תוצאות חיפוש

שביל ישראל מקטע 29:
דביר - מיתר

שביל ישראל עובר דרך שמורת להב צפון – שמורה שהוכרזה בשנים האחרונות ומציעה מגוון של נופים ופריחות יפות באביב.

למקטע הקודם למקטע הבא

אורך המסלול כ-16 ק"מ.

עונה מומלצת חורף – בעיקר בשיא הפריחה בינואר-פברואר, אביב.

אופי המסלול מתון, עליות וירידות בעיקר ברכס שסביב גבעת געת, חלק מהמקטע עובר ביער נטוע.

נקודת התחלה (מצפון לדרום) בית העלמין של קיבוץ דביר.
נקודת סיום (מצפון לדרום) גשר דבמבם, מצפון לכניסה למיתר.
נגישות לתחבורה ציבורית מחלף דבירה. הכניסה לקיבוץ דביר. הכניסה למיתר.

📌 לרכישת אוגדן המפות של שביל ישראל באיכות הדפסה מעולה ובאריזה נוחה וקלילה

מפת המקטע להורדה
מידע על מלאכי השביל
מדריך שביל ישראל בשפלה וירושלים
(מקטעים 21-30)
העמוד הראשי של שביל ישראל

חשוב לדעת

• כמו בכל גבעות השפלה חשוב ללכת רק בשבילים ברורים בגלל חשש מנפילה לבורות פתוחים.
  • שימו לב לא לשתות מהברזים ולא להיכנס לחלקות המעובדות, בשל חשש מחומרי הדברה ודישון רעילים.

תיאור המסלול

המסלול מתחיל בדרך הכניסה לבית העלמין של קיבוץ דביר, מזרחית לקיבוץ ועל כביש דביר-להב. עוברים את בית העלמין עד שפוגשים את הסימונים הראשונים של השביל ליד חניון עם שולחנות קק"ל.

פונים ימינה ומתקדמים על דרך עפר, כאשר חורשת האורנים מימין. מקצה החורשה ממשיכים ביער אורנים. צריך לשים לב לפנייה של השביל ימינה, על דרך עפר שעולה בתוך יער האורנים אל מתקן מים מגודר של חברת מקורות.

השביל מקיף את המתקן מימין, וממשיך על דרך עפר. לאחר כמה דקות הליכה, מתחילים בירידה שמובילה אל צומת דרכים עם ארבע יציאות. מבין שתי הדרכים שפונות ימינה, בוחרים בשמאלית.

השביל עובר בתוך היער הנטוע אל צומת T, שמעבר לה שדה פתוח. פונים בצומת שמאלה וממשיכים בירידה על דרך עפר.

השביל יוצא מתוך היער, וממשיך לצד היער כאשר העצים מימין. בצומת הבאה, השביל פונה שמאלה על דרך עפר, לכיוונו של עמוד חשמל. מעט אחרי העמוד, השביל חוצה כביש שעליו עוברות משאיות רבות בדרכן למחצבה.

השביל נכנס עם דרך העפר שמעברו השני של הכביש אל שטחה של שמורת להב צפון. מתקדמים לעבר פסגת גבעת געת, שגובהה 473 מטר מעל פני הים (במפות מופיעה נקודת גובה נמוכה מעט). גובהה של הגבעה הוא המקור לשמה געת – 473 בגימטריה.

בדרך לפסגה חולפים לצדו של עץ שיזף יחיד בשטח החשוף. מעט אחריו, השביל פונה ימינה ועוזב את דרך העפר הראשית אל פסגת הגבעה. מראש הגבעה יש תצפית פנורמית מרהיבה על האזור כולו: דרום הר חברון, יער להב והעיר הבדואית רהט.

יורדים מהפסגה בצידה השני, עם דרך העפר שיורדת על קו הרכס ומגיעה אל אוכף שדרך עפר לבנה מסומנת כחול חוצה אותו. ממשיכים על קו הרכס בצדו המזרחי של האוכף ומתקדמים על שביל מטיילים.

השביל מתעקל ימינה ועולה על פסגה נוספת, ושוב אפשר להנות מתצפית יפה סביב.

יורדים על קו הרכס אל אוכף נוסף שדרך עפר מסומנת ירוק חוצה אותו. חוצים את הדרך וממשיכים לכיוון הפסגה הבאה – השלישית והמזרחית מבין שלוש הפסגות.

