תוצאות חיפוש

נחל זורם ליד הבית: עין זהב בקריית שמונה

מערכת החברה להגנת הטבע

כולנו חולמים שיהיה לנו נחל זורם, נעים ונקי כמה דקות מהבית. תושבים בקריית שמונה גם הפשילו שרוולים והפכו את החלום למציאות. המשיכו לקרוא כדי להכיר את הסיפור המופלא של נחל עין זהב. 

כתבה: דוריס עובדיה, מורת דרך ופרויקטורית בחברה להגנת הטבע, סייעה בכתיבה: שרית קוז'יקרו

המפל הנסתר בנחל עין זהב בקריית שמונה
המפל הנסתר בנחל עין זהב. צילום: אימרי קוז'יקרו

אין כמו לקום בבוקר של שבת שמשית, לצאת מפתח הבית עם כוס הקפה ביד, ללכת בנחת אל קצה הרחוב – ולהגיע אל הנחל שזורם שם כמו בכל יום, לשמוע את ציוץ הציפורים ופכפוך המים, לשאוף אוויר נקי וליהנות מהטבע.

החוויה הזו נשמעת כנראה חלומית, שלא לומר תלושה מהמציאות, כי למי יש היום נחל שזורם על יד הבית?  ובכן, לתושבי קריית שמונה יש.

הכירו את נחל עין זהב. בשונה מרב הסיפורים העגומים על הנחלים ברחבי הארץ, זהו סיפור הצלחה מסחרר על התגייסות קהילתית מקומית ויציאה למאבק למען הנחל אשר חוצה את שכונת מגוריהם.

נחל עין זהב נובע בליבה של העיר קריית שמונה, בכיכר הצפונית על כביש 90, ומשם זורם וחוצה את העיר. בהמשך הוא זורם מזרחה ונשפך לתעלה המערבית של הירדן.

זהו נחל איתן, כלומר הוא זורם בכל ימות השנה, מקשט את העיר בגוון ירקרק ומעניק פינות בילוי קסומות. מקווי המים הרבים שנוצרו לאורך הנחל והשבילים בין סבך הצמחים יוצרים תחושה של הליכה בטבע פראי. סביבו גדלה צמחיית נחלים הכוללת מינים כגון צפצפה מכסיפה, מילה סורית, שערות שולמית, נענע משובלת, קנה מצוי ועוד. בנוסף, לאורכו ניתן למצוא גם צמחים נוספים הגדלים באזורים שופעי מים כמו גומא צפוף, פטל קדוש ואפילו מינים נדירים כמו בוצין הגליל וחלביב יווני.

בג׳ונגל הקטן הזה ניתן לפגוש מפלי מים, שאחד מהם מגיע לגובה של כ-3.5 מטרים. זאת ועוד, בנחל וסביבתו ניתן לצפות בעולם חי עשיר של מינים שונים של ציפורים כמו: צופיות, פשושים, שלדגים ובולבולים ובעלי חיים כמו: דורבנים, צבים, נמיות, ואפילו לוטרות.

מתנדבים בנחל עין זהב בקריית שמונה
מתנדבים בנחל. צילום: אימרי קוז'יקרו

החיים חזרו לנחל

לפני קום המדינה, הבדואים שגרו באזור כינו את הנחל "עין דהאב", ובעברית: "עין זהב". אחרי הקמת קריית שמונה ב-1949, החלה שאיבה מהמעיין עבור מי שתיה לתושבי העיר ויישובי ההר. ב-1989 הצטרפה חברת המים המינרליים נביעות, שקיבלה הקצאה לשאוב את מי הנביעה.

שרית, תושבת העיר, מספרת: "אני זוכרת בתור נערה, כשהתחילו למכור מים מינרלים, היה קצת מוזר לקנות מים שמקורם בעין זהב שבקריית שמונה, שהם אותם המים שזורמים לנו בברזים בבית. שאיבת היתר לטובת מי שתייה ובעבור חברת נביעות גרמו לכך שרק את עודפי המים הזרימו לנחל עד שהנחל יבש, והיינו רואים בו מים רק כשירדו גשמים ונגרם נזק אקולוגי לנחל, לצמחייה ולבעלי החיים שבסביבתו".

לאחר יותר מעשור של שאיבה אינטנסיבית ושינוי חד בנוף של קריית שמונה, החל מאבק ציבורי להשבת מי המעיין לנחל שנוהל על ידי עמותת "קסמי טבע ונוף" בהובלתה של יוהנה ניזרי ופעילים נוספים. המאבק החל ב-2007 כשהעמותה יצרה מאבק תקשורתי גדול כשבסופו התקבלה ההחלטה על שחרור הקצאת השאיבה ממפעל נביעות וכך שבו המים אל הנחל  ויחד עם המים, חזרו החיים לנחל- עצים, שיחים, מטפסים והמקום חזר להיות הומה אדם.

