תוצאות חיפוש

זהירות! אל תקחו את הטבע לאקסטרים

שירה מיטרני

מה קורה כשלוקחים את הטבע לאקסטרים? עם משבר האקלים הגובר, חיות הבר והצמחים נאלצים להתמודד עם יותר ויותר מצבי קיצון, כמו בצורות, יובש, שטפונות ושריפות.

אז מה אנחנו יכולים לעשות כדי לשמור טוב יותר על הטבע?

איריס האן, מנכ"לית החברה להגנת הטבע, מסבירה בטור בבלוג ״על טבעי״ על הכוח העצום שטמון במגוון העשיר של הטבע – ואיך אם נשמור עליו – הוא ישמור עלינו.

מדעני האקלים של האו
מדעני האקלים של האו"ם: "משבר האקלים קשה משחזינו"

מצבי קיצון בטבע

לכולנו יוצא להיקלע לא פעם למצבי קיצון, לעיתים מבחירה – כחלק מהרצון לצאת מאזור הנוחות ולחוות אתגר או ריגוש – ולעיתים, זה קורה לא לגמרי מבחירה. כך או כך, נראה שהתמודדות עם מצבי קיצון היא חלק בלתי נפרד מהחיים שלנו.

גם צמחים ובעלי חיים מתמודדים עם מצבי קיצון בדמות שינויים קיצוניים במזג האוויר כמו קור או חום קיצוני, שטפונות או בצורות ממושכות. מצבי קיצון כאלו הולכים והופכים תכופים יותר ככל שמשבר האקלים מחריף והולך.

כפי שמצבי קיצון יוצרים סיכון לנו, בני האדם, ובעיקר לאוכלוסיות פגיעות וחלשות יותר, כך הם גם מסכנים את קיומם של חיות הבר, מיני צומח וסביבות המחיה שלהם (בתי גידול). האיום הרב ביותר הוא על אוכלוסיות ובתי גידול פגיעים ורגישים מלכתחילה. כך למשל, משבר האקלים, שעל פי תחזיות השירות המטאורולוגי צפוי לגרום לירידה בכמות המשקעים ולעלייה באידוי – מאיים על המשך שרידותם של בתי הגידול הלחים, כמו שלוליות חורף, מעיינות ונחלים, שגם כך סובלים מניצול יתר, זיהום ועוד.

נווה גן ברמת השרון, שנהרס בשנה שעברה בשל בנייה
נווה גן ברמת השרון, שנהרס בשנה שעברה בשל בנייה. צילום: רוני שושן

איך יוצרים חוסן?

יצירת חוסן היא המפתח להתמודדות עם מצבי קיצון, ואחד המפתחות החשובים ביותר ליצירת חוסן – הוא מגוון גנטי רחב.

ככל שאוכלוסייה היא בעלת מגוון גנטי רחב, שונות גנית גדולה יותר – כך הסיכוי שלה להתמודד טוב יותר ולשרוד במצבי קיצון היא גדולה יותר. ככל שאוכלוסייה של צמחים או בעלי חיים היא עם מגוון גנטי צר יותר – כך הסיכוי שלה להתמודד בהצלחה עם מצבי קיצון אקלימיים, עם התפרצויות של מזיקים או מחלות – הוא קטן יותר.

תקראו את זה שוב. זהו עיקרון חשוב מאוד להבנה, שעומד בבסיס תפיסת שמירת הטבע שלנו. למה?

מפני שהדרך הטובה ביותר להבטיח אוכלוסיות של בעלי חיים וצמחים עם מגוון גנטי רחב – היא לשמור על שטחים פתוחים גדולים, רציפים (כלומר מחוברים זה לזה) ומתפקדים ומנוהלים כראוי. בשטחים כאלו הטבע משגשג, וניתן להבטיח את קיומן של אוכלוסיות גדולות ומגוונות דיין שיכולות להתמודד עם מצבי קיצון, כדוגמת אלו שמשבר האקלים יוצר.

שיטפון נחל ביתרון

אם נשמור על הטבע, הוא ישמור עלינו

כאשר אנו הורסים בית גידול, או קוטעים רצף וחיבור בין בתי גידול – אנו פוגעים בין היתר במגוון הגנטי של אוכלוסיות חיות הבר והצמחים, ובכך פוגעים בכושר ההתמודדות והשרידות של אוכלוסיות אלו עם מצבי קיצון.

אז מגוון בטבע הוא כוח, הוא מפתח לחוסן, וחוסן הוא מפתח להתמודדות עם מצבי קיצון. וכמובן, חשוב לזכור – טבע בריא, מערכות טבעיות בריאות, חסינות ומתפקדות, הן גם מפתח לחוסן שלנו כחברה אנושית מול מצבי קיצון. אם נשמור על הטבע – הוא ישמור עלינו.

 

 

רוצים לקחת חלק במאבק על הטבע?

בואו להיות חברים להגנת הטבע

הצטרפו עכשיו