תוצאות חיפוש

הוועדה ההרסנית שמשתלטת על הגולן

מערכת החברה להגנת הטבע

ברמת הגולן יש שפע של מרחבי טבע פתוחים, נדירים ופראיים. לא פלא שהישראלים נוהרים אליה ואוהבים אותה. אבל הגולן הוא האזור המאוים ביותר בצפון הארץ – ואחד החמורים שבהם הוא ההחלטה הפוליטית והמסוכנת להקים ועדה מיוחדת שעלולה לגרום להרס נרחב באזור. איך זה קרה? כל הפרטים בכתבה.

חניכי חוג נוער ברמת הגולן
חניכי חוג נוער ברמת הגולן. צילום: גלי ולנסי

פוליטיקה על חשבון הסביבה

ברמת הגולן יש שפע של מרחבי טבע פתוחים, נדירים ופראיים שכמעט אי אפשר למצוא בשום מקום אחר בישראל הצפופה. זו הסיבה לכך שהישראלים נוהרים אליה ואוהבים אותה. רבבות מטיילים מבלים מדי שנה בנחלים ומעיינות שבהם המים זורמים במשך כל השנה, ובנופים יוצאי הדופן של מרבדי עשב גדולים, משטחי בזלת, תילי געש רדומים, יערות טבעיים וכרמים.

אבל הגולן הוא האזור המאוים ביותר בצפון הארץ. אם לא ניזהר ואם לא ונשמור עליו – עולם החי והצומח העשיר, המגוון והנדיר בחלקו, אתרי המורשת והתרבות והנופים המיוחדת הזו תעצור. ואז, יהיה מאוחר מדי לתקן.

אחד האיומים הקשים על הגולן הוא ההחלטה הפוליטית והמסוכנת להקים ועדה מיוחדת – שכמוה כמעט לא היו בישראל אי-פעם. ועדה כזו תקבע איפה ואיך בונים על הרמה, אבל הליך ההקמה שלה היה לא חוקי. לכן, הגשנו עתירה לבג״ץ כדי לעצור את המהלך ההרסני, שהחל בהחלטה של הממשלה הקודמת. העתירה הוגשה על ידי עורכי הדין אסף רוזנבלום ואסף בן לוי מהמחלקה המשפטית בחברה להגנת הטבע.

ההחלטה התקדימית על יצירת מרחב תכנון מיוחד בגולן היא ניסיון לעקוף את גופי התכנון הרגילים שבהם שותפים נציגי ציבור, כמו נציגי ארגוני הסביבה. ועדה מיוחדת כזאת תגדיל את ההשפעה של גורמים פוליטיים על חשבון עמדות מקצועיות עם ראייה רחבה של שיקולים סביבתיים, חברתיים או בריאותיים. הסכנה היא שהוועדה תאפשר לקדם בגולן בנייה הרסנית שתפגע בטבע. נוסף לכך, עצם הליך הקמת הוועדה נוגד את חוק התכנון והבנייה.

 

 

מפל דליות בגולן
מפל דליות בגולן. צילום: אתי בן שמעון

כלי דרקוני וחריג

"בוועדה המיוחדת, חוסר איזון הוא שם המשחק", נכתב בעתירה. "הייצוג של משרדי הפנים והשיכון והבינוי מוכפל על חשבון משרדים בעלי זיקה לשמירת הטבע והשטח הפתוח. בנוסף, בוועדה יש ייצוג לארבעה חברי הוועדה המקומית, במעין שעטנז מחוזי־מקומי, שנותן משקל עודף לשיקולים מקומיים צרים על חשבון ראייה כוללת של מרחב הגולן".

החשש מהוועדה מתעצם מכיוון שישנה כוונה להוסיף לסמכויות שלה את ההחלטה לגבי הקמת יישובים חדשים בגולן – מהלך שאם יתממש יגרום לפגיעה קשה בסביבה: הרס של שטחי העשב החשובים, פיתוח באזור שנשמר נקי מבנייה ואינספור השפעות סביבתיות שמתפרשות על מרחבים גדולים הרבה יותר משטח היישוב עצמו – הכוללות רעש, זיהום אור, הקמה של קווי חשמל ותשתיות ביוב, עומס על מאגרי המים ועוד מכשולים שיעכבו את התנועה הטבעית של חיות וצמחים. בגולן ובכל ישראל חשוב לבנות מתוך ראייה רחבה ותכנון חכם – תוך הרחבה וחיזוק של ישובים קיימים, והימנעות מפגיעה מיותרת בטבע.

הוועדה היא כלי דרקוני, שבעבר נעשה בו שימוש מצומצם ביותר, אך ורק לצרכים נקודתיים, כמו הקמת העיר מודיעין והרחבת היישוב חריש. עד כה, מעולם לא הוקמה ועדה מיוחדת שתהיה אחראית על עיצוב דמותו של חבל ארץ שלם, לרבות הרחבת עשרות יישובים, הקמת מרכזי תעסוקה, מסחר ותיירות, וכן תשתיות כגון מכוני טיהור שפכים, תוך פירוק מרחב תכנוני שלם לעשרות בועות מנותקות.

צבי רץ בשלג ברמת הגולן
צבי רץ בשלג ברמת הגולן. צילום: בועז עמידרור

ומה עוד אפשר לעשות כדי לשמור על רמת הגולן ועל חיות הבר, האקלים, הים והנחלים? 

🌳 בואו לעקוב אחרי כל הפעילות שלנו באתר, בפייסבוק, באינסטגרם ובטוויטר, או הירשמו לניוזלטר שלנו – וקבלו עדכונים על כל מה שקורה בטבע הישראלי.
🌳 הצטרפו לקהילה הגדולה של החברות והחברים של הטבע, תמכו בשמירה על הטבע 24/7 ותיהנו מהנחות על טיולים, בתי ספר שדה ועוד.
🌳 הכירו את עשרות המאבקים הציבוריים לשמירה על הטבע בכל הארץ, חתמו על עצומות והצטרפו לפעילויות המקומיות השונות.

🌳 מוזמנים לקרוא כאן עוד על הדרכים להשתתף בפעילות החברה להגנת הטבע.

רוצות לשמור על הגולן ולקבל הטבות על טיולים ובתי ספר שדה?

בואו להיות חברות של הטבע

יאללה, תהיו חברות