תוצאות חיפוש

6 הדברים הכי מיוחדים בגולן

מערכת החברה להגנת הטבע

הגשמים העזים והשלג שירדו בחודש האחרון העירו את הפרחים והנחלים בכל הארץ – והאזור שנהנה מהם במיוחד הוא רמת הגולן, שבה יש מים שוצפים כל השנה ועכשיו במיוחד.

לקראת פסטיבל ״פרא בגולן״ של החברה להגנת הטבע שייערך בפסח, עומר שפירא, רכז התוכן באגף התיירות של החברה להגנת הטבע, מספר על הדברים הכי מיוחדים בגולן – שחלקם מסתתרים מתחת לאדמה אבל את כולם כדאי מאוד לראות.

זריחה בגולן ועננים עפות מול קרני השמש
זריחה בגולן. צילום: לירון שפירא

1. לפתח הר הגעש

מטיילים יקרים אל חשש. אלפי שנים לא הייתה התפרצות געשית בגולן. כנראה שהיא לא תקרה גם בזמן שתבקרו שם.

אבל בכל הקשור לנוף – הפעילות הגעשית היא המאפיין הבולט ביותר ומה שמבדיל את הגולן מרוב אזורי הארץ. רמת הגולן כולה, ממרגלות החרמון ועד לנהר הירמוך, הייתה בעבר עמק גדול שהתמלא בשכבות של סלעים, שחלקן אלה סלעי הבזלת שמקורם בהתפרצויות הלבה. העבר הגועש הוא זה שמכתיב את הנוף, עם התילים ומשטחי הבזלת, וגם את הצמחייה, תוואי הנחלים והמעיינות בגולן.

עשרות הרי הגעש הרדומים הפזורים בגולן, שזכו בישראל לכינוי תילי געש, נוצרו לפני עשרות ומאות אלפי שנים, בתקופות של פעילות געשית סוערת שביניהן היו תקופות שקטות ארוכות, כמו שקורה היום.

הלבה שעלתה ממעמקי האדמה לא זרמה באופן חופשי אלא נתקלה במכשול, פרצה אותו באלימות וקפצה לשמיים. תוך כדי המעוף היא התקררה ויצרה אבנים כמו הטוף המוכר . כך, במשך תקופות ארוכות, נוצרו גבעות בולטות הבנויות מסלעים וולקניים.

בין תילי הגעש הגבוהים והבולטים, הר חרמונית, הר בנטל, הר אביטל, רכס חזקה, תל פארס.

ליד קיבוץ עין זיוון, על הר אביטל, נמצא הפארק הוולקני של רמת הגולן. בעבר פעלה במקום מחצבה – שחשפה את שכבות הקרקע הייחודיות במקום. בפארק תמצאו גם הסברים נוספים על ההיסטוריה המבעבעת של הגולן.

מטיילים בשביל הגולן
מטיילים בשביל הגולן. צילום: תומר אבני

2. הג׳ובות

הג׳ובות – בעברית גובי הגעש – הם בורות וולקניים שנפערים במרחבים השטוחים של הרמה, ולרוב מכוסים בחורש טבעי. הגיאולוגים חלוקים בשאלת הסיבות להיווצרות הג׳ובות, אז נוותר על הסבר ופשוט נהנה מהיופי.

כך למשל, הג׳ובה הגדולה (ג׳ובת אל-כבירה בערבית) נמצאת ביער אודם. זהו בור ענק בקוטר כ-250 מטר ועומק כ-70 מטר המכוסה ביער ירוק יפהפה. הטיול במקום נגיש לכולם, כולל עגלות וכיסאות גלגלים. ברחבי היער פזורות עוד כ-20 ג’ובות.

מפל דליות בגולן
מפל דליות בגולן. צילום: אתי בן שמעון

3. מפלי מים לכולם

מפלי המים בגולן נגישים לכל המטיילים בגולן ומציעים מגוון מסלולים שמתאימים לכולם – ממשפחות ועד למטיילים מנוסים.

הנה כמה דוגמאות לנקודות שנוח לגשת אליהן כדי לצפות על מפלים בגולן:

💧התצפית על מפל עיט המרשים הנופל אל תוך קניון עמוק – נמצאת במרחק הליכה של דקה וחצי ממגרש חניה, סמוך למושב אניעם. במפל זורמים מים בחורף ובאביב, ויוצרים מראה מקסים על רקע הירוק והפריחה.

💧מפל האירוסים בחלקו העליון של נחל זוויתן נופל מגובה של עשרות מטרים אל בריכה יפהפיה. כדי להגיע לתצפית המשקיפה על המפל צריך ללכת רק כ-2 ק״מ ממגרש חניה.

💧וישנם כמובן גם מסלולים רבים המתאימים למיטיבי לכת, כולל משפחות, בנחלי אל-על, ג׳ילבון, זוויתן ויהודיה – שבהם זורמים מים כל השנה. עשרות רבות של מעיינות נובעים בגולן ויוצרים חגיגה של טיולי מים, שנפלאים במיוחד גם בקיץ החם.

