תוצאות חיפוש

אחרי 20 שנה של מאבק סביבתי: הצלחנו לבטל סלילת כביש מזיק במרחב נחל פולג

מערכת החברה להגנת הטבע

כבר 20 שנה(!) שאנחנו פועלים כדי לשמור על מרחב פתוח, ירוק ונדיר במזרח השרון. דווקא בשטח הזה , פעם אחר פעם, מקדמים סלילת כביש שאינו הכרחי כלל אבל עלול לגרום להשפעות קשות על הסביבה. בשבוע שעבר החליטה המועצה הארצית לבטל את סלילת הכביש. לסיפור המלא >>

טבע מיוחד ומסתורי. פרפור עקוד בביצת הפולג
טבע מיוחד ומסתורי: פרפור עקוד בביצת הפולג. צילום: יותם לנרד

בשבוע שעבר קיבלה המועצה הארצית לתכנון ובנייה החלטה יוצאת דופן, בעקבות הפעילות המתמשכת של החברה להגנת הטבע: המועצה קבעה כי כביש 551 במזרח השרון, שאמור היה לעבור במרחב הייחודי של נחל פולג – אינו הכרחי תחבורתית וצפוי לחולל נזק סביבתי קשה. בכך המועצה קיבלה את עמדת החברה להגנת הטבע, אשר אומצה על ידי הוועדה הארצית המשותפת לתחבורה יבשתית

הכביש היה צפוי לגרום לנזק חמור לרצף של מרחבים פתוחים, שבליבו זורם נחל פולג והוא בין המעטים שעוד נותרו באזור השרון המצטופף. זהו מרחב חיוני ביותר לחיות הבר, שמעניק הזדמנות נהדרת ופופולרית לטיולים לתושבים באזור.

נוף במרחב הפולג
נוף במרחב הפולג. צילום: דב גרינבלט

תוצאה שונה, ולטובה

כבר ב-2010 נפסלה התוכנית לסלול את הכביש שהיה אמור לחבר בין מחלף אייל, על כביש 6, לבין מחלף הדרים על כביש 4. הסיבה לכך הייתה הפגיעה הקשה באזור שהוא אחד המוקדים החשובים ביותר לשימור טבע ונוף באזור המרכז, שהפך בזכות יופיו לאזור טיולים מבוקש. באזור יש שמורות טבע ושטחים חקלאיים וכן ריכוז של מקווי מים ומינים רבים של צמחים נדירים.

למרות הפסילה ב-2010, משרד התחבורה חזר לקדם את היוזמה ב-2014 במסגרת תוכנית מתאר ארצית, בטענה כי הכביש יסייע לוויסות עומסי התנועה באזור ולנסיעות מהשרון לאזורים אחרים. גם הרשויות המקומיות באזור, ובהן עיריית טירה והמועצה האזורית דרום השרון, תמכו בתוכנית.

כחלק מהליכי התכנון, ביצעה חברת "נתיבי ישראל" תסקיר סביבתי ובו נבחנו השפעות הסלילה בכמה חלופות לתוואי הכביש. לרוב, תסקירים סביבתיים אינם מביאים לשינויים גדולים בתוכניות, כל שכן, לביטולן של תוכניות. ואולם הפעם התוצאה הייתה שונה, ולטובה:

בעקבות התסקיר, הכין המשרד להגנת הסביבה חוות דעת המראה כי סלילת הכביש תגרום לפגיעה ברצף המרחבים הפתוחים. בכלל זה לקיטוע של מסדרונות אקולוגיים. החיוניים לתנועה של חיות בר, ולפגיעה בסביבת נחל פולג, בבריכות חורף ובאתרי תצפית וטיילות. "תיגרם פגיעה בנוף החקלאי המייחד את האזור ומהווה שריד לנופי התרבות שנעלמו זה מכבר", נכתב בתסקיר.

בנוסף, אנשי התכנון של החברה להגנת הטבע בחנו את הצרכים ואת הנתונים התחבורתיים של הכביש, והצליחו לשכנע את מינהל התכנון כי הצרכים התחבורתיים יכולים לקבל מענה באמצעות מערכות תחבורה ציבורית והסעת המונים – ואילו וסלילת הכביש אף תביא לנזקים תחבורתיים בכבישים הקיימים באזור.

במקביל, חוות הדעת של המשרד להגנת הסביבה נטען כי לא הוצגו נתונים משכנעים לגבי הנחיצות התחבורתית של כביש 551, מכיוון שבאזור קיימים כבישים מקבילים שאף מחוברים בניגוד אליו לקווי רכבות ונתיבי תחבורה ציבורית (נת״צים).

מינהל התכנון דן בנושא וקבע כי מימוש התוכנית לסלילת כביש 551 בשנים הקרובות תספק תועלת תחבורתית מועטה יחסית לנסיעות בכלל ולנסיעות בתחבורה ציבורית בפרט. עוד נאמר כי לכל החלופות תהיה השפעה סביבתית ניכרת, הואיל וכולן עוברות במרחב פתוח ורגיש מבחינה אקולוגית ונופית. בסופו של הדיון הסכימו רוב חברי הוועדה שאין לקדם בשלב הזה את התוכנית.

ברווזים בביצת הפולג
ברווזים בביצת הפולג. צילום: יותם לנרד

את המאבק למען הטבע ולמניעת סלילתו של כביש 551 המיותר הוביל משה פרלמוטר, רכז שמירת הטבע של החברה להגנת הטבע באזור המרכז. ״לאורך שנים ארוכות, טענו כי אין כל תרומה תחבורתית לכביש וכי הפתרון לערים שבמרחב הוא תחבורה ציבורית ומערכות להסעת המונים. סייענו לשכנע את מינהל התכנון ומועצה הארצית כי תם עידן הכבישים החדשים״, אמר פרלמוטר, שפורש בימים אלה מעבודתו.

ההישג בביטול כביש 551 הוא סיום מיוחד ומרגש לעשרות שנות פעילות של שמירת טבע, ונוסף להצלחות הרבות הנוספות שהוביל, כמו הצלת הגבעות הדרומיות של מודיעין, שמירה על חופי הים פתוחים לציבור, הגנה על גבעות האירוסים של ראשון לציון ונס ציונה ועל חולות חולון, הצלת פארק השרון, שמירה על בריכת החורף בהרצליה, המאבק על חוף פלמחים ועוד ועוד.

 

, , 

 

רוצות לתמוך במאבק הסביבתי הבא וליהנות מטיולים בחינם?

בואו להיות חברות של הטבע

הצטרפו עכשיו