אביחי שטרן ראש קריית שמונה מתאר כי הנביעה הטבעית של המעיין יצאה מסוף הרחוב של בית הוריו שבו גדל. לדברי שטרן, הוא זוכר עצמו מגיל צעיר מבלה שעות במעיין הכורדי, דג דגים ומשיט סירות גומי, חוגג חגים בקרבו וכן כל הפעילויות החברתיות-שכונתיות התרחשו בקרבת הנחל.

שביל המפל בנחל עין זהב בקריית שמונה
שביל המפל שהקימו מתנדבים. צילום: אימרי קוז'יקרו

פארק הזהב

נחל עין זהב חוצה את העיר ובחלקים ממנו זורם בין שכונות מגורים, לעיתים ממש בחצרות הבתים, ובחלקים אחרים הוא זורם בתוך הפארק הגדול בעיר הלוא הוא פארק הזהב. הפארק משתרע על כ-100 דונם, ומציע טבע עירוני ומרחב בילוי אטרקטיבי. במקום חורשת עצי ברוש הביצות (עץ גינון נדיר במחוזותינו), מתקני שעשועים וספורט, שולחנות פיקניק. המקום מטופח ונעים לבילוי.

היום המקום מציע שבילי הליכה בטבע אקזוטי שנפרצו על ידי מתנדבים בקהילה ומתוחזקים על ידה על פי עקרונות טיפול אקולוגיים. כך נפרץ שביל המפל בתוך ״הג'ונגל״, נבנה מרחב למידה אלטרנטיבית בסמוך לבריכה אקולוגית. הבריכה הוקמה במסגרת שיקום הנחל ע"י רשות ניקוז כנרת כפיתרון למצבי הצפה קיצוניים והפכה להיות אבן שואבת לציפורים.

זהו סיפורו הייחודי והמוצלח של קהילה אכפתית ואקטיבית שהתעקשה להציל את הנחל שזורם במרחב העיר. מקום שכיום מהווה מרכז לעשייה חינוכית, בילוי, פנאי, טבע ותורם לאיכות החיים בלב ליבה של העיר.

עיר הנחלים

החברה להגנת הטבע העניקה לעיריית קריית שמונה אות הוקרה על תרומתה לפיתוח הנחלים בעיר והחזון של תוכנית ״עיר הנחלים״. האות הוענק בוועידת הנחלים שנערכה במרץ 2022.

איריס האן, מנכ״לית החברה להגנת הטבע, אמרה כי ״עיריית קרית שמונה מקדמת זה כמה שנים פיתוח אזורים טבעיים ליד נחל הזהב ונחל עיון במסגרת קולות קוראים ותקציבים שונים. עד כה פעלה לשיקום מקטעי הנחל השונים, פתיחת מובלים, טיפול בניקוז והסדרת בריכות לוויסות נגר תוך שיקום אקולוגי ונופי, יצירת שבילי טיילות וגישה לנחל, הפניית המבט לנחל, הסדרת גישה למבני ציבור לנחל, שילוב מוסדות חינוך בפעילות, קידום פעולות קהילתיות סביב הנחל ופעילות אינטנסיבית לגיוס משאבים נוספים להגשמת תכנית ׳עיר הנחלים׳.

״קריית שמונה מותגה מחדש כ׳עיר הנחלים׳ – מיתוג אשר מעיד על הפניית מבט מרכזי לנחלי העיר ומקומם במרקם העיר, חשיבותם לתושבי העיר והאזור ומעמדם ההולך ומתחזק בתחומים השונים הרלוונטים – מתכנון ופיתוח ועד שימור איזורי טבע עירוני, טיפול בהסדרת הזרימה,  העצמה של הקהילה באמצעות הנחלים ולטובתם.

״העבודה על התוכנית וההובלה שלה הוא מודל מולטי-דיסציפלינרי אמיתי – שותפות בין עיריית קריית שמונה, רשות ניקוז ונחלים כנרת, המכללה האקדמית תל חי והגופים הקהילתיים בעיר ובאזור. כל גוף מחויב להובלת הפרויקט מנקודות מבטו ומתחום אחריותו, מתוך שותפות עם שאר הגופים ויצירת מבט משותף כולל״.

רוצות גם לשבת ליד הנחל וגם לשמור על הטבע?

בואו להיות חברות להגנת הטבע

הצטרפו עכשיו