אגב, בדרך כלל, נחל איתן זורם כל השנה, ואילו נחל אכזב זורם רק אחרי גשם או למשך עונה קצרה. אך בגולן הנושא מורכב יותר. בשנה גשומה חלק מהנחלים הופכים לנחלי איתן למשך כל החורף והאביב, ועמם גם המפלים הנגישים לכולם.

גילגל הרפאים, הגולן
גילגל הרפאים, הגולן. צילום: שי רואן

4. מאגרי המים הגדולים

מאז שהחל הפיתוח של החקלאות הישראלית בגולן, היה ברור שהיא תדרוש מים רבים להשקיה ולא ניתן יהיה להסתפק במי הגשמים בלבד. לשם כך נבנו מאגרי מים גדולים שנועדו כדי לתפוס חלק מהמים שזורמים בחלקו המזרחי של הגולן.

המאגרים מפחיתים את זרימת המים בנחלים, ופוגעים בטבע הרגיש סביבם. עם זאת, פרט לתועלת לחקלאים, הם מושכים עופות מים רבים – והופכים לחגיגה לחובבי צפרות.

גם קידוחי מים תרמו להורדת מפלס מי התהום ושפיעת המעיינות. בעיה מוכרת נוספת היא זיהום הנחלים, שבאזור הזה נוצר מעדרי בקר הרועים בשטח האזור ומפעילות נוספת של בני האדם.

מוזמנים לקרוא עוד על הקמפיינים לשמירת הטבע שלנו במעיינות בין הגולן לעמק החולה ובנחלים בכל הארץ.

עגורים בחרמון
עגורים בחרמון

5. תצפיות לחרמון הלבן

הדרוזים מכנים את החרמון ג׳בל א-שיח׳ – ההר הזקן. זאת בזכות הכיפה הלבנה המעטרת את ראשו במשך כמה חודשים בחורף.

לפי האגדה, אשתו של החרמון, החרמונית (תל געש שנמצא סמוך לחרמון ונקרא בערבית ג׳בל א-שייחה) חשדה שהוא פוזל להרים אחרים, ולכן שמה עין גדולה שתשגיח עליו – בריכת רם המקסימה.

בתצפיות מהר חרמונית, מהר בנטל ומרכס חזקה, המחזה של החרמון הלבן בחורף ובאביב נותן תחושה כמעט של נוף אירופי.

תחושות דומות של נופים המאפיינים אזורים קרירים יותר בעולם מלוות גם המטיילים ביער אודם ויער מסעדה. בישראל כמעט שאין יערות של ממש, והאלונים הגדולים ומגוון העצים והפרחים ביניהם מעניקים אווירה של מקום אחר ויוצרים מסלולים נפלאים שמתאימים לכולם.

אחו גולני
אחו בגולן. צילום: הילה נקש

6. הצצה לשכנים

מהחרמונית, מהר בנטל ומרכס חזקה אפשר להנות ממבט קרוב ויפה אל שכנינו בצפון ובמזרח – הסורים. אפשר לראות בבירור את קוניטרה הישנה והחדשה ואת תילי הגעש המזרחיים שבגולן הסורי.

תצפית מיוחדת אחרת נמצאת בדרום הגולן במצפה שלוש הגבולות, שממנו רואים את המפגש בין סוריה, ירדן וישראל.

מצד אחד, הגולן הוא זירת הקרב הקשה והמדממת של מלחמת יום כיפור ב-1973, ומצד שני מורגשות בו היטב 50 שנה של שקט בטחוני כמעט מוחלט – שבזכותן הוא אחד המקומות השלווים בארץ.

בין הטיולים, התצפיות וההנאה מהטבע אנו ממליצים לבקר גם בכמה מאתרי הזכרון היפים שנבנו באזורי הקרבות, רובם בחיק הטבע. הזדמנות להיזכר ולספר לצעירים על מה שנקווה שיחוו רק על המסך.
השאיפה של כולנו שהשלום באזור יימשך נתנה את השם לאחד המקומות היפים בדרום הגולן – מצפה השלום – ליד כפר חרוב, גבוה מעל הכנרת.

עץ מסתיר את השמש בעת שקיעה בגולן
שקיעה בגולן. צילום: לירון שפירא

פסטיבל פרא בגולן בפסח

🌳בפסח הזה עולים צפונה ומגלים את הטבע הפראי של הגולן – חגיגה עם המון טיולים, מוזיקה ופעילויות לכל המשפחה!
🌳 הגולן שופע מרחבי טבע פתוחים, נדירים ופראיים שכמעט אי אפשר למצוא בישראל הצפופה. הוא מלא בנחלים זורמים וחיות בר שאנשים מגיעים לראות מכל העולם. לכן חשוב שנמשיך לשמור עליו כמו שהוא – ירוק, פתוח ופורח.

עמק הבכא
עמק הבכא ברמת הגולן. צילום: אוריה ימיני