת הטבע. ״אנחנו רוצים ששביל ישראל יהיה הכי מעניין ויפה שאפשר. לכן, שמנו לנו למטרה שהמטיילים יראו, יחוו וירגישו את הדברים המיוחדים שיש בין תל חי לחרמון – וייהנו תוספת משמעותית לחוויה של כל שביל ישראל״, אומר בן דב בהתרגשות.

מה זה אומר? ״אם במדבר צריך לדאוג כל הזמן למים, אז בקטע הצפוני המטיילים ייהנו משפע של מים. למשל, בהליכה על שפת הבניאס ובקטע קטן מהירדן. וכמובן, בעלייה לחרמון אולי הם ייראו קצת שלג, לפחות בפסגת ההר. בקטע קצר השביל עובר גם בגולן עם הנופים הגעשיים והבזלתיים המיוחדים שלו״.

החרמון
החרמון. צילום: לירון שפירא

5 האתרים הכי מיוחדים בקצה הצפוני של שביל ישראל

בן דב מזכיר כי הסימון של הקטע הצפוני החדש של שביל ישראל נמצא עדיין בתחילתו. הסימון צפוי להסתיים עד עונת הטיילות של ספטמבר, שבה המטיילים בשביל ישראל מתחילים בדרך כלל ללכת מהצפון, כדי להגיע למדבר בעונה הקרירה.

הקטע הצפוני של שביל ישראל יתחיל בחרמון, משם השביל יירד לאצבע הגליל דרך נווה אטי״ב, קלעת נמרוד ונחל חרמון, וימשיך דרומה לקיבוץ שניר. השביל יעקוף את שמורת הבניאס דרך גבעת האם הסמוכה לכפר סאלד, ויחזור לטיילת לאורך נחל חרמון עד לגשר יוסף, בין שדה נחמיה לעמיר. משם השביל ימשיך עד לקריית שמונה בטיילת הצועדים, יחצה את קריית שמונה דרך נחל עין זהב ויגיע לאריה השואג בתל חי. סך הכל, כ-40 ק״מ של הליכה מהחרמון ועד לתל חי.

בן דב מתאר את 5 האתרים המיוחדים ביותר שאותם יראו המטיילים בקצה הצפוני של שביל ישראל, מהחרמון עד תל חי:

1. האתר של תל חי במהלך התכנון של הארכת שביל ישראל, שקלנו ׳לחסוך׳ למטיילים כמה קילומטרים בדרך הארוכה עד אילת. יכולנו לעשות זאת אם היינו מוותרים על מעבר בתל חי, אבל למועצה האזורית היה מאוד חשוב שהשביל ימשיך לעבור באתר ההיסטורי – ואנחנו הבנו למה.

עמידת המגינים של תל חי היא בעצם הסיבה לכך שעמק החולה וכל אצבע הגליל הם חלק ממדינת ישראל. כבר בהסכם בין צרפת לבריטניה אחרי מלחמת העולם הראשונה, קו הגבול קיבל את הצורה המיוחדת שלו ואצבע הגליל נוצרה, במקום להמשיך בקו ישר מערבה – בזכות היישובים היהודים שהיו שם.

2. גבעת האם למרגלות הגולן ליד כפר סאלד גבעת האם נקראת על שם הנרייטה סאלד, שעל שמה נקרא גם היישוב הסמוך. יש ממנה תצפית יפה על הבניאס, על עמק החולה ועל החרמון. מהגבעה הזו שהייתה בשטח ישראל גם לפני ששת הימים, יצאו החיילים שעלו לכבוש את רמת הגולן.

3. הבניאס כאמור, רצינו שהמטיילים שמתגעגעים למים בדרום – יקבלו אותם כאן בשפע. שביל ישראל עובר ליד הבניאס (נחל חרמון) הזורם במלוא עוזו, וגם במפגש הנחלים בינו לבין החצבאני (נחל שניר). זהו המקום שבו הירדן מתחיל את המסע הארוך דרומה, עד ים המלח.

4. הגולן לראשונה שביל ישראל יעבור בגולן, ויצטרף לחלק משביל הגולן. בדרך לחרמון, המטיילים ייהנו מתצפיות מדהימות – על המרחבים של רמת הגולן, עם ברכת רם והר אודם, הר דב והר שיאון. כמובן הם יראו גם את הר החרמון שנישא מעליהם. תוך כדי הטיפוס, יתגלו הנופים של עמק החולה וצפון אצבע הגליל – עד למצוק רמים במערב, שעליו מטפס ההמשך של שביל ישראל.

5. נחל עין זהב שביל ישראל יעבור בעוד מקום מיוחד שנמצא דווקא בלב קריית שמונה – נחל עין זהבמאחורי הנחל יש סיפור הצלחה מסחרר על התגייסות קהילתית מקומית שהצילה את הנחל שזורם בכל ימות השנה ויוצר תחושה של הליכה בטבע פראי – באמצע העיר.

מבט אל גבעת האם מקלעת נמרוד
מבט אל גבעת האם מקלעת נמרוד. צילום: איציק בן דב

רוצים גם לטייל בכל הארץ וגם לשמור על הטבע שלנו?

בואו להיות חברים להגנת הטבע

הצטרפו עכשיו