תוצאות חיפוש

חיות הבר הכי נדירות בטבע הישראלי

מערכת החברה להגנת הטבע

ישראל הקטנה היא מעצמה של חיות בר, בזכות המיקום שלנו באחת הצמתים המרכזיים בעולם: בין 3 יבשות, 4 סביבות צמחייה ו-5 אזורי אקלים. אבל אנחנו גורמים לסיכונים קיומיים עבורן, מחוסר מודעות או במזיד. הכירו את הסיפורים של 5 חיות הבר הכי נדירות בישראל >>

גור שועלים יושב על סלע
גור שועלים. צילום: אבי צודקביץ

אם נצא למסע בין הגליל לנגב, יחלפו לידנו חיות מסביבה טרופית, מהסהרה, מהרי אסיה וכמובן מאזור הים התיכון. חלקן נדירות – כאלה שלא נמצאות בשום מקום בעולם. כן, כן, קראתם נכון. ישנם עשרות מינים של יונקים, דגים ודו-חיים שיש רק אצלנו.למשל, יש צבי שחי רק בארץ, נחש צפע שזוחל רק בחרמון וצפרדע עם השם הבלתי נשכח, עגולשון שחור גחון, שמקפצת רק בעמק החולה.

אבל אנחנו גורמים לסיכונים קיומיים עבור חיות הבר, לעיתים מחוסר מודעות ולעיתים במזיד, כמו ציד פרועוהרעלות קטלניות. חיות הבר לא יכולות לשרוד בלי מרחבים פתוחים ואיכותיים, אבל ישראל הופכת צפופה יותר ויותר – ולא משאירה לחיות אדמה לדרוך עליה ואוויר לנשום. אם לא נמהר להציל את חיות הבר מפני האיומים הקטלניים עליהן – הילדים שלנו יכולו לראות אותן בגן החיות או בתמונות בלבד.

בכתבה שלפניכם תוכלו לקרוא על 5 חיות הבר הכי נדירות בישראל.

גירית דבש
גירית דבש. צילום: שאטרסטוק

טורפת נחשים, מלקקת דבש

שמה המתוק לא מגלה שגירית הדבש היא טורף קשוח. היא אינה מהססת לטרוף אפילו נחשים ארסיים, אבל מחבבת גם ליקוק של דבש כשהיא מצליחה למצוא כוורת. אמצעי ההגנה שלה כוללים עור עבה והפרשת נוזל מצחין.

הגירית חיה בעיקר ברחבי אפריקה ובדרום אסיה, ובישראל נותרו כנראה פרטים בודדים בלבד בחלקים הנידחים ביותר של הנגב והערבה. מעטים הם האנשים שמעידים שראו את מי שהיא כנראה אחד היונקים הנדירים בישראל.

גירית הדבש נכחדה מרוב המקומות בהם הייתה בעבר, בעיקר בשל הרעלות של כוורנים ובשל בנייה שפגעה בסביבות המחיה שלה (בתי גידול).

בזבוז לבנון
בזבוז לבנון. צילום: יואב פרלמן

עף רק בחרמון

בזבוז לבנון הוא מין של ציפור שחיה רק באזורנו ומוגדר מין בסכנת הכחדה עולמית בדרגה VU – שהיא השלישית בחומרתה. בישראל ישנם כמה מאות פרטים שדוגרים רק בחרמון, ואפשר למצוא בזבוזים גם בלבנון, סוריה וצפון ירדן.

ישנם לכל היותר 10,000 בזבוזים – גודל אוכלוסייה קטן במיוחד, שאף מתמעט בשל ציד והרס הסביבות שבהן הוא חי (בתי גידול). אגב, הבזבוז הוא אחד מ-17 מיני ציפורים חרמוניות – כלומר כאלה שאפשר למצוא בישראל רק בחרמון.

עגולשון שחור גחון
עגולשון שחור גחון

הצפרדע שיש רק בחולה

הצפרדע עם השם הבלתי אפשרי עגולשון שחור-גחון חיה רק בישראל (מה שמכונה על ידי אנשי המקצוע מין אנדמי).

עם ייבוש החולה בשנות ה-50 של המאה הקודמת, ההערכה הייתה שהעגולשון נכחד מהעולם כליל. בשנת 2011 התגלו למרבה השמחה עגולשונים בשמורת החולה. מאז חוקרים מחפשים אחריהם וככל הנראה ישנם מאות פריטים.

העגולשון מוגדר בסכנת הכחדה עולמית בדרגה הגבוהה ביותר – CR.

שנונית באר שבע
שנונית באר שבע. צילום: מתן חדד

חיה רק בצפון הנגב

שנונית באר שבע היא לטאה שאותה אפשר למצוא אך ורק במישורי הלס של הנגב הצפוני ולא בשום מקום אחר בעולם.

ואם זה לא מספיק, שטח המחייה שלה הצטמצם ב-80% בעשורים האחרונים. לכן היא מוגדרת בסכנת הכחדה עולמית בדרגה הגבוהה ביותר – CR.

עיט זהוב אוחז צב בטופרים
עיט זהוב אוחז צב בטופרים. צילום: לירון שפירא

רק 10 זוגות

העיט הזהוב נמצא בסכנת הכחדה בישראל ורק כ-10 זוגות דוגרים בנגב, במדבר יהודה ובשומרון.

העיטים הזהובים נפגעים בשלל דרכים: התנגשות בקווי מתח והתחשמלות, פגיעה בקינים, הרעלות וירי.

רוצים לשמור על חיות הבר ולטייל בחינם?

בואו להיות חברים של הטבע

הצטרפו עכשיו