הפעם השביל אינו מתקדם על קו הרכס, אלא לאורכו של המורד הדרומי (הימני) של הפסגה. בהמשך השביל עובר לצידה הצפוני של השלוחה, שלמרגלותיה נמצאת מערת הדקל – שכשמה, עץ דקל מזדקר מתוכה. השביל מקיף את מתחם המערה נגד כיוון השעון ומגיע לכניסה אל המתחם – מעבר בגדר אבנים. מי שמעוניינים יכולים להציץ ולראות את חלל המערה ואת הדקל שיוצא מתוכו.

השביל מתקדם עם דרך העפר שיורדת ימינה. בצומת T השביל פונה ימינה, ועולה במתינות על שלוחה עם דרך עפר. מהנקודה הגבוהה על השלוחה נראה מולנו את קיבוץ להב.

ממשיכים דרומה אל כביש דביר-להב. בדרך עוברים שער שמונע מרכבים להיכנס לתוך השמורה. אחרי שמגיעים לשולי הכביש, פונים שמאלה והולכים מעט על גבול השדה במקביל לכביש  עד שמגיעים לצומת – מפגש של כביש דביר-להב עם דרך סלולה. בצידה האחד, הדרך מובילה צפונה אל השמורה, ובצידה השני, מעבר לכביש ודרומה, היא מובילה אל שער בפינת הגדר שמקיפה את קיבוץ להב.

מתקדמים דרומה עם הדרך הסלולה, ולאחר שמגיעים לשער של הקיבוץ ממשיכים לאורכה של הגדר. עוברים לצד אנטנה גבוהה, כאשר משמאל נראית שדרת עצי קזוארינה.

השביל פונה שמאלה וממשיך לאורך שדרת העצים לכיוון צומת על כביש 358. חוצים את הכביש והולכים בשוליו עד לצומת ממזרח. לאחר הליכה קצרה פונים שמאלה עם דרך עפר שנכנסת לתוך השטח החקלאי.

הדרך מתעקלת ימינה, ועם כיוון ההתקדמות שלנו נוכל לראות כיפה נטועה עצים – הקצה הצפון-מערבי של יער כרמים.

לאחר חציית השדות המעובדים, השביל עולה אל היער ונכנס לתוכו. הולכים על דרך עפר שחוצה את היער לכיוון כביש הכניסה ליישוב סנסנה.

לאחר חציית כביש הכניסה לסנסנה, ממשיכים ללכת בין עצי האורן על דרך מטיילים. לאחר כמה דקות הליכה, השביל מצטרף לדרך עפר שיורדת לערוץ נחל סנסנה.

השביל חוצה את כביש סנסנה-מיתר במעביר מים, ועולה בצידו השני של המעביר על דרך עפר שפונה שמאלה. לאחר עיקול בדרך, היא ממשיכה במקביל לכביש, עולה ויורדת וחוצה גבעות. משמאל נראית גדר ההפרדה ומעבר לה בתי הכפר הפלסטיני ערב אל -פוריג'את. ממול אפשר להבחין בבתיו של היישוב מיתר.

מעט לפני שהכביש מגיע לצומת עם כביש 60, השביל פונה שמאלה, חוצה את כביש סנסנה-מיתר ומגיע לדרך סלולה שמובילה למתקן מגודר.

בקצה הדרך, לפני שער, השביל פונה ימינה נכנס לערוצו של נחל חברון. בהמשך, חוצים את כביש 60 מתחת לגשר שנבנה מעל ערוץ הנחל. זהו גשר דבמבם, על שמו של גרשון דובינבוים, שנהרג באזור זה במלחמת השחרור באוקטובר 1948 (ראו עוד בערך בוויקיפדיה).

מעברו השני של הגשר מסתיים המקטע – בכניסה מכביש 60 ליער מיתר (בקרבת מקום למעבר מיתר).

המלצות בסביבה מוזיאון ג'ו אלון לתולדות הבדואים – נקודת מים ועניין. הישוב סנסנה – שבו יש נקודת מים והזדמנות לסיבוב בטיילת יפה ומיוחדת בתוך היישוב.

נקודות עניין לאורך המסלול גבעת געת ושמורת להב צפון – רכס גבוה עם תצפיות יפות על האזור. מערת הדקל. גשר דבמבם.

📌 לרכישת אוגדן המפות של שביל ישראל באיכות הדפסה מעולה ובאריזה נוחה וקלילה

מפת המקטע להורדה
מידע על מלאכי השביל
מדריך שביל ישראל בשפלה וירושלים (מקטעים 20-29)
העמוד הראשי של שביל ישראל

כתב: איציק בן דב, רכז סימון שבילים, החברה להגנת הטבע.

רוצים לשמור יחד על השפלה?